מהפסד שיא למנועים מתפרקים: הצרות של בואינג לא נגמרות
שבועות ספורים אחרי שקיבלה אישור להחזיר לשימוש את ה־737 מקס, יצרנית המטוסים השביתה עשרות מטוסי 777 לאחר שחלקי מנוע התנתקו בארה"ב ובהולנד. התקריות מגיעות בעקבות ההפסד השנתי הגדול בתולדותיה, שנרשם בצל הקורונה
כחודש לאחר שדיווחה על ההפסד השנתי הגדול בתולדותיה, ענקית התעופה בואינג שוב נקלעה למשבר בטיחותי. בתחילת השבוע קורקעו בארה"ב, בדרום קוריאה וביפן עשרות מטוסים מדגם 777, זאת בעקבות נפילה של חלקי מנוע מעל פרבר מגורים בדנבר ביום שבת, דקות לאחר ההמראה של טיסת יונייטד איירליינס מנמל התעופה הבינלאומי בעיר, בדרכה להוואי.
- התלקחות המנוע בבואינג 777s: בארה"ב וביפן מקרקעים עשרות מטוסים
- כך הקים דונלד טראמפ את חברת התעופה הכי מקורית בעולם
- בואינג רשמה הפסד שיא ב-2020 ודחתה את תחילת הפעילות של הדגם 777-X
המטוס שבו אירע הכשל נמצא בשירות מאז 1995 והוכשר על ידי מנהל התעופה הפדרלי לטוס עד סוף 2022. "מדובר בדגם ישן יותר ומאוד אמין", ציין מומחה בטיחות התעופה ג'ון קוקס בשיחה עם ה"דנבר פוסט" בהדגישו כי מדובר בתקלה מסוג נדיר. "מטוסים המתוחזקים היטב יכולים לטוס בבטחה למעלה מ־40 שנה", הדגיש. עם זאת, אתמול דווח כי אירוע דומה התרחש ביום שבת גם בהולנד, כאשר חלקי מנוע של מטוס מטען מדגם 747 נפלו לאחר שהמריא מנמל התעופה במאסטריכט בדרכו לניו יורק. בשני דגמי הבואינג הותקנו מנועים של פראט אנד וויטני מסוג PW4000, אף כי במטוס ההולנדי דובר על גרסה קטנה יותר. יונייטד, חברת התעופה האמריקאית היחידה שמטוסי הבואינג שלה מצויידים בדגם המנוע שבו אירעה התקלה, דיווחה כי תשבית באופן זמני את 24 המטוסים. ברשותה 28 מטוסים נוספים עם מנוע זה הנמצאים כעת באחסון. לפי הערכות מומחים, התקלה אירעה לאחר שלהב של מאוורר במנוע התנתק וכתוצאה פגע בלהב נוסף.
שתי התרסקויות קטלניות
התקרית החמורה שאירעה בארה"ב מגיעה בעקבות תקלה שדווחה בדצמבר שעבר במנוע של מטוס מדגם 777 עם המראתו מנמל התעופה נאהה באוקינאווה שביפן. כעת, משרד התחבורה היפני הודיע כי יקרקע את החברות המקומיות המשתמשות במטוסים מהדגם הזה, עד שתסתיים החקירה של הרשויות האמריקאיות. במקביל, בעקבות התקרית באוקינאווה, הורו הרשויות היפניות על הגברת התחזוקה של המנועים הללו.
תקלה מסוג אחר אירעה שלשום במטוס 777 של חברת התעופה אמירטס, שנאלץ לנחות בהולנד בדרכו לניו יורק, בגלל חשד לדליפת דלק.
האירועים האחרונים מתווספים לשורה של משברים הפוקדים את בואינג ומעיקים על המוניטין שלה, זאת בעודה מתאוששת מקרקוע ה־737 מקס שהסתיים רק בשבועות האחרונים. הדגם קורקע ברחבי העולם למשך 18 חודשים בעקבות שתי התרסקויות קטלניות ב־2018 וב־2019 שהביאו למותם של 346 נוסעים ואנשי צוות.
בשל הצניחה בביקושים למטוסיה ברקע מגפת הקורונה, כמו גם הקרקוע של ה־737 מקס, בואינג רשמה עבור 2020 הפסד שיא בגובה 11.9 מיליארד דולר. עבור הרבעון הרביעי רשמה בואינג הפסד נקי של 8.4 מיליארד דולר על הכנסות בגובה 15.3 מיליארד דולר, המשקפות צניחה של 15% לעומת הרבעון המקביל ב־2019. עבור השנה כולה נרשמה צניחה של 24% בהכנסות לעומת 2019, ל־58.2 מיליארד דולר. זו השנה השנייה ברציפות שבה בואינג סופגת הפסדים, לאחר שזה שנרשם ב־2019 היה הראשון שלה מזה למעלה משני עשורים.
במקביל לדיווח התוצאות הפיננסיות הקודרות עבור 2020, בואינג דחתה את שילוב דגם ה־777X רחב הגוף שלה בשירות המסחרי בשנה נוספת, ל־2023, זאת בשל ירידה בביקושים בצל הקורונה ובקשות שהגישו לקוחות לקלוט את המטוס בשלב מאוחר יותר. לכך התווספה דחייה בהערכות רגולטור התעופה לגבי המועד שבו יוכל לאשר את המטוס לשימוש. בשיחה עם משקיעים בחודש שעבר ציין מנכ"ל בואינג דיוויד קלהון, כי בכוונת החברה לבצע שינויי תוכנה ושינויים מכניים בדגם, בהתאם לבקשת רגולטור התעופה הבינלאומי.
ה־777 מוחלף בדגם חסכוני
בניסיון להתמודד עם השלכות הירידה בביקושים, בואינג מאטה בהדרגה את קצב הייצור ומצמצמת את מצבת כוח האדם. בדצמבר האחרון, בואינג הודיעה כי תוריד את קצב הייצור של ה־787, הדרימליינר, לחמישה מטוסים בחודש מ־14 שתוכננו במקור. גם דגם זה אינו חף מבעיות ועובר בימים אלה בדיקות בטיחות, זאת לאחר שעובדי מפעל בואינג בדרום קרוליינה התקינו בגוף המטוס מחברים בגודל לא תקין.
ללא כל קשר לתקלה האחרונה, מספר חברות תעופה בינלאומיות מובילות החלו להוציא את ה־777 משימוש, ובהן קטאר איירווייז, ניפון איירווייז, ג'פן איירליינס ואמירטס. במאי שעבר, דלתא האמריקאית הודיעה על השבתת כל 18 מטוסי הבואינג 777 שלה לטובת דגמים חסכוניים יותר בדלק.
התקלות האחרונות אינן נקשרות בצמצום בכוח האדם שהיה חלק מהשלכות המגפה. "הקורונה הביאה לפיטורים נרחבים ולהוצאה לחל"ת בתעשיית התעופה, אבל המחסור בכוח אדם לא משנה את רמת התחזוקה", כך לפי רוס איימר, לשעבר טייס ביונייטד ומנכ"ל חברת הייעוץ אירו, שאמר את הדברים לדנבר פוסט. "זה לא משפיע על התהליכים שיש לבצע במנוע", ציין. "זה ייקח אולי יותר זמן עם פחות אנשים, אבל הם לא מדלגים על שלבים רק משום שהם פחות אנשים".