$
הייטק והון סיכון

פוקס מרחיבה את תחום ההשקעות בסטארט-אפים מתחום הריטייל טק ומשיקה את Fox Labs

הקבוצה המתמחה באופנה וקמעונאות הודיעה על הקמת אקסלרטור ליזמים וסטארט-אפים שפועלים בתחום. האחראי על הפעילות, סמנכ"ל הפיתוח העסקי וזרוע החדשנות מייקי בן ארי: "זו לא קרן הון סיכון שיודעת מראש כמה כסף היא משקיעה בחברות. אם יש רעיון טוב, אני לוקח אותו לדירקטוריון"

אורנה יפת 13:0922.02.21

קבוצת פוקס, המתמחה באופנה וקמעונאות, מחפשת סטארט-אפים להשקעה. הבוקר (ב') הודיעה הקבוצה על השקת FOX LABS, אקסלרטור ליזמים וסטארט-אפים שפועלים בתחומי הריטייל טק. FOX LABS תהווה זרוע שתפעל לאיתור חברות שיכולות לספק ערך מוסף וחדשנות בחנויות הפיזיות של הקבוצה, בעולמות האיקומרס, בתחום הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה, וכן פתרונות לניהול דאטה ומועדוני לקוחות, פתרונות תשלום וקיצור תורים ועוד.

 

 

"אנחנו ממשיכים להתפתח בהרבה תחומים ועובדים בשנה האחרונה להתרחבות בתחומים טכנולוגיים, עם סטארט-אפים בכיוון מאד ברור", אמר הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים של קבוצת פוקס. "אנחנו מחפשים דברים סינרגטיים. ברור שלא נכנס להשקעות שאנחנו לא מאמינים בהן אלא לכאלה שעם השכל, הידע והקשרים שלנו בעולם, נדע למנף את החברה שאנחנו נכנסים בה כשותפים. יש לנו 800 חנויות שאנחנו יכולים לבדוק ולנסות בהן את כל הטכנולוגיות והמוצרים החדשים".

 

מייקי בן ארי מייקי בן ארי צילום: תומר יעקובסון

 

כיום עובדת פוקס עם מספר בודד של סטארט-אפים. אמש הודיעה הקבוצה על רכישת 22% מחברת כסאות הבטיחות babyark ביחד עם חברת קרסו, שתרכוש גם היא 22% מהסטארט-אפ. בנוסף, פוקס מנהלת שת"פ עם חברת Preciate, המפתחת טכנולוגיית זיהוי פנים ומציעה תשלום ללא שימוש בכרטיס אשראי. בשבועות הקרובים תחל פוקס בפיילוט שיבחן את הטכנולוגיה הזו ב-5 חנויות של הרשת. לפוקס אופציה קיימת לרכוש 20% מהחברה.

 

בנוסף, פוקס מקיימת שת"פ עם חברת ByondXR, שפיתחה פלטפורמה לקנייה וירטואלית וחווייתית מרחוק.

 

מי שאחראי בקבוצה על הפעילות החדשה הוא סמנכ"ל הפיתוח העסקי וזרוע החדשנות מייקי בן ארי. לדבריו, לא מדובר בתהליך לרכישת חברות ריטייל מסורתיות שפוקס ממשיכה לחפש כל העת, במסגרתו כאשר הקבוצה רוכשת חברת ריטייל היא גם הופכת להיות בעלת השליטה בה. כאן השאיפה היא להכנס לשותפות באחוזים בודדים של עד 20%, או לחילופין לקיים סוג של שיתוף פעולה ללא השקעה.

 

"בריטייל המסורתי תמיד נקנה 50% ומעלה כי אנחנו רוצים לשלוט ולנהל את החברה", מסביר בן ארי. "בפעילות בלאבס, אנחנו לא רוצים לנהל את החברות בפועל אלא לעזור ולהחדיר את המוצר שלהן בפלטפורמות שלנו ולקדם אותו עם הקשרים שלנו בחו"ל. אם נשקיע, זה יהיה באחוזים בודדים. הסיכוי שנקנה 50% או 70% מסטארט-אפ הוא נמוך מאוד, אלא אם זה יהיה רעיון מאוד בוסרי במחיר זול".

 

לדברי בן ארי, קשה בשלב זה להעריך את היקף ההשקעה של הקבוצה בחברות הללו, משום שמדובר בהשקעה פר רעיון. "אני לא קרן הון סיכון שיש לה כסף ויודעת מראש כמה היא משקיעה בחברות. פה זה מקרה אחר. אם יש רעיון טוב, אני בא לדירקטוריון פוקס ואומר לו כמה עולה הרעיון: אם הם מאשרים, אני מתקדם הלאה. לא קיבלתי תקציב, אין לי 100 מיליון שקל לבזבז עכשיו. הרעיון הוא שכל פעם מחדש אני אצטרך לשכנע את הדירקטוריון שנכון להשקיע בחברה מסוימת. לא הקמנו קרן השקעות בסטארט-אפים, אין לי תקציב לבזבז, ואני לא רוצה שהמשקיעים שלי יחשבו שבזה מדובר. כאשר תהיה הזדמנות נדירה ובלתי חוזרת לייצר ערך מוסף, אז אני אבקש מפוקס תקציב.

 

"בפוקס רוצים למצוא את המקום שלנו באקו-סיסטם של החדשנות. אני חייב להיות תמיד ראשון ולדעת מה קורה. איפה החדשנות פוגשת אותי ומה קורה מבחינה טכנולוגית", מוסיף בן ארי. "מבחינתנו זה שימור מובילות הקבוצה, הצפת ערך לפעילויות הקבוצה באמצעות פתרונות טכנולוגיים ואפשרות להשאת רווחים הוניים בהשקעות מושכלות".

 

בימים האחרונים העלתה הקבוצה אתר ליזמים, תחת השם FOXLABS, בו הם נדרשים למלא שאלון ולתת הסברים על המוצר. בפוקס אומרים כי מדי שנה מקבלת הקבוצה כ-200 פניות שונות מיזמים שמחפשים משקיעים, כמחצית מההצעות מתבררות כרלבנטיות - ולבסוף נוצרת הזדמנות לשת"פ או השקעה במספר בודד של חברות.

 

אם יש רעיון שבקבוצה חושבים שיכול להשיא ערך למותגים של פוקס, המוצר נבחן במשך חצי שנה לפחות. לאחר מכן בוחנים בקבוצה התכנות עסקית והשקעה כספית. "אנחנו מקימים צוות מומחים ייעודי ונעזרים גם במומחים חיצוניים ואנשי מקצוע. בסוף בודקים האם המודל מספיק חזק והאם אפשר להרוויח ממנו כסף ולהציף ערך למותגים של הקבוצה".

 

בפוקס אומרים כי הכוונה היא גם לפתח את המוצרים החדשים בעולם. כך, מסביר בן ארי, את כסא הבטיחות של בייביארק מתכוונת החברה לשווק אונליין באתרים בינלאומיים ייעודיים ובוחנת בימים אלה שיתופי פעולה עם הרשתות הרלבנטיות. "אנחנו מציעים לסטארט-אפים נגישות ל-800 נקודות מכירה בארץ ובעולם ולאתרי הסחר שלנו בישראל, חשיפה למועדון לקוחות שמונה 1.8מיליון לקוחות, ידע וניסיון בקמעונאות ונגישות לחברות בינלאומיות בעולם".

x