מסתבר שהשימוש בווטסאפ כרוך בתופעות לוואי (ואובדן פרטיות) – אבל הגמילה קשה
ההודעה של חברת ווטסאפ מתחילת השנה, על שינוי במדיניות הפרטיות שלה, גרמה באופן מיידי לעליה חדה בהורדות היישומונים של שתי המתחרות העיקריות שלה – טלגרם וסיגנל
מוגש מטעם DUN'S 100
השינוי העיקרי במדיניות הפרטיות, כפי שהוצג בתקשורת, הוא האופן שבו ווטסאפ משתפת מידע עם חברת האם שלה, פייסבוק (כולל חברות אחרות בקבוצת פייסבוק: אינסטגרם, וואטסאפ, מסנג'ר ואוקולוס). על אף הודעת ההרגעה שפירסמה ווטסאפ כי המידע שישותף הוא סטטיסטי מטבעו, עושה רושם כי מומחי פרטיות רבים לא התרשמו, והחברה ספגה ביקורות מכל עבר.
לטענת ווטסאפ, השינוי לא ישפיע כלל על השימוש הפרטי באפליקציה, והוא יחול אך ורק על שימושים מסחריים: מידע על רכישות ברשת/ווטסאפ, תקשורת בין לקוחות לספקים (שירות לקוחות) וחוות דעת על ספקים (כאשר בכל אלה ייעשה שימוש לטובת פרסום צולב, "טירגוט" וכד'). ווטסאפ ממשיכה וטוענת כי אינה: (א) קוראת הודעות פרטיות או מאזינה להן; (ב) מקיימת מרשם של התעבורה שלנו (מבחינת נמענים, עיתוי ומשך התקשרות, תכיפות תקשורת וכד'); (ג) עוקבת אחרי הקבוצות שלנו והתכתובת בהן; (ד) עוקבת אחר המיקום שאנו מעבירים בווטסאפ; (ה) חולקת את המידע של אנשי הקשר שלנו עם פייסבוק.
האם זה אמור להרגיע אותנו? לא בהכרח – גם אם נקבל את הצהרות פייסבוק/ווטסאפ כלשונן, עדיין ברור כי תקשורת שלנו עם ספקים, נותני שירותים וכד' תתועד ותשמש את ווטסאפ/פייסבוק לצרכים מסחריים/עסקיים. בנוסף ווטסאפ האוספת מידע היקפי רב – החל מסוג המכשיר הנייד ומערכת ההפעלה המותקנת במכשיר, וכלה במאפיינים המאפשרים לזהות את המכשיר הנייד דוגמת מספר הטלפון והמספר הסידורי של המכשיר עצמו.
לפחות עבור חלק מהמשתמשים, ווטסאפ משתפת את המידע שפירטנו לעיל עם קבוצת פייסבוק כבר משנת 2016. על אף שבעבר, לפחות לחלק מהמשתמשים, הייתה הזכות לסרב לשיתוף זה (“Opt out”) ולהימנע משיתוף המידע עם פייסבוק, אולם ככל הנראה, לפחות מפרסומים של ווטסאפ, רוב המשתמשים לא ניצלו את האפשרות הזו.
הרשות להגנת הפרטיות, שאמונה על שמירת הפרטיות שלנו בישראל, לא התייחסה עד כה להודעתה זו של ווטסאפ וממילא – חוקי הפרטיות בישראל, שבעבר הקדימו את זמנם, מחמירים פחות מהסטנדרט העולמי הנוהג, וגם האכיפה בשוק הפרטי היא מוגבלת. לצורך השוואה בלבד, ווטסאפ הודיעה כי שינויי המדיניות שלה לא יחולו, למשל, על משתמשים באיחוד האירופאי (כנראה בגלל ה-GDPR).
מעבר לזה, לווטסאפ יש יתרון משמעותי על המתחרות שלה – היא הייתה אפליקציית המסרים הראשונה בישראל, וצברה פופולריות רבה. לשכנע כמה מליוני איש לעבור להשתמש באפליקציה אחרת, אחרי שהתרגלו כבר לווטסאפ זו משימה כמעט בלתי אפשרית. חלק מהאנשים, מסיבותיהם הם, לא מייחסים חשיבות גדולה לפרטיות, בעוד שאחרים אינם משקיעים זמן בניתוח ההשלכות של שיתוף המידע שלהם, כך שלא בטוח שמעבר לאפליקציה מתחרה הוא ריאלי.
כעיקרון, חשוב לזכור (לפחות להבא) כמה דברים – ראשית –אין ארוחות חינם: לכל אפליקציה יש מודל עסקי. חלקן גובות כסף עבור השימוש, חלקן מקפיצות פרסומות, וחלקן עושות שימוש במידע. פייסבוק לא הייתה רוכשת את ווטסאפ ב-19 מיליארד דולר אם לא הייתה רואה פוטנציאל לרווח גדול. שנית - מדיניות פרטיות אינה חוזה והיא ניתנת לשינוי – לכן גם אם כיום אפליקציה מסוימת אינה משתפת מידע אישי, זה לא אומר שהיא לא תשתף אותו בעתיד.
שלישית – מפעילי יישומים, כמו גם ספקים אחרים, משתיתים את המודל העסקי שלהם על הקבעונות וההרגלים שלנו: אחרי שיצרנו חשבון, צברנו אנשי קשר, לייקים וכד' נתקשה להעתיק את הפעילות שלנו ליישום אחר. ההתמודדות עם הקיבעון מצריכה פרואקטיביות.
לסיכום נציין כי ההד התקשורתי השלילי לאחר הודעתה של ווטסאפ כי היא משנה את מדיניות הפרטיות, יחד עם עליה דרסטית בכמות המשתמשים במתחרות העיקריות של ווטסאפ - סיגנל וטלגרם, גרמו לכך שווטסאפ הודיעה כי היא דוחה את השינוי במדיניות הפרטיות לחודש מאי.
מה ישתנה בחודש מאי? כנראה שבעיקר תשומת הלב שלנו.
מאת עו"ד איתמר ליפנר, עורך דין במחלקה הבינלאומית במשרד ליפא מאיר ושות'