$
פרסום ושיווק

סטארקיסט מניב לדיפלומט רווח נקי של 15 מיליון שקל בשנה

חברת סטארקיסט, מותג שחולש על כ־40% מהשוק, הרוויחה 14.7 מיליון שקל בתשעת החודשים של 2020. מדובר בחברה השנייה הכי רווחית של היבואנית דיפלומט

נורית קדוש 07:4716.02.21

למרות שמדובר באחד ממוצרי המזון הבסיסיים ביותר, נראה שדיפלומט הצליחה להפוך את שימורי הטונה לפעילות רווחית במיוחד.

 

טיוטת התשקיף שפרסמה דיפלומט השבוע לקראת הנפקה, חושפת כי למרות שהחברה משווקת מותגי־על ובהם ג'ילט, קלוגס, אוראו ועוד, דווקא סטארקיסט הוא סימן המסחר המהותי ביותר לחברה. עיון בתרומתה של חברת סטארקיסט פודור, שבבעלות מלאה של דיפלומט, עשוי להסביר את עוצמת המותג.

 

 

 

תחת קבוצת דיפלומט פועלות שמונה חברות בגאוגרפיות שונות או בתחומי פעילות שונים: גאורגיה, קפריסין, דרום אפריקה, ניו זילנד, חברת הפצה, לוגיסטיקה מוצרי מזון אסייאתיים וסטארקיסט פודור.

 

חברת סטארקיסט פודור, שבבעלות מלאה של דיפלומט, הינה השנייה מבין שמונה החברות בהיקפי הרווח שהיא מניבה לדיפלומט. הרווח לפני מס של סטארקיסט פודור הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 2020 ב־19.2 מיליון שקל.

המותגים המובילים של דיפלומט המותגים המובילים של דיפלומט

 

במצגת למשקיעים ציינה דיפלומט כי היא מובילה את שוק הטונה בישראל והחזיקה בתשעת החודשים הראשונים של 2020 בנתח שוק של 39.9% עם מותג סטארקיסט. על פי נתוני סטורנקסט, מכירות שוק הטונה בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכמו ב־472 מיליון שקל, כך שחלקה של דיפלומט הסתכם ב־188 מיליון שקל. יחד עם זאת, דיפלומט משווקת טונה גם לשווקים נוספים, שאינם נמדדים על ידי סטורנקסט, כך שהרווח הושג גם ממכירות נוספות.

 

טיוטת התשקיף חושפת עוד כי מדובר בזינוק חד ברווח לפני מס של סטארקיסט, ביחס ל־2019 ול־2018, אז הסתכם הרווח ב־2.3 מיליון שקל ו־2.4 מיליון שקל בהתאמה. בחברה מסבירים כי תוצאות 2018 ו־2019 אינן מייצגות ושיעורי הרווחיות של החברה דומים לאלו שהיו עד 2017. לטענת החברה, סגירת מפעל הייצור בארץ פגעה בתוצאות 2018, בשל צמצום משמרות הפעילות, השלמת הכמויות הנדרשות על ידי קנייה מיצרנים בחו”ל ופיצויי פיטורים בגובה 3.7 מיליון שקל לעובדים. למרות הפגיעה ברווח, חלקה של דיפלומט ב־2018 בדיבידנדים מסטארקיסט היה 3.6 מיליון שקל.

 

סגירת המפעל פגעה גם בתוצאות 2019, ולכך התווסף שינוי שיטת הרישום החשבונאי בין דיפלומט לסטארקיסט, באופן שגרע כ־6 מיליון שקל מהרווח בסטארקיסט והעבירו ישירות לדיפלומט. עוד נטען בסביבת דיפלומט כי תוצאות 2020 משקפות סינרגיה מלאה בין החברות ומעבר לקניית המוצרים מסטארקיסט בקונסיגנציה, אשר הובילו לשיפור התוצאות כך שיהיו טובות אף יותר מכפי שהיו ב־2017.

 

דיפלומט קיבלה את הזיכיון לשווק את סטארקיסט לפני 21 שנים. מעבר למותג סטארקיסט, החברה מוכרת מותגי שימורי דגים נוספים, בהם יונה, נון ומותגים פרטיים אחרים. ב־2009, רכשה דיפלומט 50% מסטארקיסט פודור היצרנית וביולי 2018 השלימה את רכישת המחצית השנייה תמורת 60 מיליון שקל, כך שהיא כיום בעליה היחיד. עם רכישת מלוא הבעלות על החברה, החליטה דיפלומט לסגור את המפעל בטירת הכרמל ובמקום לייצר בישראל, לייבא את הטונה מיצרנים בחו"ל.

 

 

בעלי דיפלומט נועם וימן. הסימן המסחרי המהותי ביותר לחברה בעלי דיפלומט נועם וימן. הסימן המסחרי המהותי ביותר לחברה צילום: קרן בן ציון

 

דיפלומט שהחלה ב־1992 לייבא, למכור ולהפיץ את מוצרי פרוקטר אנד גמבל בישראל, הפכה כעבור כשנתיים למפיצה הבלעדית של מוצריה בישראל ובהמשך במדינות נוספות. כעת עומדת החברה בפני חידוש ההסכמים, ונראה כי אלו צפויים להתחדש לתקופות קצרות בלבד. מדובר באיום על החברה, בשל התלות של דיפלומט בפרוקטר — 55% מרכישותיה בישראל היו מפרוקטר אנד גמבל.

 

טיוטת חידוש ההסכם קובעת כי יהיה בתוקף לשנה ויחודש אוטומטית בכל פעם לתקופה זהה נוספת, אלא אם אחד הצדדים יודיע בהתראה של חצי שנה שאינו מעוניין בהארכה. גם בגאורגיה יש לחברה בלעדיות והיא רוכשת 43% מהמוצרים שהיא משווקת מפרוקטר אנד גמבל. בימים אלו מנהלת החברה מו"מ להארכת ההסכם לשנה אחת עם חידוש אוטומטי. בדרום אפריקה, 42% מהמוצרים שרוכשת דיפלומט הם מפרוקטר וביוני נחתם הסכם הפצה חדש לפיו לדיפלומט אין בלעדיות על ההפצה.

x