$
אמנות ועיצוב

אמנות בימי קורונה: חדרי תצוגה וירטואליים

בזמן שהאולמות סגורים לקהל מעלות הגלריות לרשת חדרי תצוגה וירטואליים ליצירות ולאמנים שהן מציגות. "החדרים האלה משפיעים לטובה גם על המכירות", מעיד אמון יריב מגלריה גורדון

רעות ברנע 07:5916.02.21

השנה שחלפה לימדה אותנו לצרוך הרבה דברים דרך מסך המחשב, גם באמנות. אחת התופעות הפופולריות היא "חדרי תצוגה וירטואליים", שבניגוד לשמם, לא מספקים חוויה תלת ממדית או כזו שמשלבת בינה מלאכותית, אלא פשוט עמודי אינטרנט המוקדשים לנושא או לאמן מסוים ומנסים, מלבד דימויי העבודות, לתת ערך מוסף לצפייה.

 

אחת המובילות בתחום היא גלריה David Zwirner הניו־יורקית (שמחזיקה סניפים גם בלונדון, פריז והונג קונג) שכבר הפעילה חדרי תצוגה וירטואליים לפני פרוץ המגיפה אבל בשנה האחרונה שכללה אותם והעלתה כל שבוע חדשיםהמוקדשים ליצירות וסדרות של אמני הגלריה, ביניהם יאיוי קוסאמה, תומאס ראף ואחרים. גם "ארט באזל", יריד האמנות העכשווית החשוב בעולם שמתקיים מלבד בבזל גם במיאמי והונג קונג — בוטל השנה בשל הנסיבות ובמקום זה פעל במתכונת של חדרי תצוגה וירטואליים לכל גלריה.

 

 ציורים של יורי כץ ועידו בר אל מתוך חדרי התצוגה הווירטואליים בגלריה גורדון. להעניק ערך מוסף ציורים של יורי כץ ועידו בר אל מתוך חדרי התצוגה הווירטואליים בגלריה גורדון. להעניק ערך מוסף צילומים: באדיבות גלריה גורדון

 

גם בארץ ניסו הגלריות השנה להמציא את עצמן וירטואלית, חלקן באמצעות שימוש בפלטפורמות הדמיות תלת־מימדיות כמו Degorla הלא־רעה בכלל, וגם בחדרי תצוגה וירטואליים שכאלה. הדוגמה המובהקת ביותר לחדרי תצוגה מושקעים היא של גלריה גורדון הוותיקה, שבחודשים האחרונים מעלה כל שבוע ביום שישי, חדר תצוגה חדש באתר הגלריה (www.gordongallery.co.il). בכל פעם הוא מוקדש לאחד מאמני הגלריה עוסק בסדרת יצירות מסוימת, חדשה או ותיקה, או בפרשנות עכשווית ליצירות האמנים. כך, למשל, אפשר למצוא את האמן והמרצה יונתן הירשפלד מנתח סדרות חדשות של עבודות של ארז אהרון, עדו בר־אל או אמיר שפט; את מבקרת האמנות סמדר שפי שכותבת על סדרה חדשה של האמנית רותי הלביץ־כהן ואת הסיפורים שמאחורי סדרות או יצירות של אמנים כמו לארי אברמסון, דוד גינתון או יורי כץ. כל אלה, כמובן, לצד דימויים גדולים של העבודות, שיחד עם הטקסטים יוצרים סביבה וירטואלית נעימה וקולחת. "זו הדרך שלנו לתת ערך מוסף ליצירות עצמן" מסביר אמון יריב, בעלי הגלריה. "זה לא בהכרח מלווה

תערוכה שמוצגת כעת בגלריה, אבל יש גם חדרי תצוגה שעלו בתזמון שהיה קשור בתערוכה או בפסל חדש שהוצב בגן הפסלים שלנו, כמו למשל במקרה של הפסל "ונוס אוספת בצל" של אלי שמיר. זה יכול להיות גם סתם משהו שאני נתקל בו, כמו במקרה של לארי אברמסון, שהייתי אצלו בסטודיו ונתקלתי בעבודה מתוך סדרה שיצר לפני 15 שנים, אבל היה לי ברור שלא כולם מכירים את הסיפור המעניין שמאחוריה".

 

יש לזה השפעה על המכירות?

"כן. אנחנו מעלים חדר תצוגה אחד בכל יום שישי בבוקר ושולחים לינק אליו בניוזלטר לרשימת התפוצה שלנו. עד השנה הזו היינו מוציאים שני ניוזלטרים בחודש וגם זה היה נראה לי תמיד יותר מדי. עכשיו אנחנו עושים את זה כל שבוע, מה שמביא אותי למצב שבארוחות שישי אצל חמותי אני עונה למיילים של אנשים שמתעניינים לגבי רכישות" הוא צוחק.

 

מה לגבי טכנולוגיות של הדמיית תלת־ממד של חלל הגלריה?

"היה לנו ניסיון אחד כזה והוא היה מוצלח. אבל בינתיים אנחנו מעדיפים להשקיע בחדרי התצוגה".

x