$
הכסף

היועמ"ש מתנגד להסדר פשרה בייצוגית נגד כאל על דמי כרטיס שטרם הופעל

מדובר בתביעה ולפיה החברה גבתה דמי כרטיס גם על כרטיסים חדשים שנשלחו ללקוחות ולא הופעלו; מנדלבליט: "ההסדר אינו תואם את הוראות החוק והפיצוי הניתן אינו סביר"

עירית אבישר 15:2111.02.21

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתנגד להסדר הפשרה שהושג במסגרת ייצוגית נגד חברת כרטיסי אשראי כאל, בנושא גביית דמי כרטיס עבור כרטיס שטרם הופעל.

 

"ההסדר אינו תואם את הוראות החוק, והפיצוי הניתן אינו סביר", נמסר היום (ה') לבית המשפט המחוזי מרכז ע"י עו"ד דוד גוטמן מפרקליטות מחוז מרכז. על אף ההתנגדות, שגובשה במשותף עם בנק ישראל, ההסדר לא ירד מהפרק, וההחלטה אם לאשר אותו היא של בית המשפט.

 

בתביעה הייצוגית נטען כי כאל גובה דמי כרטיס עבור כרטיסי אשראי שנשלחו ללקוח לאחר שהכרטיס הקודם פג, גם כאשר הכרטיס החדש עדיין חסום, ולא הופעל ע"י הלקוח. לטענת התובע הייצוגי, חוק כרטיסי חיוב מאפשר אמנם לחברה לשלוח כרטיס מחודש, אך היא אינה יכולה לגבות דמי כרטיס עד שיפעיל הלקוח את הכרטיס החדש.

 

הצדדים הגיעו להסדר פשרה ולפיו כאל תשלם ל-10.7 אלף לקוחות העומדים בתנאים בהסדר, פיצוי בסך 1.14 מיליון שקל, כלומר 106 שקלים בממוצע לאדם, המשקפים תשלום של דמי כרטיס לתקופה של 7 חודשים.

 

אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה צילום: יאיר שגיא

 

לטענת היועמ"ש המוצע בהסדר הפשרה אינו משקף באופן הוגן וראוי את סיכויי התביעה. "מדובר על פיצוי בגין 7 חודשים בלבד, בעוד בפועל התקופה בה החזיק לקוח כרטיס חסום ושילם עליו דמי כרטיס יכולה להימשך עד 48 חודשים (ואולי יותר), ולכן היא אינה משקפת באופן ראוי את סיכויי התביעה", נמסר ממשרד המשפטים.

 

בנוסף היועמ"ש מסתייג מחלק נוסף בהסדר הפשרה המתייחס לעתיד, ולפיו נקבע כי בעת שליחת כרטיס אשראי חדש ללקוח יישלח לו מסרון, וכאל תוסיף הבהרה כי הלקוח ימשיך לשלם דמי כרטיס, בין אם הפעיל את הכרטיס ובין אם לא.

 

במשרד המשפטים חושבים שהצעה שכזו תעגן למעשה מצב בלתי חוקי באמצעות מסמך גילוי נאות: "לפי ההסדר זה, יוכל להימשך המצב הקיים והקלוקל, לפיו לקוח המקבל בדואר כרטיס חסום ובוחר שלא להפעילו, אך ימשיך לשלם דמי כרטיס לתקופה נוספת שעלולה להימשך אפילו עד למועד הבא של חידוש הכרטיס", מציינים במשרד המשפטים.

x