המצוק בחוף אשקלון קורס, והמדינה והקבלן רבים מי יתקן
תעבורה אחזקות שביצעה עבודות הקמת גיאוטיובים בחוף אשקלון טוענת שהפרויקט התגלה "לא מתאים לתנאי הים בחוף אשקלון"; מנגד, החברה הממשלתית להגנת מצוקי הים ששכרה את תעבורה, טוענת שהבעיה אינה בפרויקט אלא בביצוע ודורשת מתעבורה לבצע על חשבונה עבודות תחזוקה
סכסוך בין החברה הממשלתית להגנת מצוקי הים לחברת תעבורה אחזקות, בשאלה מי האחראי לממן את תחזוקת הגיאוטיובים (יריעות במילוי חול) שהוקמו לצורך הגנה ימית על מצוק חוף אשקלון וכעת מתברר, לפחות לפי טענת תעבורה, שמדובר בפתרון שכלל אינו מתאים לתנאי השטח.
בשבוע שעבר פנתה תעבורה לבית המשפט המחוזי מרכז בבקשה למנות בורר שידון בסכסוך. הבקשה הוגשה לנוכח התנגדות של החברה הממשלתית לבירור המחלוקות בבוררות וטענתה שבית המשפט המוסמך הוא זה שצריך לדון ולא הליך בוררות.
במסגרת הבקשה למינוי בורר טוענת תעבורה כי כל התכנון ההנדסי שעמד בבסיס הפרויקט "אינו מתאים לתנאי הים בחוף אשקלון". לפי טענתה, "מדובר בקריסה של הקונספט ההנדסי העומד בבסיס הפתרון שנבחר והוכתב על ידי החברה הממשלתית. בשל כך יהיה צורך גם בביצוע עבודות תחזוקה מתמשכות בהיקף חריג לגיאוטיובים".
- החלו עבודות ההגנה למניעת קריסתו של המצוק החופי בנתניה
- אין תקציב לחיזוק המצוק בבית ינאי, והווילות עלולות להתמוטט
החברה הממשלתית מצידה מאשימה את תעבורה שחוסר ניסיונה בפרויקט מסוג זה הוא שגרם לליקויים, ודורשת ממנה לתקנם על חשבונה.
רצועת החוף של ישראל נמשכת לאורך 190 ק"מ, ומכילה כ-45 ק"מ של מצוקים המצויים בגובה שמעל 10 מטר הנישאים מעל רצועת החוף בקטע בין חדרה לאשקלון. שליש ממקטעי המצוק כוללים שטחי בנייה עירונית ואילו היתר הם קטעי מצוק אשר בעורפם מצויים שמורות טבע, שטחים פתוחים ושטחים חקלאיים.
במקטעים מסוימים לאורך קו חוף רכס מצוקי הכורכר קיימת סכנת התמוטטות, הנובעת בעיקרה מתהליך טבעי של בלאי. מדובר בין השאר במצוקי חוף אשקלון, תל אביב, הרצליה, נתניה, השרון, חדרה, בת ים ועוד.
בכדי להתמודד עם הבעיה התקבלה החלטת ממשלה ובעקבותיה הוקמה בסוף 2013 החברה להגנת מצוקי הים התיכון בכדי להוות זרוע ביצועית תחת בעלות המדינה לטיפול בהתמוטטות מצוק חוף הים התיכון.
ב-2016 פרסמה החברה מכרז להגנה על מצוק חוף אשקלון וזאת באמצעות גיאוטיוב מטובע, כלומר: שקי חול ארוכים מבד גיאוטכני המהווים הגנה מפני אנרגיית הגלים. היקף החוזה כפי שעולה מהמסמכים 18.5 מיליון שקל.
בתביעת תעבורה נכתב כי "מדובר בפרויקט תקדימי שלא בוצע דומה לו בעבר בישראל". החברה זכתה במכרז והחלה בעבודות בעצמה ובאמצעות קבלני משנה מטעמה אך ביצוע הפרויקט הסתבך והתייקר בשל סיבות שונות שלטענת תעבורה לא היו בשליטתה אלא "מצגי שווא והתנהלות פסולה של החברה הממשלתית". בסופו של דבר עד סוף 2018 הוקמו כמעט כל הגיאוטיובים שתוכננו.
במהלך דצמבר 2018 וינואר 2019 פקדו את האזור מול חוף אשקלון ארבע סערות משמעותיות במהלכן נהרסו כליל 17 גיאוטיובים שהקימה וזאת כתוצאה מהסערות ומפגיעת סלעים ועצמים זרים שהוטחו בהם ו-2 נהרסו כתוצאה מפגיעות של סירות שפגעו במבנה הגיאוטיובים בשוגג.
לטענת תעבורה, הנזקים הללו נגרמו בשל הפתרון שהוכתב ע"י החברה הממשלתית, הקמת מבנה ימי רך המורכב בגיאוטיובים אשר אינו מתאים לתנאי הים בחוף אשקלון. "בשל כך יהיה צורך גם בביצוע עבודות תחזוקה מתמשכות בהיקף חריג לגיאוטיובים", היא טוענת.
בסופו של דבר תעבורה הקימה מחדש את 19 הגיאוטיובים שניזוקו. אלא שאז החלו מגעים נוספים בנוגע לצורך לבצע עבודות תחזוקה ותעבורה טענה כי הדבר יבוצע תמורת תשלום נפרד וזאת שכן הגיאוטיובים ניזוקו שלא מחמת עבודה או חומרים לקויים. לטענת החברה הממשלתית, עבודות התחזוקה הן חלק מהמחויבויות החלות על חברת תעבורה במסגרת הסכם ההתקשרות.
לכתב התביעה צורפו תכתובות שהתקיימו בין הצדדים ומהן עולה כי תעבורה טוענת שנגרמו לה נזקים של 33 מיליון שקל. החברה הממשלתית דחתה את הדרישות והגדירה אותן "כה מופרכות עד כי נדמה שכותב המכתב מעולם לא קרא את ההסכם עליו חתמתם".
עוד טענה באמצעות עו"ד אילן גולדשמידט כי התארכות הפרויקט נבעה "מהתנהלות המקצועית הקלוקלת וחוסר הניסיון של מרשתך בפרויקטים מהסוג בו עסקינן וצברה ניסיון ראשוני על חשבוני' מרשתי". לפי טענת החברה הממשלתית, תעבורה הפרה את התחייבויותיה על פי המכרז וההסכם לבצע את העבודות בניהול ישיר בשטח של חברת TRASOMAR הצרפתית שהיא בעלת ניסיון מקצועי בביצוע עבודות הקמת גיאוטיוב במקומות אחרים בעולם.
תעבורה טוענת באמצעות עורכי הדין גיורא ארדינסט ואמתי נדר שיש להעביר את המחלוקת לבוררות בפני "מהנדס מנוסה המתמחה בביצוע עבודות תשתית מורכבת" והיא מציעה את המהנדס דוד גת כבורר.
בינתיים תעבורה ביצעה חלק מעבודות התחזוקה וההתחשבנות תערך בהמשך. לפי החברה, כפי שעולה מהתכתובות בין הצדדים, תנאי הים אינם מאפשרים לבצע כעת את העבודות הדרושות להחלפת הגיאוטיובים ואלה יבוצעו עם תום עונת החורף. הדברים נכתבו במענה לטענת החברה הממשלתית בדבר עיכוב בתיקון הפגמים שגורם לנזקים כבדים "אשר יתכן ויגיעו אף לפגיעה בחיי אדם, ומן הסתם שולחתך ונושאי המשרה שבה לא יוכלו להסתתר מאחורי פנייתך למינוי בורר", טענה במכתב שנשלח לתעבורה בדצמבר 2020.
על כך השיבה לה תעבורה: "בניגוד גמור לטענת החברה הממשלתית בדבר החשש, כביכול, לפגיעה בחיי אדם היה והחלפת הגיאוטיובים לא תבוצע לאלתר, דווקא הוצאת צוות עובדים לביצוע עבודות החלפת הגיאוטיבים בעונה זו של השנה היא זו שמסכנת חיי אדם!".