בלעדי לכלכליסט
מי יתכנן את הטרמינל של המטרו בגוש דן: 7 קבוצות בינ"ל מתמודדות
המתח"מים (מרכז תחבורה משולב) יאפשרו קישוריות בין הרכבת הקלה, המטרו, אוטובוסים ורכבת ישראל, כפי שקורה במדינות אחרות בעולם, והכל מבלי לצאת מהמתחם. היקף המכרז 48 מיליון שקל והוא כולל תכנון מפורט של המתחמ"ים לצד תכנון מפורט של בינוי לאורך קווי המטרו
המכרז לתכנון ה"טרמינלים" בגוש דן, כחלק מתוכנית המטרו העתידי, יוצא לדרך: 7 קבוצות אדריכלים מהארץ ומהעולם הגישו את מועמדותן במכרז התכנון של המתח"מים – "מרכז תחבורה משולב" של החברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים).
- האם פרויקט המטרו יציל את גוש דן מקריסת תשתיות?
- בניינים בתל אביב הסמוכים למטרו יהיו פטורים מהקמת חניונים
- שיכון ובינוי נגד קו המטרו בת"א: “מסכל מיזם למגורים בשכירות"
המתח"מים הם למעשה טרמינלים בגדלים שונים, רובם לאורך נתיבי איילון ומסילת רכבת ישראל. שטחם של הטרמינלים הללו יהיה גדול מאוד יחסית, 50-200 דונם לכל אחד מהם, והם יקומו בגלילות דרום, ארלוזורוב, השלום, ההגנה, צומת חולון-בן צבי, יוספטל חולון וכפר גנים בפתח תקוה.
המתח"מים יאפשרו קישוריות בין הרכבת הקלה, המטרו, אוטובוסים ורכבת ישראל, כפי שקורה במדינות אחרות בעולם, והכל מבלי לצאת מהמתחם. הכוונה היא שבכל קומה יפעל אמצעי תחבורה אחר, וכך נוסע שיוצא מביתו באמצעי תחבורה מסוים, יעבור במתח"ם לאמצעי תחבורה אחר עד שיגיע ליעדו.
לפי הערכות ראשוניות ביחס לשטחו של כל אחד מהמתח"מים ולפי המורכבות המשוערת של עבודת התכנון, בוצע סיווג של המתח"מים לשלוש קטגוריות: גדול (ארלוזורוב-סבידור), בינוני (גלילות, השלום וההגנה) ומתח"ם ממוקד (בחולון ופתח תקוה).
בארלוזורוב, למשל, מתוכנן המתח"ם לאפשר מעבר בין המטרו, הרכבת הקלה, רכבת ישראל ואוטובוסים. ביתר המתח"מים יפעלו 3 אמצעי תחבורה שונים.
היקף המכרז 48 מיליון שקל והוא כולל תכנון מפורט של המתחמ"ים לצד תכנון מפורט של בינוי מעל תחנות לאורך קווי המטרו.
7 הקבוצות שהגישו את מועמדותן הן:
HQ אדריכלים בשיתוף Skidmore, Owings & Merrill LLP
גורדון אדריכלים בשיתוף IDOM consulting, Engineering, Architecture S.A.U
ארמון אדריכלים ומתכנני ערים בשיתוף Kohn Pedersen Fox Associates PC
יער-קורין ניהול ותכנון בשיתוף Ten Design FZ-LLC
אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים בשיתוף Grimshaw Architects
מילוסלבסקי אדריכלים בשיתוף Benthem Crouwel International B.V
מנספלד קהת בשיתוף HDR International Inc
במסגרת ההתקשרות ידרש המתכנן לתכנן מרכזי תחבורה משולבים ולהציע שילוב מיטבי של מרכזי תחבורה ושל בינוי מעל תחנות המטרו, בתוך המרחב העירוני. המכרז מיועד לאיתור 5 זוכים לכל היותר איתם תתקשר החברה הממשלתית נת"ע בהסכם למתן שירותי תכנון אורבני.