$
אופנה

דמעות קרוקודיל: צניחה במכירות תיקים וארנקים

בשנה שבה כולם היו סגורים בבתים וביצעו רכישות דיגיטליות צנחו מכירות התיקים והארנקים בעשרות אחוזים. אך עדיין מוקדם להספיד את הפריט שתמיד נשא חלק מזהותנו, וזוכה עכשיו לזינוק ברכישות באסיה ובידי אספנים בעולם כולו

עילית מינמר 08:2908.02.21

כמו הרבה דברים אחרים, גם ענף התיקים סבל בשנה האחרונה מירידה במכירות. על פי מחקר של חברת מחקר השוק יורומוניטור, מכירות התיקים צנחו ב־28%-10% לעומת 2019, תלוי איפה בעולם. גם ארנקים נשארו במגירה שליד המיטה. על פי מחקר שפורסם ב"פייננשל טיימס", חלה ירידה עולמית של 20% במכירותיהם בשנה האחרונה. למעשה, עוד לפני פרוץ המגפה הצורך בארנק פחת עם שימוש הולך וגובר בתשלומים דיגיטליים ופחות במזומן ובמטבעות, מגמה שרק תפסה תאוצה עם הגידול ברכישות אונליין והרצון להימנע ככל האפשר מהחלפת שטרות והחזקת מטבעות.

 

אף שבשנת הסגר החולפת לא היה בדיוק שימוש לתיקים ולארנקים, עדיין מוקדם להספיד אותם. על כך יכולים להעיד נתוני המכירות של תיקים ופריטי עור קטנים של לואי ויטון. על פי בלומברג, האמירו מכירותיהם ב־18% ברבעון הרביעי של 2020 לעומת קודמיו, 11% יותר מכפי שהעריכו אנליסטים. תרם לכך הביקוש בקרב צרכנים סינים, והגידול ב־21% בתשואה באסיה, בעוד באירופה המכירות צנחו.

 

תיק לונגשאמפ בעיצוב האמנית טרייסי אמין מ־2004 תיק לונגשאמפ בעיצוב האמנית טרייסי אמין מ־2004 צילום: Victoria and Albert Museum, London

 

אפילו היו לא מעט תיקים שזכו לפופולריות ב־2020, רובם גרסאות חדשות של תיקים מן העבר, שהיו פופולריים בשנות ה־80, ה־90 וה־2000. למשל, תיק בובי של דיור (על שם הכלב שלו), תיק ג'קי משנות ה־50 של גוצ'י ותיק ג'ודי עם הקליעה האיקונית של בוטגה ונטה.

 

"אנשים התעקשו שחלף זמנם של התיקים. שהרי לשם מה נדרש תיק אם איננו יוצאים מן הבית?", אמרה בראיון ל"ניו יורק טיימס" לוסיה סאבי, אוצרת התערוכה המקיפה Bags: Inside Out במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, שפתיחתה נדחתה בשל המגפה. היו אף מי שקבעו שהתערוכה היא אולי ההספד שלהם. ואולם סאבי שוללת את הקביעה. "תיקים הולכים יד ביד עם האנושות", היא אומרת. "תמיד נדרשנו לשאת משהו".

דווקא בימים אלה נדרש תיק שיכול להכיל את כל מה שאנו זקוקים לו, החל במחטא לידיים ומסכות וכלה בפריטי הגנה אחרים; או אפילו רק ארנק קטן להכיל את כרטיסי האשראי ואמצעי זיהוי הדיגיטליים. גם במלחמת העולם השנייה, מזכירה סאבי, אנשים נדרשו לשאת את מסכות הגז שלהם בתיק.

 

גם בישראל לא מוותרים על התיקים. לדברי המעצבת הילה טולדנו, אמנם ניכרת ירידה במכירות לעומת השנה שעברה בגלל הסגרים, אבל המכירות אצלה באתר גדלו משמעותית. כיום הפריטים נמכרים בהזמנה מראש, ולקוחותיה מוכנות לחכות אפילו חודש ויותר עד שיקבלו את התיק הנכסף.

 

יק בעיצוב ג’ודית ליבר מ־1983. מתוך התערוכה במוזיאון ויקטור ואלברט יק בעיצוב ג’ודית ליבר מ־1983. מתוך התערוכה במוזיאון ויקטור ואלברט צילום: Victoria and Albert Museum, London

 

גם התחזיות השחורות, לפחות בנוגע לשוק היוקרה, מתבדות לנוכח תוצאות הרבעון השלישי של 2020 שהציגו המותגים. בית הרמס היה הראשון לדווח על עלייה במכירות של 6.9% ל־1.8 מיליארד דולר. על פי "פייננשל טיימס", מותג היוקרה הצרפתי, שנודע בתיקי בירקין וקלי, דיווח שאתר האינטרנט שלו הניב יותר רווחים מכל אחת מחנויות הדגל שלו, וכי הצמיחה מהירה.

 

לא מזמן גם נרשם שיא במכירה פומבית של תיקי וינטג' בכריסטיס בסך 2,266,750 דולר, כולל תיק בירקין מעור קרוקודיל של הרמס שנמכר ב־300 אלף דולר. על פי מחקר "הניו יורק טיימס", פריטי אספנות, בעיקר תיקים של הרמס, שאנל וויטון אפילו עלו על מכירות אמנות ומכוניות קלאסיות השנה. ומאז 2010 עלה הערך הממוצע של תיק קלי של הרמס ב־129%.

 

תיק בירקין הראשון של הרמס הוא בין המוצגים בתערוכה בלונדון. התיק שהוכן במיוחד עבור הזמרת והשחקנית ג'יין בירקין הושאל לתערוכה על ידי הבעלים הנוכחיים שלו (ב־1994 בירקין הציעה אותו למכירה פומבית). לצדו אפשר לראות בתערוכה גם תיק באגט משובץ פאייטים של פנדי, שנשאה שרה ג'סיקה פארקר ב"סקס והעיר הגדולה" ותיק לואי ויטון החביב על קים קרדשיאן. יש תיקים המייצגים כוח, למשל התיקים של מרגרט תאצ'ר, ותיקים היסטוריים כמו תיק בגודל קופסת כדורים מהמאה ה־19 ששימש גברים יפנים לנשיאת תרופות, קופסה של וינסטון צ'רצ'יל או תיק בצורת צפרדע מהמאה ה־17 . "אלה מזכירים לנו שלא המצאנו כלום", אומרת סאבי. לדבריה, תיקים תמיד הכילו ותמיד יכילו "חפצים אישיים וזיכרונות ומעידים על אישיותו של הנושא אותם".

x