אלבום מחווה מיוחד ליענקל'ה רוטבליט
חברת נענע הוציאה אלבום גרסאות כיסוי לשיריו בביצוע אמני אינדי בועטים. לרוטבליט, שנתן את השם "הוצאו מהקשרם" לאלבום, "נשמטה הלסת" מהעיבודים האנרגטיים. המבצעים מדברים על בריחה מנוסטלגיה ותחושת רלבנטיות שעולה מהשירים, עם "מחאה שיכולה להיכתב בימינו, ותיאור מדויק של המצב שבו השלטון הוא נגד העם"
כשיובל מנדלסון, סולן להקת שייגעצ, היה חייל ושמר על איזו נשקייה, הוא נתקל בראיון עם יענקל’ה רוטבליט. על השאלה אילו מוזיקאים הוא אוהב ענה רוטבליט שהוא "משוגע על השייגעצ עם הפה המלוכלך". מנדלסון מספר: אמרתי לעצמי, 'ואוו, איזה קוּל הרוטבליט הזה שבכלל יודע מי אני’. יצאתי מהשמירה בדילוגים". עכשיו מנדלסון הוא אחד מבין אמני אינדי רבים שמשתתפים באלבום מחווה לרוטבליט.
יעקב (יענקל'ה) רוטבליט לא נח לרגע. מי שכתב מאות שירים שנהפכו לנכס צאן ברזל עובד בימים אלו על האלבום השלישי עם ההרכב הצעיר "החצר האחורית". במקביל, השבוע הוציאה חברת "נענע דיסק" את "הוצאו מהקשרם: שרים רוטבליט", הכולל 23 ביצועים אלטרנטיביים לשיריו, של אמני אינדי בהם האחים צברי, דן תורן, ישי ברגר, רם אוריון ושילה פרבר, גלי אלון ואליוט; ובניהולו המוזיקלי של קוואמי (איל פרידמן).
רוטבליט (75) לא היה מעורב בעבודה על האלבום, אבל ביקש לבחור את שמו. "אלה שירים שנכתבו לתוך היסטוריה מסוימת בזמן מסוים והיום חוזרים שוב בהקשר אחר אולי, אבל העיקר שזה שם חביב", מספר רוטבליט. "היתה לי הפתעה גדולה. לא הכרתי כמעט אף אחד מהאמנים, חלקם נולדו אחרי שהשירים נכתבו. כששלחו לי סקיצות מהחזרות אמרתי, 'או.קיי, זה נחמד אבל הרבה לא יעלו או יורידו'. אבל אז שלחו לי את המאסטר המלא ונשמטה לי הלסת, הבנתי שיצאתי טמבל והם עשו עבודה נהדרת. לקבל כזו מתנה קרוב ליומולדת בתוך כל המגפה, הבחירות והבלגן שאנחנו חיים בו זה רגע נחמד ומרגש מאוד. התוצאה מאוד מחמיאה לשירים ולי, וההישג הגדול של קוואמי זה שהוא הצליח לאסוף את כל מגוון המבצעים למשהו שנשמע כמו אלבום שלם ולא אוסף שירים אקלקטי".
כשנענע פנו לקוואמי בהצעה לעשות את האלבום, הוא שמח. "גם כי אני אוהב את רוטבליט וגם כי זו הזדמנות מצוינת לקדם מוזיקאים שנמצאים בשוליים, הרבה פעמים בעל כורחם, ולתת להם אופציה להיחשף לקהל חדש שיגיע אליהם כי הוא מכיר את השירים המקוריים", מספר קוואמי. "בחרתי אמנים שלדעתי יכלו לתת פרשנויות חדשות מעניינות לשירים האלה".
מתוך הרשימה שהכין בחרו האמנים את השירים שאליהם הם הכי מתחברים. "החסרתי במודע קלאסיקות כמו 'דרכנו' ו'אני רואה אותה בדרך לגימנסיה' כי רציתי ליצור אווירה שתתאים לימינו. אצל רוטבליט אפשר למצוא את הרצון לצאת לחופשי, לשבור מסגרת, וזה משהו שמאוד הסתדר עם הסגרים והבידודים שנכפים עלינו עכשיו. בו־זמנית ישנו רוטבליט המחאתי הנוקב, ויש כמה שירי מחאה שממש יכלו להיכתב גם בימינו, כמו 'על מות האימפריה' או 'במקום חוברת לזכרו' שמבצע דן תורן. אני מרגיש שגם שירים כמו 'אמא אדמה', 'סוסעץ' או 'סוף לסיפור' מתאימים למצב החברתי שאנחנו נמצאים בו ביחסים של העם מול השלטון".
"שיר לשלום", שנכתב במקור ללהקת הנח"ל, צונזר תחילה, ונהפך אחרי 4 בנובמבר 1995 לשיר המזוהה עם עצרת השלום שבה נרצח יצחק רבין, כשבכיס חולצתו נמצאו המילים מוכתמות בדם, זוכה באלבום לביצוע חזק ומקורי של האחים צברי שהפכו אותו לשיר מחאה עם סירנות אזעקה ברקע. רוטבליט אוהב את הביצוע. "זה הזכיר לי את 'נפוליאון חי או מת', המחזה שכתב נסים אלוני ב־1969, השנה שבה יצא השיר, יש בהצגה כרוז שיוצא ואומר: 'שיר לשלום המלחמתי'. נזכרתי בזה כששמעתי את הביצוע הנהדר והאנרגטי שלהם".
קוואמי מודה שקצת חשש מביצוע מחודש של השיר הקאנוני אבל היה לו חשוב שייכלל באלבום. "לשיר היום את 'שיר לשלום' משדר תקווה כמעט מופרכת, אבל צריך שמישהו יבטא אותה עם מספיק רגישות או כוח, ושהמסר שוב יעבור. הביצוע מאוד מודע לעצמו. יש בו גם קריצה והומור. מצד אחד בואו נשיר שיר לשלום, מצד שני הם שואלים בציניות: מה קורה עכשיו כשאנחנו שרים את השיר הזה והמצב שלנו די פקקט, בלשון המעטה".
יובל מנדלסון שר את "על מות האימפריה" עם להקת מאלוקס. "לצערי, ישר קלטתי שהוא רלבנטי לימינו, כי הוא שיר תוכחה נגד שלטון רקוב, אטום ומושחת", מספר מנדלסון. "לרוטבליט יש יכולת לשים על הגב שלו נושאים כבדים, אבל להתייחס אליהם ברעננות ובהירות שהופכות את זה ליותר קליל אולי. יש לו קול חד וחריף בעד הדברים שגם אני מאמין בהם: שלום, צדק ושוויון. יש לו תפיסה פוליטית הומאנית נגד המשטר, כאשר זה מבקש לדכא את האדם. השירים שלו הם שירים של חופש".
אלון לוטרינגר שיצר לאלבום ביצוע מרגש של "אמא אדמה" מספר שתמיד אהב את רוטבליט, אבל כ”שעבדתי על האלבום "סביבנו" עם יוני רכטר, נחשפתי בפעם הראשונה לאופן שבו הוא כותב מילים ללחן שכבר קיים. נפל לי האסימון שהוא מכיל גם יכולות של משורר ולא רק פזמונאי. וכמה שהיה בבחירה ב'אמא אדמה' משהו מאיים, כי זו קלאסיקה קאנונית, רציתי לראות מה השיר מוציא ממני. עבדתי עליו בגל הראשון של המחאה והרגשתי שהטקסט מקבל גם משמעויות שקשורות בה, בגעגוע לדמות האם שהיא המקום שאנחנו חיים בו".
האלבום יוצא במקביל לפרויקט הגדול של קאברים לשירי עבר "צו השעה". כשקוואמי נשאל אם הגיע הזמן לא להתרפק על העבר, הוא משיב ש"אנשים מאוד אוהבים להישען על העבר, להיות נוסטלגיים ולהתלונן שהיום פחות טוב מפעם. אני חושב ששינוי אפשר לעשות בדרכים אחרות. למשל, דרך האלבום הזה לבוא ולהגיד לאנשים: 'אתם אוהבים לשמוע שירים שאתם מכירים ולהתרפק על העבר? אז בואו רגע, תתרפקו דרך ההווה והעתיד. אם אתם לא רוצים לשמוע שירים שלא שמעתם מעולם, בואו לפחות תשמעו אמנים שלא שמעתם מעולם'. דרך הקאברים אנשים יכולים להיחשף לאמנים חדשים ולבדוק עוד שירים. אני לא אוהב להתרפק על העבר כמו שאני כן אוהב לגלות אותו מחדש.
“למשל, הביצוע של יערה שאוליאן ל'שבתות וחגים' הוא הכי עדכני שיש וישי ברגר לא מוכר במיינסטרים, אבל בשביל אנשים שאוהבים פאנק־רוק הוא גיבור אמיתי, ולדעתי המון ילדים שחולים עליו ישמעו דרכו את 'באה מאהבה' פעם ראשונה. השילוב בין העבר וההווה חשוב בעיניי".