גיימריסט
כישלון לגוגל בגיימינג: נסוגה משירות הסטרימינג ותסגור את אולפני הפיתוח שהקימה
סטאדיה, שירות שהושק לפני שנה ושלושה חודשים, צפוי להפסיק לפעול באופן עצמאי ולהפוך לטכנולוגיה שתשרת חברות משחקים אחרות. אולפני המשחקים, שהוקמו עבור סטאדיה ומעסיקים 150 עובדים, ייסגרו
14 חודשים לאחר ההשקה המדוברת – והמאכזבת – של סטאדיה, שירות הסטרימינג לגיימינג של גוגל, חברת הענק מקפלת את סטודיו המשחקים שלה בלי שהוציאה אפילו משחק אחד. במקביל נשמעות הערכות שלפיהן החברה תפסיק להפעיל את סטאדיה כשירות סטרימינג צרכני, ותעבור להציע אותו כעמוד שדרה טכנולוגי עבור חברות אחרות.
- שנת הגיימינג: 2020 הזניקה את הענף כולו - ואלה היו המנצחות הגדולות ביותר
- זאת העסקה הכי 2021 בעולם: אפיק גיימס רוכשת קניון נטוש ב-95 מיליון דולר
- האם הגיימינג התחרותי בדרך לאולימפיאדה - והאם הוא בכלל צריך אותה?
שני אולפני החברה, הממוקמים במונטריאול ובלוס אנג'לס ושבהם הועסקו כ-150 עובדים, ייסגרו. בגוגל אמרו כי ינסו למצוא לעובדים האלה תפקידים אחרים בחברה. האולפנים הוקמו לצד סטאדיה והיו אמורים לייצר משחקים עבור השירות, בין היתר כאלה שיעוצבו במיוחד עבור משחק מבוסס ענן. בין היתר, גוגל גייסה עבורם את ג'ייד ריימונד, מפיקה בכירה במשחקים הראשונים בסדרת Assassin’s Creed ואחת מהיוצרות של Watch Dogs.
לגוגל היתה ותישאר פעילות במשחקים דרך חנות האפליקציות פליי למכשירי אנדרואיד, אולם סטאדיה היווה את הכניסה הראשונה שלה לעולם המשחקים לקונסולות ומחשבים. בעצם, בסטאדיה היה מקופל איום גדול על המחשבים והקונסולות כנתח שוק, שכן השירות מעביר לחוות שרתים את משימות העיבוד הכבדות הנדרשות להרצת משחקים מודרניים, ללא צורך בחומרה מקומית, שיכולה לעלות מאות ואלפי דולרים. בתיאוריה – ובהינתן חיבור אינטרנט מהיר במיוחד – זה אמור לייתר לגמרי את החומרה הזאת.
בינתיים, ההבטחה הזאת נשארה תיאורטית לפחות באופן חלקי. בעת השקת השירות, המשחקים בשירות סבלו מבאגים ושודרו בקצב מקרטע, גם בבתים בארצות הברית המתהדרים בחיבורי האינטרנט המהירים ביותר בשוק וממוקמים קרוב לחוות שרתים. המצב השתפר משמעותית בחודשים האחרונים, אולם השירות עצמו עדיין מתקשה להתרומם, בין היתר בשל הנזק התדמיתי שנגרם לו בהשקה.
לגוגל יש היסטוריה ענפה בחיסול פרויקטים שלא ממריאים, אולם לפחות בינתיים היא לא מראה כל סימן שהיא מתכוונת לוותר על חלום הסטרימינג עצמו. ועדיין, הסגירה של האולפנים העצמאיים שלה מסמנת כי התוכניות שלה בתחום הגיימינג הפכו גרנדיוזיות פחות. הצהרה שפירסם בנושא פיל הריסון, סמנכ"ל בגוגל והמנהל של פרויקט סטאדיה, מדגיש שהעתיד של המיזם השאפתני הזה הוא בתור טכנולוגיה שתשמש אולפני משחקים. כלומר, לא בתור שירות משחקים עצמאי שיתחרה, למשל, בגיים פאס של מיקרוסופט, אלא כעמוד שדרה טכנולוגי שיאפשר למותגים מבוססים יותר מתחום הגיימינג להציע את המשחקים שלהם בסטרימינג.
בעיה נוספת שעמדה בעוכרי השירות של סטאדיה היה המחיר ביחס לתמורה. שירות סטאדיה פרו, שהוצע בעבור דמי מנוי חודשיים של 10 דולר, לא באמת הציע לשחקנים עסקה מספיק משתלמת. לסטאדיה לא היו כמעט משחקים בלעדיים ודמי המנוי לא כללו את משחקים בפני עצמם. הדבר היחיד שהשירות אפשר לעשות – וכאשר הוא פעל כמו שצריך, זה היה לא מעט – הוא להריץ משחקים על כל מסך המחובר לאינטרנט.
ושגוגל קידמה בעיקר חבילה יקרה יותר שנבנתה סביבו (129 דולר – עדיין מחיר נמוך משמעותית ממחיר קונסולה, למשל) שכללה גם מכשיר כרומקאסט אולטרה – הגרסה היוקרתית ביותר של הסטרימר הפופולרי של גוגל – כן שלט משחק מיוחד, לא באמת הציע לשחקנים עסקה מספיק משתלמת:
גוגל אינה ענקית הטכנולוגיה היחידה שמנסה להיכנס לתחום הסטרימינג למשחקים. לאנבידיה יש את שירות GeForce Now, למיקרוסופט את xCloud ואמזון צפויה להשיק בקרוב לציבור הרחב את שירות Luna, שנמצא כיום בבטא סגורה.
אגב אמזון, גם חברת הענק של ג'ף בזוס רשמה השבוע כישלון גדול בתחום המשחקים. לפי תחקיר של בלומברג, החברה השקיעה כחצי מיליארד דולר בפיתוח משחקים מדי שנה מאז 2014, ללא שום תוצאה. נכון להיום, אין לחברה אף משחק פעיל, והמעטים שיצאו לשוק לבסוף נגנזו.