ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

שבוע החדשנות

מייסד מוביט: "רכב אוטונומי בישראל - כנראה בעוד שנה מהיום"

ניר ארז, מנכ"ל ומייסד מוביט בכנס החדשנות של כלכליסט, "גם אם יהיה בהתחלה נהג זו תהיה הכנה לכך שבסופו של דבר יגיע כלי רכב בלי נהג, וזה יהיה גם בלי הגה ובלי דוושות, רכב שהמחשב מסיע אותו". בהתייחסו לתשלום דרך האפליקציה, שירות שהחלה מוביט להפעיל, אמר, "זה שלב ביכולת הנוסעים לחוות נסיעה בצורה הרבה יותר חלקה"

ענת רואה 12:5102.02.21

 

 

"אנחנו מאמינים שתחבורה יכולה להיות שירות. כמו שצורכים היום חשמל או שירות סלולרי, צורכים אותו במהלך החודש ולא משנה אם התנור הפעיל חשמל, או הבוילר או הטלוויזיה. בסוף מקבלים חשבון חשמל, כך צריך להיות גם לגבי תחבורה" – כך אומר ניר ארז, מייסד ומנכ"ל מוביט בשיחה עם כתבת כלכליסט סופי שולמן בנושא תחבורה חכמה, במסגרת כנס החדשנות של כלכליסט.

 

באמצע החודש שעבר החלה מוביט להפעיל את האפליקציה כאמצעי תשלום בתחבורה ציבורית, ולדברי ארז מדובר בצעד אסטרטגי: "תשלום בתחבורה ציבורית הוא שלב ביכולת של נוסעים לחוות נסיעה בצורה הרבה יותר חלקה, דרך זה שלא צריך לשמור עוד אמצעי תשלום".

 

לדבריו, "ראינו כבר מאות אלפי כרטיסים ששולמו דרך האפליקציה, כך שאנו מאוד אופטימים שהדבר הזה ילך ויצמח מיד כשנצא מהסגר. אבל זה גם מוכיח עוד דבר, שהרצון של אנשים להשתחרר מכל מיני אמצעי תשלום כאלה ואחרים ולחוות חווית נסיעה חלקה גורם לזה שהרבה מאוד אנשים מצטרפים, יותר מהר ממה שציפינו אפילו".

 

ניר ארז ניר ארז צילום: אוראל כהן

 

הנושא של התשלומים הוא קצה הקרחון בחזון הגדול שלכם לעיר העתידית

 

"כן, כשהתחלנו את מוביט לפני 9 שנים היינו מכוונים מאד לספק קודם כל אינפורמציה לגבי איך נעים בעיר. אבל עברנו איזשהו שלב בין מה שנקרא לתכנן וליסוע ללתכנן לשלם וליסוע והחזון עוד הרבה יותר רחב. אמצעי התחבורה השונים הולכים ומתגוונים והרעיון הוא שאנשים יוכלו ליסוע בכל אמצעי תחבורה שהם רוצים והנושא של מוביליטי בסוף ישולם כשירות, וזה החזון הגדול שמוביט דוחפת בשנים האחרונות - תחבורה בהזמנה - ואנחנו מתחילים לראות את החזון הזה מתגשם צעד אחר צעד".

 

והמיזוג שלכם בתוך מובילאיי, איפה הרכב האוטונומי נכנס בחזון הזה?

"החזון הוא חזון גדול של פרופ' אמנון שעשוע, שרכב אוטונומי יכול להיות רובוט טקסי שיחליף נהגים שנוהגים היום באובר או בליפט בכל העולם, וזה אולי הפיתוח הקל יותר לעשות אותו, כי רכב אחד לוקח אדם אחד. אבל רכב אוטונומי יכול לנוע לכיוון שאטלים או תחבורה בהזמנה, שזה בעצם לקחת כמה אנשים ליעד שלהם דרך נתיבים לא בהכרח סדורים כמו נתיב אוטובוס. ובסוף גם להגיע לעולמות של אוטובוסים שהם אוטונומיים".

 

"אם חושבים על זה האימפקט הבאמת משמעותי של רכב אוטונומי הוא דווקא בכלי הרכב הקטנים יותר, כי כשחושבים על עלות נסיעה במונית, בה יש נהג אחד ונוסע אחד, הצמצום של הנהג יכול להוזיל דרמטית את הנסיעה, כשמסתכלים על רכבת שיש בה 500 איש ונהג קטר זה פחות משמעותי".

 

אבל איך כל זה ינוהל? העיריות ירכזו את זה? משרד התחבורה? מי יהיה הבוס של כל העניין הזה?

זו שאלה מאוד מעניינית ויש כמה תיאוריות שרווחות בתחום הזה. בעבר 100% מהתחבורה הציבורית היתה מנוהלת (עוברת רגולציה), גם המוניות היו תחת רגולציה. היום אנחנו רואים הרבה מאוד פעילות כמו של אובר או שאטלים בעולם שמתחילה להיות בו פעילות פרטית תחת איזשהן מגבלות רגולטוריות".

 

"הערים היום לא בהכרח רוצות להיות המפעיל, הן לא רוצות לקחת אחריות על רכישת הרכבים, על ההשקעה האדירה הזו בתשתיות השירות. הן נותנות לגורמים כלכליים חיצוניים שיש להם מיליארדים או עשרות מיליארדים להשקיע את הכסף שם. אבל הן כן רוצות שתהיה להם איזושהי יכולת לנהל את כל החלקים הזזים האלה בעיר, אז בין אם זה להגדיר את העלויות או כמות כלי הרכב המותרים – כל הדברים האלה הן רגולציות שמשתנות בין מדינה למדינה ועיר לעיר".

 

אז מתי נראה רכב אוטונומי בישראל?

שירותים של תחבורה בהזמנה או תחבורה שיתופית כבר רואים בישראל, מתחילים היום עם נהג. רכב אוטונומי אנחנו עם מובילאיי מתכוונים להתחיל פעילות כזו בישראל כבר בתחילת 2022 שנה מהיום. גם אם יהיה בהתחלה נהג זו תהיה הכנה לכך שבסופו של דבר יגיע כלי רכב בלי נהג, וזה יהיה גם כלי רכב בלי הגה ובלי דוושות, רכב שהמחשב מסיע אותו. וגם פה יהיו סוגים שונים. החלק הראשון היותר פשוט הוא הרובוט-טקסי נסיעה מנקודה לנקודה לנוסע בודד או שני נוסעים. אחריו אנחנו רואים רובוט שאטל, רכב של 12-16 נוסעים שנוסע במסדרון מסוים, יכול לעצור במקומות שהם לא תחנות אבל להיות הרבה יותר גמיש בתנועה שלו וגם זה מתוכנן כנראה לחלק השני של 2022".

x