שבוע החדשנות
מייסד מוביט: "רכב אוטונומי בישראל - כנראה בעוד שנה מהיום"
ניר ארז, מנכ"ל ומייסד מוביט בכנס החדשנות של כלכליסט, "גם אם יהיה בהתחלה נהג זו תהיה הכנה לכך שבסופו של דבר יגיע כלי רכב בלי נהג, וזה יהיה גם בלי הגה ובלי דוושות, רכב שהמחשב מסיע אותו". בהתייחסו לתשלום דרך האפליקציה, שירות שהחלה מוביט להפעיל, אמר, "זה שלב ביכולת הנוסעים לחוות נסיעה בצורה הרבה יותר חלקה"
"אנחנו מאמינים שתחבורה יכולה להיות שירות. כמו שצורכים היום חשמל או שירות סלולרי, צורכים אותו במהלך החודש ולא משנה אם התנור הפעיל חשמל, או הבוילר או הטלוויזיה. בסוף מקבלים חשבון חשמל, כך צריך להיות גם לגבי תחבורה" – כך אומר ניר ארז, מייסד ומנכ"ל מוביט בשיחה עם כתבת כלכליסט סופי שולמן בנושא תחבורה חכמה, במסגרת כנס החדשנות של כלכליסט.
באמצע החודש שעבר החלה מוביט להפעיל את האפליקציה כאמצעי תשלום בתחבורה ציבורית, ולדברי ארז מדובר בצעד אסטרטגי: "תשלום בתחבורה ציבורית הוא שלב ביכולת של נוסעים לחוות נסיעה בצורה הרבה יותר חלקה, דרך זה שלא צריך לשמור עוד אמצעי תשלום".
לדבריו, "ראינו כבר מאות אלפי כרטיסים ששולמו דרך האפליקציה, כך שאנו מאוד אופטימים שהדבר הזה ילך ויצמח מיד כשנצא מהסגר. אבל זה גם מוכיח עוד דבר, שהרצון של אנשים להשתחרר מכל מיני אמצעי תשלום כאלה ואחרים ולחוות חווית נסיעה חלקה גורם לזה שהרבה מאוד אנשים מצטרפים, יותר מהר ממה שציפינו אפילו".
הנושא של התשלומים הוא קצה הקרחון בחזון הגדול שלכם לעיר העתידית
"כן, כשהתחלנו את מוביט לפני 9 שנים היינו מכוונים מאד לספק קודם כל אינפורמציה לגבי איך נעים בעיר. אבל עברנו איזשהו שלב בין מה שנקרא לתכנן וליסוע ללתכנן לשלם וליסוע והחזון עוד הרבה יותר רחב. אמצעי התחבורה השונים הולכים ומתגוונים והרעיון הוא שאנשים יוכלו ליסוע בכל אמצעי תחבורה שהם רוצים והנושא של מוביליטי בסוף ישולם כשירות, וזה החזון הגדול שמוביט דוחפת בשנים האחרונות - תחבורה בהזמנה - ואנחנו מתחילים לראות את החזון הזה מתגשם צעד אחר צעד".
והמיזוג שלכם בתוך מובילאיי, איפה הרכב האוטונומי נכנס בחזון הזה?
"החזון הוא חזון גדול של פרופ' אמנון שעשוע, שרכב אוטונומי יכול להיות רובוט טקסי שיחליף נהגים שנוהגים היום באובר או בליפט בכל העולם, וזה אולי הפיתוח הקל יותר לעשות אותו, כי רכב אחד לוקח אדם אחד. אבל רכב אוטונומי יכול לנוע לכיוון שאטלים או תחבורה בהזמנה, שזה בעצם לקחת כמה אנשים ליעד שלהם דרך נתיבים לא בהכרח סדורים כמו נתיב אוטובוס. ובסוף גם להגיע לעולמות של אוטובוסים שהם אוטונומיים".
"אם חושבים על זה האימפקט הבאמת משמעותי של רכב אוטונומי הוא דווקא בכלי הרכב הקטנים יותר, כי כשחושבים על עלות נסיעה במונית, בה יש נהג אחד ונוסע אחד, הצמצום של הנהג יכול להוזיל דרמטית את הנסיעה, כשמסתכלים על רכבת שיש בה 500 איש ונהג קטר זה פחות משמעותי".
אבל איך כל זה ינוהל? העיריות ירכזו את זה? משרד התחבורה? מי יהיה הבוס של כל העניין הזה?
זו שאלה מאוד מעניינית ויש כמה תיאוריות שרווחות בתחום הזה. בעבר 100% מהתחבורה הציבורית היתה מנוהלת (עוברת רגולציה), גם המוניות היו תחת רגולציה. היום אנחנו רואים הרבה מאוד פעילות כמו של אובר או שאטלים בעולם שמתחילה להיות בו פעילות פרטית תחת איזשהן מגבלות רגולטוריות".
"הערים היום לא בהכרח רוצות להיות המפעיל, הן לא רוצות לקחת אחריות על רכישת הרכבים, על ההשקעה האדירה הזו בתשתיות השירות. הן נותנות לגורמים כלכליים חיצוניים שיש להם מיליארדים או עשרות מיליארדים להשקיע את הכסף שם. אבל הן כן רוצות שתהיה להם איזושהי יכולת לנהל את כל החלקים הזזים האלה בעיר, אז בין אם זה להגדיר את העלויות או כמות כלי הרכב המותרים – כל הדברים האלה הן רגולציות שמשתנות בין מדינה למדינה ועיר לעיר".
אז מתי נראה רכב אוטונומי בישראל?
שירותים של תחבורה בהזמנה או תחבורה שיתופית כבר רואים בישראל, מתחילים היום עם נהג. רכב אוטונומי אנחנו עם מובילאיי מתכוונים להתחיל פעילות כזו בישראל כבר בתחילת 2022 שנה מהיום. גם אם יהיה בהתחלה נהג זו תהיה הכנה לכך שבסופו של דבר יגיע כלי רכב בלי נהג, וזה יהיה גם כלי רכב בלי הגה ובלי דוושות, רכב שהמחשב מסיע אותו. וגם פה יהיו סוגים שונים. החלק הראשון היותר פשוט הוא הרובוט-טקסי נסיעה מנקודה לנקודה לנוסע בודד או שני נוסעים. אחריו אנחנו רואים רובוט שאטל, רכב של 12-16 נוסעים שנוסע במסדרון מסוים, יכול לעצור במקומות שהם לא תחנות אבל להיות הרבה יותר גמיש בתנועה שלו וגם זה מתוכנן כנראה לחלק השני של 2022".