שבוע החדשנות
מנכ"ל אינוויז: "מאמין שהחיישנים שלנו יופיעו גם ברכבים של אפל"
עומר כילף, מייסד משותף ומנכ"ל אינוויז המפתחת חיישנים לתחום הרכב האוטונומי, "יש התאמה טובה מאוד בין ה-Spac לבין חברות מתחום הרכב. מה שמביא עניין של גופים ציבוריים, אנשים פרטיים ומשקיעים שמעוניינים להיות חלק מהתעשייה הזו"
"אני חושב שיש התאמה טובה מאוד בין ה-Spac לבין חברות מתחום הרכב", אומר עומר כילף, מייסד משותף ומנכ״ל חברת אינוויז המפתחת לידארים (חיישנים) לתחום הרכב האוטונומי בכנס החדשנות של כלכליסט. אינוויז הודיעה לא מזמן על הנפקה באמצעות חברת ספאק (SPAC היא חברה שמגייסת כסף בבורסה מבלי שיש לה פעילות עסקית ספציפית - ורוכשת באמצעותו חברות אחרות. ה״ר).
"אם מסתכלים על הפעילות בעולם הספאק בחצי השנה האחרונה רואים שהרבה ממנה הייתה בתחום הרכב. מה שמביא עניין של גופים ציבוריים, אנשים פרטיים ומשקיעים שמעוניינים להיות חלק מהתעשייה הזו שהולכת ומתגבשת ומסמן שזה משהו שהולך לקרות בשנים הקרובות. הרבה פנו אליי לשאול איך אפשר להשקיע בחברה במהלך הדרך ועבורנו זו דרך מהירה לגייס ולהגיע לאנשים. אנחנו מגייסים 350 מיליון דולר, מה שיעזור לנו לרוץ עוד יותר מהר ולתמוך בעוד פרוייקטים".
הרכב האוטונומי היה התחום החם ביותר של 2018-2019 ומאז הוא קצת התקרר עד שגילו שזה הולך לקחת יותר זמן ממה שחשבו. יכול להיות שהבחירה בספאק הייתה משום שהתקשתם לגייס ממשקיעים פרטיים?
״כמו כל תעשייה שעברה הייפ-סייקל יש תהליך של התכנסות וצמצום של שחקנים. בהתחלה היו הרבה כאלה שניסו להיכנס לתחום חדש והיום נותרו רק הרציניים. אם לפני כמה שנים היו 100 חברות לידארים שכל אחת גייסה 3-5 מיליון, אז היום יש 5 חברות שכל אחת מגייסת 300 מיליון כי בסוף אלה החברות שצריכות לצמוח. בעולם הרכב הפרויקטים הם של שנים והפיתוח מאוד יקר. אנחנו מונים כ-300 איש ומרימים קווי ייצור, ספאק הוא פשוט דרך טובה לגייס את הכסף הזה. אנחנו עובדים עם BMW שלוש שנים שזו פעילות מאוד מורכבת. אנחנו נכנסים לעוד פרויקטים ומרימים עוד קווי ייצור״.
לפני כמה שנים דיברנו לא מעט על רכב אוטונומי של אפל ולמרות שהיה נראה בזמנו שזה לא הולך לקרות, בדצמבר האחרון הנושא הזה חזר לכותרות ואפל מדברת היום על רכב משלה כבר ב-2024. לא רק זה, היא גם תרכוש לידארים מחברת צד שלישי. איך הכניסה המחודשת של אפל לתחום תשפיע עליו?
״אני חושב שדרך מאוד טובה להסתכל על זה היא דרך חברת טסלה שהיא חברת רכב אבל עם שווי של חברת טכנולוגיה. מאוד ברור שבעולם הרכב האוטנומי המשחק הוא טכנולוגי לחלוטין, היכולת לבצע את המשימה תימדד רק לפי הטכנולוגיה. אפל זיהתה נכונה שיש לה יכולות טכנולוגיות לא פחותות מאלה של טסלה ולכן היא יכולה להיות שחקן משמעותי בתעשייה הזו. מהבחינה הזו היא מקדמת את התעשייה אם תוציא רכב אוטונומי כי חברות נוספות יבינו שהן צריכות לרוץ קדימה ולרכוש את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות בשביל להיות במרוץ. וכמובן שאפל היא בעיניי לקוח פוטנציאלי. הטכנולוגיה שלנו היא הטכנולוגיה הכי נכונה לתעשייה הזו ואני משוכנע שבסופו של דבר נמצא את הלידארים שלנו גם ברכבים של אפל״.
אין בעצם המון מתחרות פוטנציאליות, אתם אחת מכשלוש חברות שמתמודדות
"נכון וזה מה שקורה בעולם הרכב יש מעט מאוד ספקים. כריות אוויר למשל שיש בכל רכב יש רק 2-3 ספקים בכל העולם, ברקסים למשאיות יש שני ספקים. זה מפתיע כי השוק ענק והיית מצפה לתחרות עצומה, אבל בגלל שכדי להכניס מוצר חדש לרכבים צריך לעבור תחרות ארוכה והשקעה של מאות מיליונים ולידאר היא טכנולוגיה מורכבת אפילו יותר. זה שאנחנו חלק מהפלטלפורמה של BMW עוזרת לנו להיות ראשונים בשוק".
הזכרת את טסלה, זו חברה שעשתה בחירה אחרת ברכבים האוטנומיים שלה ולא בלידארים.
"השווי של טסלה הוא בעיקר על העתיד שלה. היא לפני 5 שנים קיבלה החלטה שהיא מוציאה לשוק רכב עם יכולות נהיגה אוטונומיות ואז לא הייתה לה אפשרות לבחור בטכנולוגיית לידאר כי זו לא הייתה קיימת. הלידארים של לפני 5 שנים היו מאוד גדולים ויקרים והם רצו להגיע לשוק ראשונים אז התפשרו על היכולות. הרכב של טסלה לא באמת אוטונומי והנהג עדיין נדרש להחזיק את ההגה ולהסתכל על הכביש. זה בגלל שהמצלמות עדיין מאוד רגישות למבש של סינוור או של גשם או חשכה. היום המציאות השתנתה, הלידארים ברי השגה וניתן להטמיע אותם בייצור סדרתי. ההחלטה שלהם הייתה נכונה ללפני 5 שנים אבל היום היא צריכה להיות אחרת ואם טסלה תרצה להגיע לנהיגה אוטונומית מלאה היא תהיה חייבת לידאר״.