אוטונומו מאשרת: יוצאת להנפקת ספאק לפי שווי מוערך של 1.4 מיליארד דולר
החברה, שפיתחה פלטפורמה וזירת מסחר לדאטה מרכבים מקושרים, תגייס 280 מיליון דולר באמצעות כניסה להסכם מחייב למיזוג עם חברת Software Acquisition Group INC II וצפויה להיסחר ברבעון השני של 2021 תחת הסמל OTMO
- ראפיד7 האמריקאית רכשה את אלסיד הישראלית בכ-50 מיליון דולר
- חברת OwnBackup גייסה 167.5 מיליון דולר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר
- חברת Pinecone של בכירי אמזון לשעבר גייסה 10 מיליון דולר
אוטונומו, שפיתחה פלטפורמה וזירת מסחר לדאטה שנאסף מרכבים מקושרים, מתכוונת להירשם למסחר בנאסד"ק באמצעות כניסה להסכם מחייב למיזוג עם חברת Software Acquisition Group INC II, שהינה חברת שלד בורסאי (SPAC). עם השלמת העסקה, שצפויה ברבעון השני של 2021, אוטונומו צפויה להיסחר בנאסד"ק תחת הסמל OTMO.
על פי הדיווח של החברה, Software Acquisition Group Inc II גייסה 172.5 מיליון דולר במועד ההנפקה שלה בספטמבר 2020, והיא נסחרת בנאסד"ק תחת הסימולים SAIIU, SAII ו- SAIIW. העסקה צפויה להזרים לחברה סכום העולה על 280 מיליון דולר בהנחה שלא יבוצעו פדיונות של בעלי המניות ב-SPAC. הסכום כולל 172.5 מיליון דולר במזומן המצוי בנאמנות בחברת ה-SPAC והתחייבות להשקעה בסך 172.5 מיליון דולר מצד משקיעים מוסדיים לרבות Fidelity Management & Research Company LLC, BNP Paribas Asset Management Energy Transition, Senvest Management LLC, ומשקיעים אסטרטגיים ובהם Dell Technologies Capital ו- Hearst Ventures.
אוטונומו הוקמה בשנת 2015 על ידי היזם הסדרתי בן וולקוב, שמשמש כמנכ"ל, ואבנר כהן שאינו פעיל בחברה. היא פיתחה פלטפורמה מובילה וזירת מסחר לדאטה Data Marketplace שנאסף מרכבים מחוברים (Connected vehicles) ומשרתת יצרניות רכב, ציי רכב ויותר מ-100 נותני שירותים בתעשיות שונות. לפי נתוני החברה, הפלטפורמה שלה מעבדת באופן מאובטח יותר מ-4 מיליארד פריטי מידע מדי יום, שנאספים מיותר מ-40 מיליון רכבים מחוברים מסביב לעולם. מאז הקמתה ועד היום גייסה החברה 82 מיליון דולר, והמשקיעים העיקריים בחברה הם הקרנות בסמר וסטייג' וואן (Stage One) שליוו את החברה משלב הסיד. מרכז הפיתוח של החברה בישראל ממוקם בהרצליה, והיא מעסיקה כ-70 עובדים בישראל ובארה"ב.
חברות SPAC (ראשי תיבות של Special Purpose Acquisition Companies), המכונות חברות "צ'ק פתוח", מגייסות כסף בבורסה מבלי שיש להן פעילות עסקית ספציפית - ורוכשות באמצעותו חברות אחרות. חברות הספאק הפכו לפופולריות בשנתיים האחרונות, ועשרות מהן נסחרות כיום בארה"ב. ב-2020 גייסו חברות טכנולוגיה מעל 30 מיליארד דולר בשיטה זו, ביותר מ-70 הנפקות.
תעשיית הרכב העולמית ידעה שנה לא קלה וחברות סטארט-אפ רבות הפועלות בתחום ונאלצו לספוג את הפגיעה הקשה בשוק. בשיחה עם "כלכליסט" אמר וולקוב: "בשנים האחרונות הייתה גאות ושווי חברות עצום עם אינפלציה של השקעות והסף ירד. אחרי כל גאות מגיע התיקון והמשבר של הקורונה האיץ אותו. מכירות הרכב ירדו -20% בעולם, מה שהכריח את ענקיות הרכב לחזור לבייסיק. בוטלו מכרזים כמו גם הרבה חוזים עם חברות סטארט-אפ".
למרות הפסימיות, וולקוב מעריך שחברות שישרדו את משבר הקורונה, ייצאו נשכרות: "מי שישרוד את המשבר ייצא מחוזק. חברות הרכב זנחו את הפיתוחים הטכנולוגיים והן יהיו חייבות לחפש פתרונות. מצד אחד, יש הרגשה שהעולם הזה נעצר, אך מצד שני, יש גם הרגשה של חזרה לשפיות וכי משבר הקורונה יוצר הזדמנויות".
חברי הדירקטוריון של שתי החברות אישרו פה אחד את עסקת המיזוג המוצעת, וכעת היא עומדת בפני קבלת אישור מבעלי המניות של שתי החברות.
ההחלטה ללכת לספאק מפתיעה שכן החברה הישראלית הייתה בעיצומו של משא ומתן עם מוסדיים ישראליים על קבלת השקעה. "בספטמבר קיבלנו פניות מבנקים והציעו לנו ללכת לספאק ואמרו לנו שאנחנו מאוד מתאימים להנפקות של עולם הרכב בעיקר בעולם שלנו, של הדאטה", אמר וולקוב, "זה לא היה בתוכניות שלנו. ניסינו לגייס הון ממוסדיים ישראליים וראינו הצעות, כולל מסמכים של 50-40 מיליון דולר, אבל ההצעות שקיבלנו מהספאק היו משמעותיות הרבה יותר, והחלטנו ללכת לשם בגלל כמות הכסף שזה סכום שיאפשר לנו לפרוץ לעוד אזורים.
"העסק שלנו צריך תדלוק, ותדלוק זה מימון. אנחנו משחקים בשוק עם חברות ענק, חברות ביטוח, בנקים, חברות תעשייתיות. ההפיכה לחברה ציבורית תאפשר לנו יתרון ותחושת ביטחון שיש מולם חברה רצינית. המעטפה הציבורית תרגיע ותראה שאנחנו לא עוד סטארט-אפ שהולך להירכש בקרוב אלא חברה גדולה, שקופה ועמידה.
"החברה הקודמת שלי נרכשה על יד F5. מסחר בבורסה מכניס אותך למשמעת, תאריכים ושעבוד להכנסות. הגענו בחברה לבשלות שאנחנו יכולים לעמוד בתחזיות שלנו. אנחנו יודעים מה המכונה שלנו יודעת לייצר, ועם כל הסיכונים, יש לנו יציבות ויכולת לנבא תחזיות ולעמוד בהן. כמובן שחששנו מהמהלך בהתחלה, אבל כיום אנחנו חושבים שמדובר בתזמון טוב מאוד לחברה".
בשוק בארצות הברית קיימות כיום לא מעט חברות ספאק המחפשות לנכס לעצמן חברות ראויות. על פי הערכות, כמחצית מההנפקות השנה יהיו עם ספאק וקיים חשש שחלק גדול מהן לא יצליחו. "למזלנו, היו לנו כמה אפשרויות וכמה חברות ספאק שהגישו הצעה ויכולנו לבחור בספאק הספציפי שרצינו. מדובר באנשים מנוסים, חכמים וסבלניים. הם יהיו תוספת מצוינת לבורד שלנו. האנשים שרוכשים אותנו מנוסים מאוד הן בעולם התוכנה והן בעולם הספאק. הם לא פיננסיירים אלא באים לטווח ארוך והרגשנו שזה מענה טוב לצרכים שלנו. לפני חצי שנה לא חשבתי שזו תהיה אפשרות. הופתעתי. השוק משתנה וזו הזדמנות לגיטימית וטובה. חברות כמו שלנו זקוקות להרבה כסף ומסלול המראה ארוך", אמר וולקוב.
ג'ונתן הוברמן, מנכ"ל חברת Software Acquisition Group Inc II, מסר: "הקמנו את החברה במטרה להשקיע בחברת תוכנה מצוינת שהינה שחקנית משמעותית בשוק שבו היא פועלת, עם פוטנציאל עצום. בחנו מספר רב של שותפים פוטנציאליים למיזוג, אוטונומו התעלתה על כולם והבחירה בה הייתה ברורה. הנהלת אוטונומו זיהתה הזדמנות גדולה בשוק הרכב והצליחה להגיע למעמד של מובילת שוק בתוך זמן קצר. אנו מאמינים שהיא ממוצבת היטב ותציג צמיחה מרשימה".
עמית קרפ, שותף בבסמר, בעל המניות הגדולה באוטונומו, מסר: "כמות המידע שיוצאת מרכבים מקושרים גדלה בצורה אקספוננציאלית, ואוטונומו מאפשרת בפעם הראשונה לחברות ושירותים לצרוך את המידע הזה בצורה פשוטה, ובכך פותחת שוק חדש של מידע מכלי רכב. השקענו בבן בעבר ב-traffix, וכשהוא סיפר לנו שהוא פותח חברה חדשה, מיד היה ברור שנשקיע. היינו עם החברה מהיום הראשון כשהובלנו את סבב הסיד שלה ואירחנו את החברה במשרדים שלנו בשנה הראשונה להקמתה. מדהים לראות איך מה שהיה עדיין רעיון בראש של בן רק לפני כמה שנים קורם עור וגידים ומשנה את תחום התחבורה בעולם.
יאיר שניר, סגן נשיא ושותף מנהל ב- Dell Technologies Capital, מסר: "פלטפורמת הדאטה המתקדמת שהחברה בנתה, הנתמכת על ידי רשת גלובלית של שיתופי פעולה אסטרטגיים, הופכת את אוטונומו למובילת שוק בתחום ה- Automotive Data".