ניתוח כלכליסט
נתב"ג סגור? איך בכל זאת ניתן לטוס
האם הגבולות האוויריים של ישראל ימשיכו להיות סגורים לנוסעים? הערב צפוי דיון שיקבע אם להאריך את הסגירה ההרמטית של שדה התעופה בשבועיים - או לא. עם זאת, מסתבר שהתקנות מתייחסות רק למטוסי נוסעים, זאת לעומת טיסות פרטיות במטוסי מנהלים שיכולות להמריא ולנחות כרגיל
בניגוד לניו זילנד שהשכילה לסגור את גבולותיה באופן אפקטיבי, כבר לפני חודשים, ישראל הגיעה להבנה זו - רק ב-25 בדצמבר ורק למשך שבועייים וזאת אחרי כניסתם של אלפי חולי קורונה בדרך האוויר. תאריך היעד לדיון בהסרת הסגר חל היום, זאת אחרי שההחלטה על הסגירה ההרמטית של שדה התעופה התקבלה תוך פחות מיומיים.
נכון לכתיבת שורות אלה ניתן לסגור את השדה לתקופה של שבוע נוסף. זאת על רקע החשש מפני "יבוא" של מוטציות קורונה בלתי מוכרות לישראל. מסיבה זו, ועד גילוי המוטציות אשר עלולות לסכן את מאמצי ישראל בתחום, ניתן היה לטוס מנתב"ג וגם לנחות בשדה. בניגוד לסברה הרווחת, מטרתו העיקרית של משרד הבריאות במקרה זה אינה "לחסום את הקורונה" שבכל מקרה הגיעה לישראל בדרכי האוויר, אלא לחסום מוטציות חדשות שעלולות לפגוע במאמצי ההתחסנות של ישראל.
- נתב"ג נסגר הרמטית - לפחות עד יום ראשון
- שנה אחרי פרוץ הקורונה: הממשלה אישרה את סגירת נתב"ג
- אושר: רשות שדות התעופה תוכל לבדוק שהנכנסים לנתב"ג עומדים בתקנות הסגר
לשון התקנות כפי שפורסמו קובעת כי במשך שישה ימים מה-25.1 בחצות לא יוכלו מטוסים בעלי רישום זר להגיע לישראל, מלבד טיסות מטען, טיסות רפואיות או במקרה הצורך טיסות כיבוי אש. לאחר מכן יתארך האיסור בשבוע ואז דיונים נוספים בנושא יתקיימו. חברות התעופה הישראליות פועלות אף הן תחת הגבלות זמניות של היתרי הפעלה, ואינן יכולות לצאת עם נוסעים. כך גם אזרחים זרים, לא יכולים להיכנס לישראל, מחשש לחדירה של המוטציות החדשות.
סוגיית אישור החריגים
על פי הודעת משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות ומשרד התחבורה היוצאים מישראל יהיו רק ישראלים אשר זקוקים לטיפול רפואי, הליך משפטי או לוויה. לצד כל היוצאים לטיפולים ולוויות קיימת עוד דרך לצאת מישראל: מנכ"ל משרד הבריאות ביחד עם מנכ"ל משרד התחבורה רשאים לאשר בקשות חריגות "בשל צורך הומניטארי או צורך אישי מיוחד של יציאה מישראל". נתוני רשות ההגירה מראים על סגירה כמעט הרמטית למעט אותם חריגים. לדוגמה, ביממה החולפת נכנסו ארצה 28 ישראלים בלבד ו 140 יצאו. כצפוי, כדי לבצע חילוצים של ישראלים מחו"ל ערך משרד התחבורה תהליך תחרותי בין חברות התעופה הישראליות עבור "צרכים רפואיים והומניטריים דחופים" בו זכתה ישראייר, וזאת בכפוף לאישור לנוסעים בוועדת החריגים. לאחר מכן הודיע משרד התחבורה כי יובאו לאישור הממשלה תיקוני חקיקה שתאפשר הקמת ועדת חריגים גם לחוזרים לישראל ולא רק ליוצאים ממנה – באמצעות מנגנון משותף למשרד הבריאות ולמשרד התחבורה.
בנוסף הודיעה שרת התחבורה מירי רגב כי לא תאפשר כניסה של מטוסים פרטיים ישראלים ללא אישור של ועדת החריגים לנכנסים לישראל. בפועל, כצפוי, למרות הודעת השרה המצב שונה - ישראייר אכן זכתה במכרז והתכוננה להוצאת טיסת חילוץ לישראלים שאושרו על ידי ועדת החריגים ביום שישי – וגם היום. בפועל הטיסות נדחו מכיוון שוועדת החריגים נמצאת בסמכות משרד הפנים אשר אחראי על ההיבטים "ההומניטריים" – זאת בעוד משרד התחבורה והבריאות הם האחראים על ההיבטים "החריגים". הוועדה שעליה מסתמכים כולם עדיין אינה קיימת בפועל, ואמורה לקום היום רשמית
כמה זמן סגירה? שבועיים "כנראה" ואז עוברים על חוק יסוד
השאלה העיקרית היא כמה זמן תימשך סגירת נתב"ג. ההערכה היא שהערב צפוי משרד הבריאות לבקש הארכה של שבועיים לסגירת השדה אחרי מועד הפקיעה, כלומר חודש בסך הכול. עם זאת יש להדגיש כי בכל מקרה, הטיסות יכולות לשוב בזמן קצר. גם כך פעילות חברות התעופה הזרות בישראל מצומצמת מאוד זה חודשים ורוב החברות הזרות ממוקדות בהטסת מטען. "חברות התעופה הזרות אינן נלחצות ממדיניותה של ישראל ומקבלות אותה בהבנה" מסביר גורם בענף, "ישראל סוגרת גבולות, פותחת גובולות, כן מעלה נוסעים, לא מעלה נוסעים, אבל בתוהו ובוהו העולמי הכולל אין מה להילחץ. ישראל כבר חוותה לא מעט משברים מול ענף התעופה כולל מלחמות. ומעבר לכך, מדינות נוספות בעולם פועלות גם הן לפי מודל סגירת הגבולות ההרמטית. ככל שהזמן יעבור ויימצאו עוד מוטציות של הנגיף הסגירה הזו תהפוך לפרקטיקה מקובלת, כפי שהוכיחה בשבוע שעבר גרמניה שהודיעה שגם היא נערכת לסגירות של גבולות באופן הרמטי. בכל הקשור בנגיף יש להבין כי המלחמה כבר אינה בקורונה אלא במוטציות".
בכל מקרה, ככל הנראה במהלך השבועות הקרובים כן יתרחשו שינויים בעמדת משרד הבריאות בנוגע ליכולתם של ישראלים להיכנס לארץ. הסיבה לכך טמונה בחוקי יסוד שנוגעים לחופש התנועה של הישראלים ומאפשרים שיבה לישראל לכל אזרח ישראלי. אם וכאשר יתארך הסגר ההרמטי על השדה לחודש, תידרש מדינת ישראל להוכיח משפטית כי היא מונעת את שיבתם של ישראלים מסיבה מוצדקת שנוגעת למצב החירום.