שבוע החדשנות
מנכ"ל אקסנצ'ר ישראל: "הענן הוא המהפכה הגדולה ביותר ב-100 השנים האחרונות"
אלקבץ אמר בוועידה במסגרת שבוע החדשנות של ישראל שעורך כלכליסט, כי הקורונה הביאה רבים מהארגונים הגדולים בתעשייה לעשות שימשו בטכנולוגיות רבות שמוגדרות היום כ"חדשנות", כמו תשתיות הענן, בינה מלאכותית, IOT ורובוטיקה. עוד ציין, כי לפני המגפה ארגונים רבים לא היו מוכנים לעבודה מנהבית ושהפרץ המשבר הם היו בהלם. "כאן אנחנו נכנסנו לתמונה כי יש לנו את הכלים לסייע ללקוחות ליישם את העבודה מהבית"
"טכנולוגיות הענן היא המהפכה הגדולה ביותר שהתרחשה ב-100 השנים האחרונות. לא מדובר רק ביכולת לשים את המחשוב בענן ומשם לשרת את הארגון, אלא כתפיסה שמשנה את כללי המשחק, שמשנה את הארגון והופכת אותו לזריז יותר, יעיל יותר וארגון שמגיב מהר". כך אמר שמעון אלקבץ, מנכ"ל אקסנצ'ר ישראל, בוועידה במסגרת שבוע החדשנות של ישראל שעורך כלכליסט, בשיחה על טרנספורמציה דיגיטלית.
"אם פעם, כשהיו מייצרים צ'יפ היה לוקח שנה וחצי עד שנתיים עד שהוא היה יוצא לעולם - היום הקצב אדיר ובתוך 6-3 חודשים אתה חייב להתאים את עצמך לשינויים שמתרחשים בכל העולם. הענן הוא קטליזטור לתהליך הזה", אמר אלקבץ.
אלקבץ ציין, כי טכנולוגיות רבות שמוגדרות היום כ"חדשנות" - כמו תשתיות הענן, בינה מלאכותית, IOT ורובוטיקה - קיימות למעשה כבר שנים רבות, אבל רק לאחרונה הן הגיעו לבשלות. לדבריו, רוב הארגונים בתעשייה לא עשו בהן שימוש אמיתי עד היום, אלא יותר כניסויים או כפיילוטים צדדיים, כדי לברר איך הטכנולוגיות הללו והפתרונות יכולים לסייע להם. ואולם, היה זה משבר הקורונה שהפך להיות מאיץ אדיר לתעשייה והיום אנחנו רואים ארגונים רבים וגדולים שהבינו כי עליהם לאמץ כאסטרטגיה העסקית שלהם את החדשנות הללו במערכות הליבה שלהם. "מה שאנחנו עושים כחברה זה לוקחים את כל היכולות והטכנולוגיות הללו ומטמיעים אותן בתעשייה", אמר אלקבץ.
אקסנצ'ר היא חברה גלובלית שמתמקדת במתן ייעוץ טכנולוגי לארגונים בתעשייה, כולל הטמעה של מערכות והתפעול שלהן. החברה רשמה ב-2020 מכירות שבסך יותר מ-46 מיליארד דולר. החברה מעסיקה יותר מ-500 אלף עובדים ברחבי העולם ונסחרת בבורסה בניו יורק. אקסנצ'ר ישראל מפעילה כבר 3 שנים מרכז מחקר ופיתוח שמתמקד בפיתוח יישומי חדשנות בעולם הסייבר, שמיושמים במערכות של לקוחות אקסנצ'ר בכל רחבי העולם.
לדברי אלקבץ, בשנת המשבר החברה הכפילה את הפעילות שלה בישראל ולהערכתו הצמיחה תימשך בשנים הקרובות בערכים דו-ספרתיים משנה לשנה - גם במו"פ, גם בסייבר וגם במתן שירותי ייעוץ טכנולוגיים לארגונים בתעשייה.
הייטק ותעשיית השירותים
בכל מה שקשור לתהליכי הטמעת חדשנות וטרנספורמציה דיגיטלית, אומר אלקבץ, ישראל מחולקת לשניים: הייטק ותעשיית השירותים. "תעשיית הסטארט-אפ מייצרת חדשנות ואת הדברים המדהימים שאנחנו רואים בחזית הזאת. לעומת זאת בתעשיית השירותים - המגזר שבו אנחנו, האזרחים, צורכים שירותים - עד לפני שנה, התקופה שלפני משבר הקורונה, התעשייה היתה סקרנית אבל אימצה את החדשנות באיחור של 5-3 שנים אחרי העולם".
עם זאת, לדבריו, "הקורונה נתנה דחיפה אדירה והיום הארגונים מבינים שהם צריכים להשתנות לכל אורך ליבת העסקים שלהם. אם מדובר בהטמעה של טכנולוגיות חדשות החברות מבינות את התרומה והערך שהחדשנות מביאה, ואם מדובר בשינויים ברמה הפרסונלית, כיוון שבהטמעה של חדשנות אתה חייב להשקיע בהון האנושי שלך להכשיר אותו
ולהביא אותו למצב שבו הוא יהיה מסוגל להתמודד עם הטכנולוגיות החדשות".
אלקבץ אומר כי בסופו של דבר חברות השירותים הישראליות הבינו שגם בצד הלקוחות, שמהם החברות ניזונות, הן חייבות להאיץ את הקשר והחיבור ללקוח, כי משבר הקורונה פגע גם בלקוח עצמו. "התפיסה שלנו כצרכנים השתנתה, גם אנחנו כצרכנים, הפכנו לחלק מהמשבר העולמי שקרה וגם על זה צריך לתת את הדעת", אמר.
לשאלה כיצד תפס המשבר את חברת אקסנצ'ר השיב אלקבץ: "כיוון שאנחנו חברה של 500 אלף עובדים מסביב לעולם אנחנו די בנויים לעבוד בצורה של עבודה מרחוק - צורת עבודה שהפכה פופולרית רק עכשיו. זה תפס אותנו מוכנים, כי היכולות שלנו כבר מיושמות - יש לנו את הכלים המתאימים וזה עזר לנו לסייע ללקוחות שלנו להביא אותם לעבוד מרחוק. מרבית החברות לא היו מוכנות למשבר ועבדו בדרך כלל במשרדים ולא אפשרו לעובדים לעבוד מהבית. כשפרץ המשבר הארגונים היו בהלם ונתפסו לא מוכנים - וכאן אנחנו נכנסנו לתמונה".