"בחמש השנים הקרובות ניצור פי 5 יותר דאטה"
בשנה האחרונה כמות המידע שאנחנו מייצרים זינקה באופן בלתי נתפש, וגם אחרי הקורונה היא תמשיך לעלות. שלומי אביב, מנכ"ל VMware ישראל, מספר על עתיד המידע שלנו ועל הקשר למטוסים, מכוניות, שעונים חכמים והמלצות צפייה בנטפליקס. צפו בראיון
לעומת זאת, עבור הארגונים והעסקים זה היה כאב ראש גדול במיוחד – הם היו צריכים להצטייד בתשתית ובציוד שיאפשרו לכל עובדים לגשת להרי מידע מרחוק פחות או יותר בין לילה. המשימה מורכבת יותר כשזה נעשה דרך מחשב ביתי עם חיבור אינטרנט שמשרת גם בני זוג וזומים של ילדים. ואם זה לא מאתגר מספיק, צריך לאבטח את החיבור הזה.
"כשעבדנו במשרד צרכנו את השירותים ישירות דרך הדאטהבייס המקומי, השרת שנמצא אצלנו במרתף", מסביר שלומי אביב, מנכ״ל VMware ישראל, "היום כולנו מתחברים מהבית וצורכים את המידע דרך האינטרנט, מה שהגדיל את התעבורה העולמית בצורה משמעותית".
על כמה דאטה מדובר?
"בסקרים בעבר דיברו על כך שכל בן אדם מייצר 1.7 מגהבייט בשניה, זה משהו כמו חצי שיר. כשמסתכלים בצורה רחבה יותר, ב-2013 כל העולם יצר 4.4 זטהבייט של מידע. ב-2020 גדלנו פי עשרה ל-44 זטהבייט. והתחזיות ל-2025 הן גדילה של פי חמישה, לעד כ-200 זטהבייט בתעבורת דאטה כלל עולמית".
במהלך הקורונה נטליפקס ביקשה מאיתנו להוריד את האיכות בשביל שכולנו נוכל לצפות ביחד. סטרימינג הגורם העיקרי לעליה בדאטה?
"סטרימינג זה חלק לא מבוטל. התוכן שאתה צופה בו, וגם ההמלצה שאתה מקבל, במה עוד לצפות, מבוססת על אנליטיקה שצורכת מידע. אבל זה לא נגמר שם. כשאנחנו מסתכלים על פריטים לבישים ושעונים חכמים, שיש בהם הרבה חיישנים שמודדים למשל אקו-לב ועוד פרמטרים, הם גם מייצרים עוד ועוד דאטה."מדברים על זה שטסלה נכנסת לישראל, אז אנחנו נראה יותר ויותר מכוניות אוטונומיות בשלוש השנים הקרובות שייצרו הרבה מאוד מידע שיהיה צריך לנתח בזמן אמת. מדברים גם על כך שעד 2026 כל מטוס ייצר כ-8.5 טרהבייט בכל טיסה, ובהם מידע וניתוחים בזמן אמת על מצב המטוס, צריכת הדלק וכולי".
מה יקרה לשימוש בדאטה עוד שנה, כשהעולם יתחסן והקורונה תתחיל להיעלם?
"הקורונה לא הולכת לעזוב אותנו כתפישה. היום אנשי הטכנלוגיה ומנמ"רים הפכו לחברי מועצות מנהלים בחברות. אצלנו ב-VMware נעבוד מרחוק או בצורה היברידית לפחות עד ספטמבר. גם כשנחזור למשרד, זה יהיה בצורה היברידית.
"בתחום הסטרימינג כשדיסני ו-HBO ייכנסו לארץ, זה ייצר עוד הרבה מאוד דאטה. אבל אם מדברים על רכבים זה משפיע גם על תשתיות, על רמזורים, על בקרה של עיריות, על ביטוחים ועל תחבורה ציבורית שתהיה שיתופית ואוטונומית. זה אקוסיסטם שלם שישפיע עלינו ב-5-6 שנים הקרובות, שייצר יותר דאטה וגם ייצר יותר פגיעות בתשתיות. אנחנו נצטרך לדעת להתמודד איתה".
בוא נצלול בדמיון, מה היה קורה בעולם מקביל שבו אין קורונה?
"הקורונה רק האיצה תהליך. כמות ההדאטה הייתה עולה בכל מקרה. בישראל לבדה יש 1,000 סטארטאפים שעוסקים במכוניות אוטונומיות. יש פה גם מאות חברות סייבר ואבטחה, ואנחנו ב-VMware לאחרונה רכשנו חברה תל אביבית שעוסקים באבטחה בקונטיינרים. ישראל הי סטארטאפ ניישן. כ-10-15 אחוז מהעובדים במדינה הם עובדי הייטק שממציאים עוד ועוד טכנולוגיות שיצריכו לנתח כמות דאטה גדולה יותר בזמן אמת, עבור כולם".