הסדרה לענף שמאות הרכב: משרד התחבורה מפרסם תקנות חדשות
הכללים מסדירים את חוק רישוי הרכב שנכנס לתוקף ב-2016, ובו מפורטים חובותיהם וזכויותיהם של שמאי הרכב. הנוסח החדש מסדיר בייחוד את תחומי ניגוד העניינים של שמאים בכל התחומים שהיו "פרוצים" או שניסוחם היה מעורפל
לאחר לא מעט תהפוכות, משרד התחבורה מפרסם, שוב, כללי אתיקה והתנהלות לשמאי רכב. תפקידם של שמאי רכב הוגדר במקור ב"חוק רישוי רכב" - אותו חוק אשר מגדיר את תחומי עיסוקם של כל העוסקים בענף הרכב בישראל, החל במוסכניקים וכלה ביבואני רכב.
- רישיון הרכב ישתנה - ובקרוב שוב לא תוכלו לדעת אם המכונית שקניתם עברה תאונת דרכים קשה
- ניגשים לטסט? משרד התחבורה אסר על מכוני הרישוי להנפיק טופסי רישיון רכב
- קרב במוסך: שמאי הרכב רוצים לקבוע את מחיר החלפים - המוסכים מתנגדים
חומרת תפקידו של שמאי רכב מוכרת היטב לכל ישראלי שעבר תאונה עם מכוניתו: השמאי מעריך את היקף הנזק ואת עלות התיקון – וחייב להיות חופשי מהשפעתן של חברות ביטוח וגם מהשפעתם של המבוטחים עצמם. אך כפי שמוכיחים מספר אירועים ושינויים שנכנסו לתוקף במהלך השנים האחרונות, שמאי הרכב לא תמיד מבצעים את עבודתם באופן נטול כל השפעה.
כך, בשנת 2016 הוגדרו בחוק רישוי רכב חובותיו וזכויותיו של השמאי - כאשר לדוגמה שמאי רכב חייב לבצע בדיקה פיזית של הרכב. נכון לנוסח משנת 2016, עבירות משמעת של שמאים הן עבירות שבהן השמאי התנהג בדרך שאינה הולמת את עיסוקו, או פעל במצב של ניגוד עיניינים.
אך בניגוד לתקנות של 2016, הנוסח החדש קובע שורה ארוכה של איסורים אשר חלים על שמאי רכב. לדוגמה, שמאי יחשב ככזה שנמצא במצב של ניגוד עיניינים אם הוא גם בוחן רכב, מנהל מוסך, או אפילו עובד ב"כל עיסוק בתחומי הביטוח". גם סוחרי רכב, מתווכי רכב ביבוא אישי או כל מי שמשווק חלקי חילוף לרכב לא יוכל לעסוק בשמאות רכב.
מעבר לכך, שמאי רכב לא יוכל לרכוש רכב שהוא עצמו העריך (למשל אחרי תאונת דרכים) או של חלקי חילוף שהיו מותקנים ברכב שנהרס. בפועל, רשימת כללי האתיקה החדשה מגבילה באופן משמעותי את הפעולות ששמאי רכב יכול לעשות מבלי שיחשב ככזה שנתון בניגוד עיניינים, וגם מסדירה באופן רשמי תחומים שעד כה לא הוסדרו בחוק וניסוחם היה מעורפל.