$
שווקי חו"ל

בזכות המכירה ל–UMI: הרווח של שחר וקז על הפניקס כבר גבוה מ־750 מיליון שקל

יוניברסל מוטורס, בשליטת חיים דנון ודוד עיני, תשלם לקבוצת מאיר 324 מיליון שקל עבור 4.9% מחברת הביטוח, וייתכן שתבצע השקעות נוספות שאינן בליבת עסקיה — הרכב. מאיר תישאר עם 5.5%, שגם אותם סביר להניח שתמכור, אחרי רצף של אקזיטים

גולן חזני 07:2921.01.21

אחרי דלק רכב, שנכנסה לתחום המחזור, גם קבוצת UMI (יוניברסל מוטורס ישראל) מחפשת לגוון את מפת הסיכונים שלה, ולא להסתמך רק על ענף הרכב. הקבוצה, בשליטה משותפת (50% כל אחד) של חיים דנון ודוד עיני, רכשה 4.9% ממניות חברת הביטוח הפניקס מידי קבוצת מאיר, שבבעלות יעקב שחר וישראל קז תמורת 324 מיליון שקל. מאיר, שבאופן היסטורי היתה בעלת השליטה בפניקס, תישאר עם 5.5% מהמניות, וסביר להניח שתמכור גם אותן.

 

יוניברסל מוטורס מנוהלת בידי שני מנכ"לים משותפים, עמית רון ובני גבאי. גבאי הוא במקביל גם יו"ר חברת הפניקס, ולכן ניטרל עצמו מהדיונים במהלך.

 

רכישה באמצעות קופה של 480 מיליון שקל

 

לשם הרכישה השתמשה יוניברסל מוטורוס בקופת מזומנים של 480 מיליון שקל, וכלל הנראה בכוונתה לבצע השקעות נוספות בתחומים שאינם בליבת עסקיה - הרכב. ההון העצמי של החברה עומד על 800 מיליון שקל, ובהובלת ההנהלה החדשה, ומאז רכישת דנון את אחזקתו, הגדילה החברה את הרווח הנקי מ־50 מיליון שקל ב־2018 להיקף של 140 מיליון שקל רווח נקי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, שנת הקורונה.

 

מלבד הזיכיון ליבוא מכוניות שברולט וקדילק, מחזיקה יוניברסל מוטורס בפעילות השכרת הרכב בישראל של חברת אוויס הבינלאומית, וכך גם באוקראינה — פעילות שאותה רכשה מידי קרדן, והיא מניבה רווח שנתי של 3 מיליון דולר. לחברה גם תיק השקעות בהייטק, חברת מימון וחברת משאיות.

שוק הרכב סבל מירידה בשנת הקורונה בארץ. אך בעוד ההיקף הכולל של מכירות הרכב ירד מ־218,094 מכוניות בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ל־180,527 רכבים באותה תקופה בשנה שעברה, הרי ש־UMI דווקא עלתה מאז 2019 במכירות הרכבים שלה מ־7,249 כלי רכב ל־7,357 רכבים בתקופה ינואר־ספטמבר 2020.

 

נראה כי החלטת החברה להשקיע בהפניקס נובעת מאמונה בהצלחת תוכנית החומש שהוביל המנכ"ל אייל בן סימון עם מינויו בנובמבר 2019. הפניקס נסחרת בשווי של 6.6 מיליארד שקל, והיא כיום חברת הביטוח הגדולה ביותר במונחי שווי שוק, והונה העצמי עמד בסוף הרבעון השלישי של 2020 על 7.1 מיליארד שקל. בשוק ההון יש המאמנים שעם פתרון סוגיית הסולוונסי, תרשום הפניקס — כמו חברות הביטוח האחרות — עלייה בשוויה, וכן בהון העצמי שלה, שעשוי לגדול כבר בדו"חות הקרובים לאור הגאות בשוק ההון.

 

ההחלטה לבחור ברכישת מניות של חברת ביטוח נבעה מהטון הסולידי של השקעה כזו, ומהעובדה שיתר המגזרים כבר רשמו עליות נאות. גם תחייבותה של הפניקס לחלק 30% מרווחיה השנתיים כדיבידנד, בהובלת הקרנות סנטרברידג' וגלטין, שמחזיקות בשליטה בה, מושכת משקיעים למניה.

 

שחר וקז רכשו שליטה ב־2002 ומימשו לסירוגין

 

מבחינת שחר וקז, העסקה עם UMI היא נדבך נוסף באקזיט המתמשך שלהם בהפניקס. השניים נהפכו לבעלי השליטה בחברה כשרכשו, באמצעות חברת מאיר, 57.6% מידי משפחת חכמי באמצע שנת 2002 תמורת 312 מיליון דולר (כ־1.4 מיליארד שקל באותה עת), ולפי שווי חברה של 538 מיליון דולר (כמעט 2.5 מיליארד שקל).

 

ארבע שנים מאוחר יותר, באוגוסט 2006, מכרה מאיר מחצית מאחזקותיה (28.5%) לקבוצת דלק של יצחק תשובה בתמורה ל־213 מיליון דולר (937 מיליון שקל), ולפי שווי חברה של 750 מיליון דולר (3.3 מיליארד שקל) — גבוה ב־40% כמעט מהשווי שלפיו רכשו קז ושחר את השליטה. במהלך השנים האלה הם גם משכו דיבידנדים בהיקף כולל של 150 מיליון שקל.

 

באמצעות הרכישה נהפכה דלק לבעלת השליטה בחברת הביטוח, שכן פחות משנה קודם לכן היא רכשה 33% מהמניות מידי שלמה אליהו תמורת כ־200 מיליון דולר.

 

 

 

במהלך 2017 מכרו שחר וקז מניות של הפניקס ב־270 מיליון שקל וירדו לאחזקה של 16% בחברה. במהלך 2018 הם מכרו מניות נוספות ב־275 מיליון שקל וירדו לאחזקה של 10.4%.

 

כעת, לאחר המכירה הנוכחית ליוניברסל מוטורס — ששילשלה לכיסיהם 324 מיליון שקל נוספים, הם נותרו עם אחזקה של 5.5% בחברת הביטוח, שהשווי שלה הוא כמעט 350 מיליון שקל.

 

למעשה, מאז שנהפכו לבעלי השליטה ועד היום עלתה מניית הפניקס ב־90% והם מורווחים על הנייר כ־755 מיליון שקל, לא כולל הדיבידנדים שהם קיבלו מהחברה במשך השנים.

 

קבוצת דלק לא הצליחה למכור בגלל קשיי רגולציה

 

קבוצת דלק מכרה ב־2019 את השליטה (32.5%) בהפניקס לקרנות גלטין וסנטרברידג' תמורת 1.7 מיליארד שקל, לאחר שלא הצליחה למכור את החברה לכמה וכמה רוכשים, וזאת בשל קשיים רגולטוריים.

 

 

ישראל קז ויעקב שחר ישראל קז ויעקב שחר

 

 

בחלק מהמקרים קז ושחר רצו להצטרף למכירה, אבל זה לא הסתייע. מאידך, ניכר שהם לא ממש הפסידו, שכן כאמור הרווח שלהם מהפניקס עומד על יותר מ־750 מיליון שקל, בעוד שהרווח של קבוצת דלק על הפניקס הסתכם ב־1.25 מיליארד שקל. פער לא גדול בהתחשב בכך שקבוצת דלק היתה בעלת הבית במשך 13 שנים.

 

קבוצת דלק השקיעה ברכישת מניות הפניקס כ־2 מיליארד שקל בסך הכל, ופרט למכירת השליטה מימשה מניות בכ־700 מיליון שקל נוספים במהלך השני, וקיבלה דיבידנדים של כ־700 מיליון שקל. 

x