ניתוח כלכליסט
מוכנים לקרב: מה צריך לדעת על המיזם החדש של דיסקונט ושופרסל
הקמת המיזם הפיננסי של דיסקונט ושופרסל על בסיס אפליקציית פייבוקס מבשרת על קרב ענקים בין רשת הקמעונאות הגדולה ביותר עם 2 מיליון חברי מועדון מול הבנק הגדול ביותר. בדיסקונט רוצים להפוך ל־wolt של תחום הפיננסים, אבל הכיוון שאליו יצעד שוק התשלומים ייקבע עם כניסתה הקרובה של אפל לארץ
1. מפץ בשוק התשלומים: רשת הקמעונאות הגדולה בישראל שופרסל חוברת לבנק דיסקונט, ותקים עימו מיזם פיננסי חוץ בנקאי, שאמור להתחרות בגופים הפיננסיים המסורתיים (לרבות בדיסקונט). הפלטפורמה המשותפת שתקום תהיה על בסיס אפליקציית פייבוקס שבבעלות דיסקונט. מדובר באפליקציה עם 1.5 מיליון משתמשים, והיא השנייה בגודלה בשוק אחרי ביט. דיסקונט (50.1% מהמיזם) מביאה למיזם את אפליקציית פייבוקס, ושופרסל (49.1% מהמיזם) מביאה את מאגר 2 מיליון הלקוחות שלה.
- דיסקונט ושופרסל מקימות מיזם פיננסי שיתחרה בבנקאות המסורתית
- מנהלת פייבוקס ישראל: "עולם מועדוני הלקוחות יתרחב ויעבור מכרטיסי האשראי אלינו"
- החברה שהקימה את פייבוקס מתפרקת, אך האפליקציה ממשיכה לפעול כרגיל
פייבוקס, שדיסקונט רכש ב־2017, עוסקת כיום בהעברת כספים בין אנשים. בשלב הראשון האפליקציה הזו תהפוך לארנק דיגיטלי ותאפשר תשלום בבתי עסק. אם ללקוח אין כרטיס אשראי של מועדון שופרסל, האפליקציה תבצע לו הנפקה מיידית של כרטיס וירטואלי. את תפעול כרטיסי האשראי תבצע כאל, שהיא כבר היום מתפעלת כרטיסי האשראי של שופרסל, ובמקביל היא גם אמורה לתפעל את כרטיס האשראי שישיק בנק הפועלים באפליקציית התשלומים שלו ביט.
אולם הארנק הדיגיטלי הוא רק תחנה ראשונה מבחינת מנכ"ל דיסקונט אורי לוין ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. בשלב השני אפליקציית פייבוקס תציע ללקוחותיה מעין סופרמרקט של מוצרים פיננסיים של גופים אחרים, בין אם של בנקים אחרים, גופי אשראי חוץ בנקאיים וחברות פינטק. המטרה היא שהפלטפורמה תהיה מעין wolt של תחום הפיננסים, וההכנסות של המיזם הזה יהיו בעיקר מעמלות שהגופים השונים ישלמו לו. בשופרסל ובדיסקונט היו שמחים למכור מגוון של מוצרים כולל בתחום הביטוח והפנסיה. אולם המיזם שהם מקימים נחשב לתאגיד עזר בנקאי, ולכן יהיה מוגבל רק לרשימת המוצרים שמותר כיום לבנק למכור, מתוך תקווה שבהמשך תורחב האפשרות הזו (צעד לא טריוויאלי לאור הירתעות הרגולטורים ממתן הקלות להרחבת הפעילות של הבנקים).
המיזם החדש אמנם נשמע מעניין "על הנייר", אך אין ספק שחובת ההוכחה עוד מוטלת עליו. בכל אופן נראה כי בשוק ההון אהבו את הפוטנציאל ובחסות הסנטימנט החיובי בשווקים, שלחו אתמול את מניית שופרסל לזינוק של 6%.
2. שוק התשלומים בישראל נמצא רגע לפני טלטלה. השינוי הדרמטי בשוק נגרם כתוצאה מכניסת ה־EMV – מדובר בתקן טכנולוגי, שאחרי עיכובים רבים בנק ישראל אילץ את השוק לעבור לעבוד איתו, ושהמשמעות שלו היא שניתן לבצע תשלום בבתי עסק באמצעי תשלומים מתקדמים כמו דרך הטלפון הסלולרי. כרגע ישנה חובה להחלת ה־EMV על הרשתות הגדולות, וביולי הקרוב החובה תחול גם על שאר העסקים.
כתוצאה מכניסת ה־EMV, אפל החליטה להיכנס לפעילות בשוק הישראלי, והערכות הן שהיא תיכנס לפעילות בחודש הבא (תלוי במצב הסגר). בנוסף לכך חברות כרטיסי האשראי וגם בנק לאומי פיתחו ארנקים דיגיטליים ללקוחותיהם. אולם מסתמן שקרב הענקים שייערך בענף הזה יהיה של אפליקציית ביט מול פייבוקס של דיסקונט (ובקרוב גם של שופרסל).
כיום ביט ופייבוקס פעילות רק בתחום העברת התשלומים בין אנשים. מדובר בתחום שמייצר בעיקר הפסדים לשני הבנקים (הערכות של מעל 100 מיליון שקל להפועלים ומיליוני שקלים לדיסקונט בשנה). הסיבה לכך היא שאין במודל הפעילות הזה כמעט הכנסות, אלא הבנקים רק מסבסדים את עלויות סליקת התשלומים. אבל שני הבנקים המשיכו להשקיע באפליקציה (הפועלים בצורה אגרסיבית יותר), מתוך הנחה שהם יאספו מאסה של לקוחות, ובהמשך ימצאו מודל הכנסות. גם ללאומי אפליקציית תשלומים – פיי, אך הוא לא השקיע בצמיחתה, ונתח השוק שלה היום קטן למדי.
כעת עם כניסת ה־EMV, איתרו בביט ובפייבוקס פוטנציאל הכנסות של תשלום בבתי עסק. לכאורה לביט יתרון משמעותי – היא אפליקציית התשלומים הגדולה בישראל עם 2 מיליון משתמשים. החלטתה להנפיק כרטיס אשראי חוץ בנקאי באמצעותו ישלמו בבתי עסק, אף העלתה שאלה האם זה לא מהלך בעייתי לאור פוטנציאל הכוח שלה בשוק התשלומים, והעובדה כי מדובר בבנק הגדול בישראל – גם רשות התחרות בוחנת את הנושא בימים אלה.
אולם החבירה של שופרסל לפייבוקס משנה את התמונה, ופותחת פתח לקרב ענקים בארנקים הדיגיטליים: הבנק הגדול ביותר נגד רשות הקמעונאות הגדולה ביותר, שמביאה איתה את שני מיליון חברי המועדון שלה כלקוחות פוטנציאליים ועוד 1.5 מיליון הלקוחות של פייבוקס.
על אף שמדובר בפוטנציאל משמעותי לתחרות, בבנק הפועלים יכולים להיות מרוצים מהמהלך של שופרסל ודיסקונט. כעת הסיכוי שרשות התחרות תמנע מהם להשיק כרטיס אשראי ירד באופן משמעותי לאור פוטנציאל התחרות משופרסל ודיסקונט.
3. עולם הפיננסים נמצא בעיצומה של מהפכה טכנולוגית בשנים האחרונות, ועדיין לא ברור עד כמה היא תתפתח ולאיזה כיוונים היא תגיע, ולכן רואים את הגופים נוקטים באסטרטגיות שונות, ורק בעתיד ניתן יהיה לדעת מי מהם צדק. הארנקים הדיגיטליים אמורים לקחת חלק במהפכה הזו – הם מהווים בסיס של פלטפורמה לעולם הבנקאות העתידי, ועל בסיסם ניתן יהיה להציע ללקוחות מוצרים נוספים.
בנק הפועלים מתכנן בהמשך להציע מוצרים פיננסיים דרך ביט. לעומת זאת בדיסקונט ושופרסל החליטו לנקוט באסטרטגיה מקורית – הם לא מתכוונים למכור בעצמם את המוצרים הדיגיטליים, אלא להוות פלטפורמה שגופים אחרים ימכרו דרכה את המוצרים שלהם. מבחינת לוין זה מהלך לא טריוויאלי, שכן המוצרים הללו יתחרו בדיסקונט, ועלולים לגרום לו לקניבליזציה. זאת ועוד, במיזם החדש הוא מחזיק רק 50%, וייהנה מהכנסות של עמלות מהיצרנים, בעוד שכבנק הוא נהנה ממלוא ההכנסות במוצרים של הבנק שהוא מוכר ללקוחותיו. אולם לוין לא מוטרד מקנילביזציה. היות ודיסקונט הוא בעל נתח שוק של 15% בלבד בעולם הבנקאות, יש לו מבחינתו יותר מה להרוויח מנגיסה במתחרים, מאשר להפסיד מנגיסה בפעילות שלו.
תוכנית המיזם של שופרסל ודיסקונט מעניינת, אך חובת ההוכחה עליהם: האם גופים אחרים אכן ירצו להשתמש בפלטפורמה שלהם ולהציע את מוצריהם, האם יהיו אלה מוצרים אטרקטיביים, וכמובן ישנה גם שאלת ההכנסות – האם המיזם יגבה עמלות גבוהות מהגופים הפיננסיים בדומה לעמלות הגבוהות שגובה וולט מהמסעדות.
4. עם כל הכבוד לגופים המקומיים, התחרות האמיתית מגיעה בכלל מחו"ל. אפל אמורה להשיק בקרוב את שירות התשלומים שלה אפל פיי, ובשנתיים הקרובות כנראה שגם גוגל תיכנס. ההתמודדות מול גופים כאלה יכולה להיעשות באמצעות חיבורים. חיבור ראשון גדול ראינו כעת בין שופרסל לדיסקונט, ואנו צפויים לראות עוד חיבורים בהמשך. הנדוניה המרכזית של כל גוף שמתחבר תהיה כמות הלקוחות שהוא מביא איתו. שכן רכישת לקוחות היא תהליך יקר. העובדה שביט היא אפליקציית התשלומים הגדולה בישראל עם מעל 2 מיליון לקוחות, והעובדה ששופרסל ודיסקונט בונים פלטפורמה ומביאים אליה פוטנציאל של 3.5 מיליון לקוחות שמה את שתי הקבוצות בפוזיציית פתיחה נוחה.
5. מי שמרוויחה מהמפץ בשוק התשלומים היא חברת כרטיסי האשראי כאל. כאל, בניהולו של לוי הלוי, היא חברת כרטיסי האשראי שתתפעל את כרטיסי האשראי שיהיו בשני המיזמים הגדולים. כאל נמצאת בבעלות בנק דיסקונט, והיא כבר היום מתפעלת את כרטיסי האשראי של מועדון שופרסל, אך זו לא הסיבה היחידה שנבחרה. דיסקונט ושופרסל ובנק הפועלים בחרו בה, על רקע הפתרון הטכנולוגי שהציעה להם בנושא הנפקה מיידית של כרטיס אשראי באפליקציה. בדיסקונט לא ממש התלהבו מכך שכאל תעבוד בשיתוף פעולה עם ביט, אבל מבחינתם זו עדות לכך שכאל עצמאית ומתחרה גם בחברה האם שלה.
כאל היא כיום חברת כרטיסי האשראי היחידה שנמצאת בבעלות בנקאית. במסגרת חוק שטרום נקבע כי דיסקונט יוכל להחזיק בה לתקופה של כמה שנים, כאשר למעשה החל מחודש פברואר ניתן יהיה לדון שוב מחדש, האם יש צורך להפריד אותה מבנק דיסקונט.
אמנם לא ניתן להעביר מהלך של הפרדה בתקופה הקרובה, ועד אשר תהיה ממשלה קבועה, אבל אין ספק שכוחה העולה של כאל בארנקים הדיגיטליים ישמש כמשהו לנופף בו על ידי הגורמים שתומכים בהפרדתה מדיסקונט.