בלעדי לכלכליסט
שיכון ובינוי נגד קו המטרו בת"א: “מסכל מיזם למגורים בשכירות"
החברה, שזכתה במכרז להקמת פרויקט מגורים במתחם תעש בתל אביב, הגישה התנגדות לתוואי התת־קרקעי של M2 בטענה שהוא מגביל בניית מרתפים ויסודות
מטרו או דירות להשכרה? ביולי זכתה שיכון ובינוי, בשליטת נתי סיידוף, במכרז של החברה הממשלתית "דירה להשכיר" ושל רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) להקמת פרויקט שכירות ארוכת טווח במתחם תעש בתל אביב תמורת 203 מיליון שקל. אלא שכעת היא טוענת — בהתנגדות שהוגשה לוועדה לתשתיות לאומיות נגד תוואי מטרו M2 — כי מגבלות הבנייה שמטילה תוכנית המטרו מסכנת את הקמת הפרויקט.
- שיכון ובינוי תגייס 300 מיליון שקל בהנפקת זכויות
- הפרידה מלפידות סייעה לשיכון ובינוי לחסוך 89 מיליון שקל
- תחנת הכוח ברמת חובב מחליפה ידיים - מחיר החשמל צפוי לרדת
מתחם תעש משתרע על 55 דונם בין הרחובות עליית הנוער ודרך השלום בתל אביב, ומתוכננים להיבנות בו 1,097 דירות וכן שטחי מסחר. במגרש של שיכון ובינוי, שמשתרע על 2.5 דונם, מתוכנן פרויקט מגורים שיכלול מגדל בן 23 קומות ולפחות 164 דירות להשכרה לטווח של 20 שנה לפחות, רבע מהן לזכאים בשכר דירה מפוקח. החברה טוענת כי תנאי המכרז מחייבים לוחות זמנים קשיחים וצפופים ביותר, ובימים אלה היא מצויה בשלבי תכנון מתקדמים ולקראת הגשת בקשה להיתר בנייה לפרויקט.
בהתנגדות, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רונן ירדני ורם מוסרי ממשרד המבורגר עברון, טוענת שיכון ובינוי כי התוואי התת־קרקעי של M2, המחבר בין חולון לפתח תקווה, מתוכנן לעבור בחלק משטח המגרש של החברה, ולהטיל מגבלות גורפות על בנייה בתת־הקרקע, למשל הגבלת הבנייה לעומק של 10 מטרים בלבד. לטענת שיכון ובינוי, מגבלות כאלה צפויות "לעכב ולפגוע בצורה קשה באפשרות לבצע את הפרויקט במגרש, בהתאם לתוכנית המאושרת החלה על שטחו, ואף חלילה לסכלו לחלוטין ולמנוע את מימוש המטרה הציבורית החשובה שבבסיסו". לטענתה, התב”ע התקפה במגרש מאפשרת להקים חמש קומות מרתף, ורק כדי לעמוד בתקן החניה בתוכנית, יש צורך בשלוש קומות מרתף לפחות. עוד טוענת החברה כי כדי להקים את הפרויקט, יש צורך בעבודות ביסוס, שכוללות יסודות ואלמנטים קונסטרוקטיביים בעומק העולה על 10 מטרים.
עוד טוענת החברה כי ההגבלות הגורפות שמטילה תוכנית המטרו מנוגדות למצגים שהוצגו לחברה הן על ידי נת"ע והן על ידי הות"ל במכתבים שהיו חלק ממסמכי המכרז, ואשר עליהם הסתמכה באופן מוחלט עת הגישה את הצעתה במכרז "שבמסגרתה הסכימה לשלם לרמ"י מאות מיליוני שקלים בידיעה ברורה שתוכנית המטרו המוצעת לא תיצור מגבלות לפרויקט".
החברה דורשת לאפשר לה לבצע עבודות חפירה בתחום המגרש בעומק העולה על 10 מטרים ולהקים מרתפים מעל תוואי המסילה. בחוות דעת של המהנדס ישראל דוד, שצורפה להתנגדות, צוין כי אין כל סיבה הנדסית למנוע ממתכנני הפרויקט להתמודד עם המגבלות הנדסיות של כריית המטרו בעתיד בתוואי המוצע, וזאת בכלים המודרניים הקיימים ועל פי הניסיון המצטבר בארץ ובעולם.
"אם חלילה לא תתוקן התוכנית המוצעת כמבוקש, ובשל כך לא יתאפשר לשיכון ובינוי לממש את התוכנית המאושרת שחלה על מגרשה, הדבר יגרום לה נזקי עתק אשר נאמדים בעשרות מיליוני שקלים", נטען בהתנגדות. "כדי למנוע פגיעה אנושה בקניינה של שיכון ובינוי וביכולתה להקים את הפרויקט, מתבקשת הוועדה לקבל את השגתה ולהורות על תיקון תוכנית המטרו המוצעת בהתאם". בנוסף לכך החברה מציינת כי היא עלולה להימצא בהפרה של ההסכם שנחתם בינה לבין דירה להשכיר ורמ"י, ובחריגה מלוחות הזמנים שנקבעו להקמת הפרויקט, שיסבו לה נזקים של מיליוני שקלים נוספים: "את נזקיה האדירים שיכון ובינוי תיאלץ כמובן לתבוע והפיצוי בגינם יושת על הקופה הציבורית".
מנת”ע נמסר בתגובה: “ההתנגדות נבחנת בימים אלה על ידי צוות התכנון ויינתן מענה בדיונים עם החוקרת שמונתה לשמוע את ההשגות לפרויקט”.