במשרד התחבורה הבטיחו "רישיון עד גיל 70 כמו באירופה" - מה באמת קורה בחו"ל?
למרות הודעת משרד התחבורה, בצרפת ובגרמניה נדרש חידוש של רישיון הנהיגה מדי 15 שנה. בבלגיה מתחדש הרישיון מדי עשור ובפינלנד מחויבים הנהגים שהגיעו לגיל 45 בחידוש מדי 5 שנים
השבוע הודיע משרד התחבורה כי בקרוב יוכלו כל הנהגים לקבל רישיון נהיגה עד גיל 70. עלות הרישיון: 510 שקל. מדובר בחיסכון ניכר לנהגים. כיום מגיל 24 עד 70 צריך לחדש את הרישיון כל עשר שנים.
לפי משרד התחבורה, מגיל 70 יחודש הרישיון מדי חמש שנים עד גיל 80 ולאחר מכן מדי שנתיים.
לפי הודעת משרד התחבורה, מדובר במצב שבו ישראל "מצטרפת ישראל למדינות רבות באירופה שבהן מונפקים רישיונות נהיגה לתקופה בלתי מוגבלת או עד גיל 70 ללא צורך בחידוש הרישיון".
ההודעה הרשמית שיצאה השבוע מבוססת בעצמה על שורה של צעדי ייעול שעליהם הכריז משרד התחבורה, ושאושרו גם בוועדת כספים.
באתר האיחוד האירופי מופיעות מדינות מסוימות שבהן רישיון הנהיגה תקף עד גיל 70. רשימת המדינות כוללת את גרמניה, בלגיה, צרפת ופינלנד. מדינות אלה מופיעות גם בהודעת משרד התחבורה הישראלי כדוגמה למדינות שבהן הרישיון מתחדש רק בגיל 70.
אך הרשימה שמופיעה באתר האיחוד האירופי מתייחסת לגילאים שבהם המדינה "מהדקת" את משטר הבדיקות הרפואיות לנהגים ולא למתרחש טרם גיל 70. כלומר, בניגוד לפרסומי משרד התחבורה, במדינות אירופה כן מנפיקים רישיונות נהיגה לתקופה מוגבלת, זאת בין היתר עקב חשש לבריאותם של נהגים. ולכן, במדינות שמשרד התחבורה מביא כדוגמה דווקא נדרש חידוש רישיון מדי כמה שנים.
בצרפת ובגרמניה נדרש חידוש של רישיון הנהיגה מדי 15 שנים. בבלגיה מתחדש הרישיון מדי עשור ובפינלנד מחויבים הנהגים שהגיעו לגיל 45 בחידוש מדי 5 שנים.
יתרה מזאת, כללי האיחוד האירופי המעודכנים כלל אינם מאפשרים לשום מדינה חברה באיחוד לקבוע רישיון נהיגה ללא חידוש עד גיל 70. המדינות החברות באיחוד מתחלקות ל-3 קבוצות. בקבוצה הראשונה נכללות מדינות שדורשות חידוש רישיון מדי 5 שנים, בשנייה מדינות שדורשות חידוש מדי עשור ובקבוצה השלישית מדינות שדורשות חידוש רישיון מדי 15 שנים – וגם זה באמצעות החרגה מיוחדת.