סונול תקים תחנת תדלוק מימן במפרץ חיפה
לכלכליסט נודע כי חברת האנרגיה תקבל מחברת יונדאי משאית שפועלת על מימן לצורך ניסויי תדלוק ובדיקת התאמה לפעולה בישראל
הניסיונות לשווק בישראל מימן לתחבורה עולים הילוך. ל"כלכליסט" נודע כי חברת האנרגיה סונול תקבל מיונדאי משאית שפועלת על מימן, לצורך ניסויי תדלוק ובדיקת תנאי התאמה לעבודה בישראל.
- בז"ן תקים תשתית להפקת מימן לרכבים: זכתה במענק משרד האנרגיה
- יונדאי תבצע בישראל ניסוי נרחב במשאיות המונעות במימן
סונול זכתה לפני כשנה במכרז של משרד האנרגיה לקבלת מענק להקמת תחנת תדלוק של מימן. בכוונת החברה להקים בקרוב את תחנת התדלוק הראשונה בישראל באזור חיפה, משם היא תבצע ניסויים שונים להתאמת הטכנולוגיה בישראל.
מימן נחשב לדלק העתיד של ענף התחבורה, עם כמה יתרונות גדולים. הראשון הוא אפס פליטות מזהמים, והשני הוא בזמינות חומר הגלם: רכב בעל מנוע מימן מייצר חשמל בהליך כימי, והחשמל נאגר בסוללה שמזינה את מנועי כלי הרכב. בעולם קיימים כמה כלי רכב שפועלים על מימן, דוגמת הונדה FCX וטויוטה מיראי.
סונול רוצה לתדלק בישראל תחבורה כבדה (משאיות, אוטובוסים) במימן, ומכאן כאמור הגיע החיבור עם ענקית הרכב הדרום־קוריאנית יונדאי.
בשנה שעברה נחשף ב"כלכליסט" כי החברה הקוריאנית תבצע ניסויים ברכב כבד בישראל. משבר הקורונה דחה את התוכניות, אולם סונול הגיעה להבנות מול יונדאי לקבל לפחות כלי רכב אחד להפעלה בישראל. במידה שהפיילוט יצליח, סונול תשקול להרחיב את צי המכליות שלה ברכבי מימן, תוך חיסכון בעלויות וצמצום זיהום האוויר.
מי שיקים את התחנה תהיה חברת H2 Mobility הגרמנית, שהקימה ומתפעלת כ־90 תחנות לתדלוק רכבים במימן בגרמניה. במסגרת ההסכם, H2 Mobility תסייע לסונול בתכנון, במהלך הבנייה ובהכנה להפעלת התחנה. עלות הקמת התחנה, לרבות הליווי המקצועי של הענקית הגרמנית, מוערכת בכ־20 מיליון שקל.
התחנה הראשונה של סונול צפויה כאמור לקום במפרץ חיפה, אזור הסובל מזיהום אוויר הנובע מתחבורה מסחרית ערה, כיוון שעל פי ההערכות זהו המקום שבו ייוצר המימן עבור תחנות הדלק ברחבי הארץ.
בשלב הראשון תספק התחנה שירות למשאיות ולאוטובוסים, ובהמשך, ככל שהטכנולוגיה תוטמע בכלי רכב פרטיים, פעילות התחנה תתרחב בהתאם. הבחירה באזור חיפה אינה מקרית. רק לפני כחודש הודיעה קבוצת בזן על זכייתה במכרז משרד האנרגיה להקמת מתקן לשיווק מימן לתחבורה. במצב כזה, המימן של בזן עשוי להגיע לתחנת התדלוק של סונול. על פי חברת בזן, שמייצרת כ־8 טונות מימן לשעה לצורכי תעשייה, המערכת שהיא תקים תאפשר לפתח יכולת לייצר, לדחוס ולשנע מימן באיכות התואמת את צורכי התחבורה במדינת ישראל. מנכ"ל סונול ניר גלילי, מסר כי "אני בטוח כי המגמה של הטמעת אנרגיית תדלוק המימן ברחבי העולם תשנה את פניה של מדינת ישראל בכל הקשור לצריכת חלופות דלקים".
מכלמוביל, יבואנית יונדאי, מסרו ש"קבוצת כלמוביל הרואה חשיבות רבה לקדם טכנולוגיות הינע סביבתיות, בוחנת לקיים השנה פיילוט עם קונצרן יונדאי שבמסגרתו ינועו משאיות מונעות מימן בכבישי ישראל".