צניחה של 29% במכירות של חנויות בקניונים בשנה שעברה
הדו"ח השנתי של חברת ריס מצביע על ירידה של 15% במכירות בפאוור סנטרים וירידה של 36% בקניונים הסגורים, ומתייחס בעיקר לחנויות אופנה והנעלה; עזריאלי היא הקבוצה היחידה שרשמה ירידה במכירות למטר - בעיקר בגלל הפגיעה בקניון הדגל בת"א
השנה החולפת היתה הקשה ביותר שידעו ענפי המסחר והקניונים. לצד ענפי התיירות, התרבות והמסעדנות, גם הקמעונאות והקניונים ספגו מכה בשל הסגרים החוזרים ונשנים. בימים אלו סגור המסחר בפעם השלישית מתחילת 2020, ועל רקע זה פרסמה היום (א') חברת ריס את נתוני המכירות השנתיים של ענף הקניונים, ומהם עולה כי נרשמה ירידה של 29% במכירות.
- השוכרים נגד ליאורה עופר: "כל עוד הקניונים סגורים, לא נשלם שקל"
- הסגר קוטע שבועיים של צמיחה בקניונים
- ענף המסחר והקניונים: נערכים להוציא 350 אלף עובדים לחל"ת
מדגם ריס כולל בעיקר חנויות אופנה והנעלה וכמעט שאינו דוגם חנויות שהוגדרו חיוניות, כגון סופרמרקטים ופארמים או חנויות לתחזוקת הבית. הנתונים שעולים ממנו אינם מפתיעים, שכן לאורך כל המשבר התחזקו המרכזים הפתוחים במכירות על חשבון הקניונים המקורים, שהיו סגורים תקופה ארוכה יותר ביחס למרכזי הקניות שאינם מקורים.
הקמפיינים שהפחידו את הציבור מהידבקות ומשהייה במקומות סגורים היטיבו עם מרכזי המסחר הפתוחים ונתנו להם רוח גבית.
בחינת ביצועי קבוצות הנדל"ן הגדולות מראה כי ככל שהרכב התמהיל מכיל יותר מרכזים פתוחים, שיעור העלייה במכירות למ"ר גבוה יותר. מרכזי המסחר הפתוחים הציגו כולם עליות במכירות למ"ר, וגם מליסרון, שהמכירות בקניונים שלה היו נמוכות משמעותית מבמרכזי המסחר הפתוחים, רשמה עלייה במכירות בשנה החולפת.
חשוב לציין כי המכירות למ"ר שמציגה ריס מביאים בחשבון רק את הימים שבהם המסחר היה פתוח, ומנטרלים את ימי שלושת הסגרים. לעומת זאת, המכירות הכוללות שמפרסמת החברה כוללים בתוכם את כלל הימים, גם אלה שבהם המסחר היה סגור. הנתונים הכוללים מציגים ירידה של 15% במכירות בפאוור סנטרים וירידה של 36% בקניונים הסגורים. בממוצע ארצי ירדו כאמור המכירות הכוללות ב-29%.
עזריאלי היחידה שרשמה ירידה במכירות למ"ר
בבחינת המכירות למ"ר, הקבוצה היחידה שהראתה ירידה במכירות למ"ר היא קבוצת עזריאלי, שרשמה בתום 2020 ירידה של 0.5%, וזאת בעיקר בשל ההשפעה השלילית של משבר הקורונה על קניון הדגל של הקבוצה - עזריאלי תל אביב. עזריאלי תל אביב ספג בתקופת הקורונה את הפגיעה הקשה ביותר מבין הקניונים המובילים - ירידה של 16.5% במכירות למ"ר, וצניחה של 48% במכירות המצטברות מתחילת השנה. ההשפעה השלילית של המשבר על עזריאלי תל אביב נובעת מהיותו קניון שמושפע בעיקר מתנועת הנוסעים ברכבת.
מי שרשמה את העלייה הגבוהה ביותר במכירות למ"ר היא קבוצת צים שהמכירות למ"ר במרכזי המסחר הפתוחים שלה עלו ב-21.3%. קבוצת מבנה הציגה עלייה של 18% במכירות למ"ר וקבוצת ביג עלתה ב12.5% במכירות למ"ר. גם קבוצת פרנדלי TLV, בראשות עמיר בירם, הציגה עלייה של 7.5% במכירות למ"ר, והקדימה את קבוצות הנדל"ן הגדולות מליסרון ועזריאלי. בקבוצת מליסרון שמפעילה את קניוני עופר, עלו המכירות למ"ר ב-3.1%.
ניתן לראות, כי אף שהפאוור סנטרים רשמו עליות גבוהות במכירות למ"ר לעומת הקניונים האזוריים, הפדיון למ"ר בקניונים האזוריים נשאר גבוה יותר ביחס למרכזים הפתוחים. המכירות למ"ר בקבוצת עופר הסתכמו ב-2020 ב-63 שקל למ"ר ובקבוצת עזריאלי ב-55 שקל למ"ר. קבוצת גזית רשמה מכירות של 52 שקל למ"ר, וביג סיימה את השנה עם מכירות של 50 שקל למ"ר. בקבוצת פרנדלי היו מכירות של 48 שקל למ"ר ובקבוצת צים 43 שקל למ"ר. קבוצת מבנה רשמה מכירות של 37 שקל למ"ר בשנת 2020.
בממוצע ארצי בשנת 2020 נרשמה ירידה של 33% בימי המכירה ביחס ל-2019. בקניונים המקורים שהשתתפו בפיילוט של משרד הבריאות היתה ירידה של 34.5% בימי המכירה השנה, ובקניונים המקורים שלא השתתפו בפיילוט ירדו ימי המכירה ב-38.5%. בפאוור סנטרים וברחובות הערים הירידה היתה נמוכה יותר ועמדה על 28.5% ו-27.5%, בהתאמה.