בלעדי
אוטובוסי המחלקה הראשונה של אגד יתחרו בארקיע ובישראייר בדרך לאילת
החברה הזמינה 20 אוטובוסי מרצדס עם 43 מושבי מטוס, מרווח רגליים משופר ומצב שינה. סגירת שדה דב והמעבר לשדה רמון המרוחק מהעיר, הביאו לכך שנסיעה רצופה באוטובוס אינה איטית בהרבה מהגעה לנופש בטיסה - ועולה כרבע מהמחיר
לקראת הקיץ, ועל רקע הערכות שקצב החיסונים יאפשר השגת שליטה על הקורונה וחזרה מסוימת לשגרה, נערכת אגד להתחרות בארקיע ובישראייר בקו לאילת.
תוכנית ההצטיידות של החברה כוללת לראשונה רכש של 20 אוטובוסים בין-עירוניים מיוחדים לקווים לאילת, שהותאמו לספק רמת נוחות שאינה מוכרת כיום בתחבורה הציבורית בארץ - עם מספר נוסעים נמוך יחסית לטובת הגדלת המרווח לכל אחד מהם.
- חיפה, אילת, ת"א וב"ש - הערים שבהן יוקמו עמדות טעינה של טסלה
- באילת גם חנויות חיוניות נותרו סגורות
- למרות הגדרתה כ"אי ירוק": 15% תפוסה בלבד במלונות אילת בנובמבר
הרקע לדברים הוא סגירת שדה דב בתל אביב והעברת שדה התעופה ממרכז אילת לשדה רמון המרוחק, פעולות שהאריכו דרמטית את זמן ההגעה מדלת לדלת, הכולל את זמן הנסיעה לשדה התעופה, ההמתנה לטיסה, השהות בשדה לאחר הנחיתה והנסיעה ליעד. אם בעבר אפשר היה לטוס בין תל אביב לאילת בזמן כולל של פחות משעתיים, כיום מדובר בקרוב לארבע שעות, כולל חובת התייצבות מוקדמת יותר לטיסות. נסיעה באוטובוס, כולל עצירת מנוחה בדרך, אורכת כחמש שעות, כנסיעה ישירה, ללא החלפת אמצעי תחבורה בדרך.
האוטובוסים, שיבנו במפעל הארגז על שלדת מרצדס עם מנוע 394 כ"ס, יהיו באורך 13 מטר, מטר אחד יותר מהאוטובוסים הבין עירוניים הסטנדרטיים, עם 43 מושבי נוסעים בלבד, במקום 60 שמקובל למקם באוטובוס באורך כזה - מה שיאפשר את הגדלת מרווח הרגליים. המושבים יהיו בעלי זווית הטיה גדולה של משענת הגב והדום מתקפל לרגליים, כך שאפשר יהיה להתאים אותם לתנוחת שינה. לכל נוסע יהיה מעמד לטלפון סלולרי ולטאבלט, ושקע טעינה. האוטובוסים יסופקו לאגד כבר באפריל-מאי הקרובים.
מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית מפוקחים בידי משרדי התחבורה והאוצר, כך שאגד תתקשה - לפחות בהתחלה - לגבות תשלום נוסף על השירות המשופר. מחיר נסיעה באוטובוס מתל אביב לאילת עומד על 70 שקל לכל כיוון, לעומת 250-300 שקל בטיסה, ו-49-100 שקל לתושב אילת.
"מאז השינוי בטיסות לאילת אנחנו רואים עלייה בביקוש לנסיעות באוטובוס לעיר, שהפכו לכדאיות יותר", אומר ניר לנדאו, מנהל הרכש של אגד. "המטרה היא שהאוטובוסים החדשים יוכלו לבצע את הנסיעות בימי שגרה ולשרת, למשל, תושבים באילת ועובדים שנמצאים על הקו. בתקופות ביקוש, כמו בפסח ובקיץ, נתגבר את הנסיעות באוטובוסים רגילים, עד שנחליט האם להצטייד באוטובוסי פרימיום נוספים".
אגד תחליף בשנה הקרובה כ-1,000 מתוך 3,000 האוטובוסים שלה, כחלק ממהלך לשיפור השירות ופליטת אוטובוסים ישנים ומזהמים. במסגרת המהלך תרכוש אגד לראשונה מזה כ-30 שנה ארבעה אוטובוסים דו-קומתיים, שנבנים כעת בידי UNVI הספרדית על שלדת מאן הגרמנית, והם ייכנסו לשירות גם כן באביב 2021. כרגע התוכנית היא להכניסם לשימוש דווקא בתחבורה פרברית, ולא בין עירונית, כדי לבחון את התאמתם לקווים עמוסים, ולהפעילם בקווים לעיר רחובות.
כ-200 מהאוטובוסים שתרכוש אגד יהיו עירוניים-חשמליים. אגד כבר מפעילה בחיפה, בירושלים ובתל אביב אוטובוסים נטולי פליטות מתוצרת BYD וגולדן דראגון הסיניות. בימים אלה מתחיל ניסוי שיימשך כחצי שנה, ויכלול גם אוטובוסים חשמליים מתוצרת מרצדס, כמו גם חמש חברות סיניות נוספות: זונגטונג שמייבאת חברת מאיר, שן-לונג (המאגר), הייגר (פנדן, ש-50% ממנה מוחזקים בידי חברת דן), ואנקאי (ישראל צ'יינה NV מוטורס). בסיום הניסוי תחליט אגד מאיזה יצרן יירכשו האוטובוסים.