אלי אלעזרא ניצל את הפחד בשוק ורשם רווח של 28 מיליון שקל מרכישה עצמית
האג"ח של חברות ענף הליסינג צנחו בחדות בגלל בהלת הקורונה. אלבר מימשה אז תוכנית לרכישת אג"ח שהנפיקה בעלות של יותר מ־104 מיליון שקל. מאז עלה מחירן הממוצע של אג"ח אלה ב־25%
בשוק ההון האמריקאי יש מושג שנקרא BTFD, ראשי התיבות של "Buy The F**ing Dip". הגרסה העממית לאמרה המפורסמת של וורן באפט, שלפיה כדאי להיות גרידי כשכולם מפחדים. את זה קל להגיד וקשה לעשות.
- מנכ"ל אלבר אורן אלעזרא מועמד לתפקיד דירקטור בחברת מקס סטוק
- אלעזרא משעה עצמו זמנית מהשתתפות בדירקטוריון הכשרה ביטוח
- בכפוף לשימוע: בכירי אלבר, בהם היו"ר אלי אלעזרא, יועמדו לדין בפרשת היבוא המקביל
אבל מי שהצליחה לתרגם את הכללים האלו מן הכורח אל הפועל היא אלבר של (100%) היו"ר אלי אלעזרא. עם פרוץ משבר הקורונה ניירות הערך של חברות הליסינג ספגו ירידות שערים חדות. הצניחה במחירי האג"ח של החברות בענף הגיעה על רקע הזינוק בשיעור האבטלה ובמספר העובדים שהוצאו לחל"ת ולנוכח החשש של המשקיעים מתרחיש שבו הלקוחות של חברות הליסינג יבטלו או למצער לא יחדשו את חוזי החכירה שלהם.
בנקודת השפל שנרשמה ב־23 במרץ האג"ח הארוכות של החברה המדווחת אלבר (סדרה י"ח) נסחרו במחיר של 51 אגורות בלבד ובתשואת זבל של 29%. כמו חברות נוספות בבורסה שהאג"ח שלהן צנחו, גם דירקטוריון אלבר אישר תוכנית רכישה עצמית של אג"ח, אולם בשונה מחברות רבות אחרות שהשאירו את תוכניות הרכישה על הנייר, הנהלת אלבר מימשה את רובה.
במהלך החודשים מרץ־אוקטובר אלבר דיווחה על 123 עסקאות לרכישה חוזרת של אג"ח של עצמה, שבמסגרן היא רכשה 133.6 מיליון אג"ח (ע.נ.) תמורת 104.4 מיליון שקל. חלק הארי של הרכישות בוצע במרץ וביוני, שבמהלכם אלבר רכשה 74% מהאג"ח שנרכשו במהלך 2020.
הרכישה החוזרת בוצעה בכל חמש סדרות האג"ח של אלבר וגם בניירות הערך המסחריים (סדרה 7). אולם ניתוח הרכישות מעלה שיותר ממחצית (57%) מעלות הרכישה החוזרת שימשה לצורך רכישה של אג"ח מסדרה י"ז. יתר הרכישות התפלגו באופן די שוויוני בין יתר ארבע סדרות האג"ח האחרות.
חשש המשקיעים התבדה
במרוצת החודשים, החל מהשפל שנרשם בשלהי מרץ 2020 ועד היום, האג"ח של אלבר רשמו עליות שערים חדות. מניתוח "כלכליסט" עולה שהפער בין מחירי העלות הממוצעים שבהם אלבר רכשה את האג"ח שלה בבורסה במהלך 2020 לבין המחיר שבו אותן אג"ח נסחרות היום בבורסה עומד על 25%, והחשש של המשקיעים התבדה.
מדו"חות הרבעון השלישי של של אלבר עולה שמגזר השכרת הרכב לטווח קצר ספג פגיעה בעקבות הירידה החדה בתיירות ורווח של 5.4 מיליון שקל שנרשם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019 הפך להפסד של 32.7 מיליון שקל באותה תקופה ב־2020. אולם מנגד, מגזר הליסינג התפעולי, שבו התרכזו מרבית החששות, הפגין יציבות ואף רשם עליה ברווח שעמד על 135 מיליון שקל, לעומת רווח של 115 מיליון שקל בינואר־ספטמבר 2019.
מימוש תוכנית הרכישה העצמית הביא לידי כך שבדו"חות הרבעון השלישי החברה רשמה רווח של 28.5 מיליון שקל מרכישת האג"ח שהיא הנפיקה. רווחים אלו נזקפו לסעיף הכנסות המימון והם אחראים לעובדה שהוצאות המימון נטו של אלבר בינואר־ספטמבר 2020 עמדו על 37.6 מיליון שקל, ירידה של 54.5% לעומת הוצאות מימון נטו של 69 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
כחלק מהצעדים של אלבר להתמודדות עם אירועי הקורונה החברה פעלה להתאמת צי הליסינג לרמת הביקוש במשק; להארכת תקופת החכירה בעסקות קיימות, חלף חידוש עסקאות הכרוכות ברכישת רכבים חדשים; או להסטת לקוחות ליסינג לכלי רכב משומשים; וכן להתאמת התנאים המסחריים של עסקות הליסינג.
נגישות קלה לשוק החוב
כיום האג"ח הארוכות של אלבר נסחרות בתשואות לפידיון שגבוהות ב־1.25% לעומת התשואות שבהן נסחרו ערב משבר הקורונה, אולם עדיין מדובר בתשואות נמוכות שמגיעות לעד 3.9% שמקנות לאלבר נגישות לשוק החוב בבורסה. השבוע השלימה אלבר הנפקת חוב בדרך של הרחבת שתי סדרות אג"ח - י"ז ו־י"ח - שבמסגרתה החברה גייסה 253 מיליון שקל. את הנפקת האג"ח של אלבר הוביל וניהל מנכ"ל החברה אורן אלעזרא.
בכך הושלם הסיבוב של אלבר, שהתחיל ברכישה חוזרת של אג"ח במחירי שפל בחסות משבר הקורונה, והסתיים בהנפקה של אג"ח חדשות של אותן סדרות במחירים שגבוהים ב־25% מאלו שבהן הן נרכשו לפני פחות משנה.