$
בארץ

רעננה נגד המטרו: בית לוינשטיין ומערב העיר נותרו ללא תחנה

תכנית הרכבת התת קרקעית בגוש דן כוללת תחנה בשם "רעננה מערב", שנמצאת דווקא בדרום העיר ליד כביש 531 במטרה לשרת גם את תושבי הרצליה. הבעיה: התחנה מרוחקת ממערב העיר האמיתי ומבית החולים השיקומי. נת"ע: "חבל שההתנגדות מגיעה רק עכשיו"

אודי עציון 21:4703.01.21

רעננה נגד נת"ע: ביקורת חריפה ברעננה נגד החלטת נת"ע למקם את תחנת המטרו רעננה מערב בעיר בצמוד לתחנת הרכבת באותו שם, צמוד לכביש 531, בגבול רעננה-הרצליה. עיריית רעננה נערכת להגשת ערעור נגד התוכנית. 

 

ברעננה תעבור השלוחה הצפונית של ה-M1, המרכזי בין שלושת קווי המטרו העתידייים בגוש דן, שנת"ע אחראית על תיכנונם והקמתם. הקו התת-קרקעי צפוי לעלות לפי התוכניות כרגע 82 מיליארד שקל מתוך 150 מיליון מיליארד השקלים שיעלה הפרויקט, כאשר ברעננה מתוכננות 4 תחנות.  

ראש עיריית רעננה חיים ברוידא ראש עיריית רעננה חיים ברוידא צילום: אלי דסה

 

התושבים והעירייה טוענים כי מיקום התחנה יפגע בשירות לחלק המרכזי של מערב העיר, ובעיקר לבית החולים השיקומי בית לוינשטיין ולאמפי פארק, שעד לקורונה תפס תאוצה כאחד מאתרי המופעים ההמוניים הבולטים באזור המרכז. לטענתם, בעבר תיכננה נתע תחנה סמוך לבית לוינשטיין, שבו כ-270 מיטות אישפוז, אך היא הזיזה אותה. בנתע טוענים כי לא היה תכנון כזה.

 

בתי חולים אחרים, ממאיר בכפר סבא, דרך בלינסון בפ"ת, ועד אסף הרופא בראשון לציון זכו לתחנות מטרו צמודות. מגיד אברהמי, המנהל האדמניסטרטיבי של בית לוינשטיין, כתב לחיים גליק מנכ"ל נתע כי "יש חשיבות אסטרטגית בהצבת תחנת מטרו בסמוך לפינת הרחובות אחוזה-ירושלים ברעננה בסמוך לבית לוינשטיין, שתוכל לשרת את באי המרכז הרפואי מכל הארץ, מטופלים וצוותים רפואיים".

 

יובל וגנר, מייסד עמותת נגישות ישראל, כתב לגליק כי "מדובר במוסד רפואי ייחודי בארץ, שזקוק לתחנה צמודה שתרשת גם שני בתי אבות קרובים, את המוסד החינוכי כפר בתיה ו-15 אלף תושבים המתגוררים בסמוך".

 

לפי נתוני העירייה מיקום התחנה המוצע ישרת רק 8,000 תושבים הגרים בקרבתו. נתע כבר הזיזה את התחנה שתוכננה בקרבת המרכז הבינתחומי בהרצליה אל שטח שדה התעופה בעיר, שאמור להתפנות לטובת שכונת מגורים עתידית. מרחק הנסיעה בין התחנה החדשה לרעננה מערב עומד על 2.3 ק"מ, בזמן שבנתע מצהירים על מרחק ממוצע של ק"מ אחד מתחנה לתחנה.

 

לדברי עו"ד מיכה גדרון, המייצג את תושבי האזור: "משרדנו פנה לנת"ע בבקשה לקבל את הנימוק למיקום התחנות ברעננה, שנראה בלתי סביר בעליל, אך לצערנו נת"ע סרבה לספק את המידע.ראוי היה שגוף ציבורי כמו נת"ע יפעל בשקיפות ויספק לתושבי העיר הסבר להעדר תחנה ליד בית לווינשטיין, שיש לה השפעה מרחיקת לכת על איכות חייהם של עשרות אלפי אזרחים".

 

כדי לסייע במימון העלויות הגבוהות של המטרו, נדרשות גם הרשויות המקומיות שבתחומן יעבור הקו להשתתף במימונו. "רעננה תידרש לשלם 21 מיליון שקל בשנה למשך 15 שנה עבור ה-M1", אומר ראש העירייה חיים ברוידא. "אין לנו בעיה להשתתף ולתרום לשיפור השירות לתושבי העיר, אבל צריך לתת להם את השירות המיטבי: תחנת רעננה מערב המוצעת תשרת יותר את הרצליה, תפגע בשירות למערב רעננה שאת שמו היא נושאת, ולא לוקחת בחשבון בנייה מתוכננת של אלפי יחידות דיור במערב העיר".

 

לדברי ברוידא, "המתכננים מתייחסים לרעננה כאל עיירה קטנה, למרות שהיא אמורה לגדול ב-30 אלף תושבים ב-15 השנים הבאות, בדרך ל-100 אלף תושבים. במקום למקם תחנות מתחת לרחוב אחוזה המרכזי, יש רק אחת. גם בצומת רעננה חסרה תחנה, למרות שהמטרו יעבור שם. אנחנו נערער על התוכנית, נעשה הכל כדי שלא יחסכו היום על חשבון העתיד".

 

קרן כץ, סמנכ"לית תכנון בנתע, אומרת בתגובה כי "לא היה תכנון לתחנה צמודה לבית לוינשטיין, והתחנה המוצעת אכן תשרת גם את תושבי הרצליה, באמצעות גשר שייבנה על פני כביש 531, ותאפשר מעבר חשוב בין רשת המטרו לרכבת ישראל. בית לוינשטיין קטן מבתי חולים אחרים, ותכנון תוואי המטרו מורכב ומושפע משיקולים שונים, ביניהם רדיוס מסילה שיאפשר לרכבת התחתית לנסוע במהירות ממוצעת של 40 קמ"ש. המרחק בין התחנות אינו קבוע, בתל אביב עתירת האוכלוסייה והמבקרים למשל המרחק יהיה צפוף בהרבה. התוואי היה מוכר לעירייה, חבל שההתנגדות הגיעה עכשיו".

 

יצוין כי גם בתחנת גלילות, שתימצא במרחק של כמה דקות נסיעה מרעננה, אפשר יהיה לעבור מהמטרו לרכבת, כך שאין הכרח ליצור את החיבור דווקא שם. כך או כך, לפי לוז המטרו, אפשר להגיש התנגדויות לתוואי עד ה-19 בינואר, וכל אחת תיבחן בידי חוקרים שתמנה הוועדה לתשתיות לאומיות.

x