בלעדי לכלכליסט
מסתמן: אלי לביא ימונה למנכ"ל סאני תקשורת
דירקטוריון סאני תקשורת, שבשליטת יעקב לוקסנבורג, אמור לאשר היום את מינויו של לביא לתפקיד, שלא אויש מאז עזיבתו של משה פרי ביולי
אחרי כמעט חצי שנה ללא מנכ"ל מסתמן כי אלי (אליהו) לביא ימונה כמנכ"ל חברת סאני תקשורת - היבואנית הרשמית של סמסונג. הוא יחליף את משה פרי, שעזב ביולי האחרון אחרי 3.5 שנים בתפקיד ומאז לא נמצא לו מחליף. ל"כלכליסט" נודע כי דירקטוריון החברה צפויה להתכנס היום לאשר את המינוי. לביא כיהן בעבר כמנכ"ל וואלה! שופס, כמנכ"ל קבוצת ח.י, ובשורה של תפקידים בחו"ל, כשהאחרון הוא תפקיד ניהולי בכיר בגורניה, מיצרניות מוצרי החשמל הגדולות באירופה. לצורך התפקיד הוא יחזור לגור בארץ.
- הקטר של לוקסי בלפידות: צבר ההזמנות של דניה סיבוס זינק ב-4 מיליארד שקל מתחילת השנה
- מכרה הזהב של לוקסי: רווח של 400 מיליון שקל על הנייר מהעסקה לרכישת אפריקה השקעות
- המשבר ביחסים עם סמסונג מאיים על סאני
לביא נכנס לחברה בתקופה מאתגרת. אמנם את הרבעון השלישי סיימה סאני ברווח של 9 מיליון שקל, ובשלושת החודשים האחרונים עלתה מניית החברה ב־33%, אבל היא סובלת ממתחרות שנוגסות בנתח השוק שלה. זאת, לאחר שהזיכיון ליבוא סמסונג הפסיק להיות בלעדי שלה, ומשבר הקורונה העמיד אותה מול קיפאון במכירות.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
סאני עברה לשליטתו של יעקב לוקסנבורג וחברת לפידות שבשליטתו ב־2015, לאחר שנכנסה להסדר נושים תחת שליטתו של אילן בן־דב. מאז 2001 היתה סאני הכתובת היחידה שממנה חברות הסלולר היו יכולות לרכוש את מכשירי סמסונג. אולם ב־2014 איבדה סאני את הזיכיון הבלעדי לשיווק מכשירי סמסונג בישראל. עם זאת, היא נותרה עם בלעדיות בכל הנוגע לשיווק מוצרי הענקית הקוריאנית לחנויות כמו KSP, א.ל.מ ואייבורי. בנוסף, סאני משווקת את המוצרים לרשת חנויות סמסונג, שאותה היא מפעילה.
החברה רשמה צמיחה בשורה העליונה וזינוק מרשים ברווח התפעולי, שעלה מ־6 מיליון שקל ב־2015 ל־37 מיליון שקל ב־2016 והגיע לשיאו, 92 מיליון שקל, ב־2017. אולם לשנת 2020 סאני תקשורת נכנסה כשהיא סובלת ממחלות רקע. בשנים 2019-2018 החברה הציגה הרעה בתוצאות העסקיות, שבאה לידי ביטוי בירידה ברווח וברווחיות. כך, הרווח התפעולי של סאני ב־2019 הסתכם ב־63 מיליון שקל, נמוך ב־24% מהרווח ב־2018, שהסתכם ב־83 מיליון שקל, שהיה בעצמו נמוך ב־9% מהרווח התפעולי של 2017, 92 מיליון שקל. הירידה הזו מגיעה דווקא על רקע צמיחה במחזור ההכנסות, מגמה שמעידה על שחיקה ברווחיות התפעולית.
על אף אובדן הזיכיון הבלעדי לכלל השוק טרם העברת השליטה ללוקסנבורג, סאני עדיין אחראית למרבית המכירות של מכשירי סמסונג בישראל. נתח השוק של מכשירי הסלולר של סמסונג בארץ עומד על 57%, והנתח של סאני מכלל מכירות מכשירי סמסונג הוא 55%. בנוסף, ב־2019 סאני האריכה את הסכם ההפצה לשוק החופשי מול החברה הקוריאנית עד סוף 2024.