$
משבר האקלים
גג עמוד משבר האקלים

לראשונה: תקנות בארה"ב המסדירות את פליטת גזי החממה ממטוסים

סוכנות הגנת הסביבה ציינה כי הכללים יחולו על מטוסים חדשים בתעופה האזרחית שנכנסו לייצור בינואר 2020, וזאת בהתאם לתקן הבינלאומי

שירות כלכליסט 20:5428.12.20

רגולטור איכות הסביבה האמריקאי פרסם את התקנות המסדירות את מגבלות פליטת גזי החממה ממטוסים: סוכנות הגנת הסביבה (Environmental Protection Agency – EPA) ציינה בהודעה כי הכללים החדשים יחולו על מטוסים בתעופה המסחרית ומטוסים גדולים לשימוש עסקי-פרטי. לדבריה, המהלך יתאים את ארה"ב לסטנדרטים הבינלאומיים.

 

זוהי ההסדרה הראשונה בחוק בארה"ב של נושא פליטת גזי החממה ממטוסים. התקנות שייכנסו לתוקף בימים הקרובים לא יחולו על מטסים צבאיים.

 

מטוס בואינג של דלתא איירווייז מטוס בואינג של דלתא איירווייז צילום: Delta

 

 

בשנת 2016 הודיע ארגון התעופה של האו"ם (International Civil Aviation Organization) על הסכמה לגיבוש כללי פליטה אחדים, של מטוסים גדולים וקטנים – בהחלטה שהתקבלה בהסכמת איירבוס ובואינג, יצרניות המטוסים הגדולות בעולם.

 

ואכן היום (ב'), לאחר הודעת סוכנות הגנת הסביבה האמריקאית, ציינה בואינג כי התקנות שהוצגו הן "חיוניות להגנה על הסביבה ולצמיחה בת קיימא של תתעופה המסחרית והכלכלה האמריקאית".

 

ואולם, מול מחיאות הכפיים של בואינג, יש הטוענים שהרגולטור היה צריך להציג דרישות מחמירות יותר. מנהלת קרן הגנת הסביבה הבינלאומית (Environmental Defense Fund), אני פטסונק (Annie Petsonk) אמרה היום כי "חוק ה'עשה כלום' של ה-EPA הוא לא לגמרי לא מתאים לנוכח משבר האקלים. זו חובתו של ממשל ביידן-האריס הנכנס לפעול להידוק הסטנדרטים הללו".

 

הקרן מבקרת לא רק את מידת החומרה של התקנות עצמן אלא גם את תקופת ההסתגלות הארוכה שהוענקה ליצרניות. הכללים שנקבעו יחולו רק על מטוסים חדשים, שנכנסו לייצור בינואר 2020, ובהמשך על מטוסים קיימים שיעודכנו בהתאם לדרישות רק החל מ-2028.

 

המטוסים שהכללים יחולו עליהם בסופו של דבר אחראים על כ-10% מפליטת גזי החממה של התחבורה בארה"ב ועל 3% מפליטת גזי החממה בארה"ב באופן כללי – והם היו עד כה המקור הגדול ביותר לפליטת גזי חממה בארה"ב שלא היה כפוף לחקיקה בנושא.

x