ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

דעה

מול הקורונה: נמל אשדוד שובר גלים איתן

הקורונה עדיין מאיימת לפגוע בנמל אשדוד כמו בשאר הנמלים: בין היתר, ארגון הסחר העולמי צופה ירידה של 32% בסחר העולמי וביטול של מאות קווי ספנות, ובישראל בעיקר. אולם הנמל הוכיח שיכולת הסתגלות חדה וקידום טכנולוגיה יכולות לנצח את המשבר

שיקו זאנה 12:0828.12.20

באחד מימי אוקטובר השנה נשבר אצלנו שיא היסטורי בנמל אשדוד: ביממה אחת פרקנו מעל 5,000 מכולות, שהם 3.5 מכולות לדקה! אין ספק שמעבר לכך ששיא זה, הוא ציון לשבח לכל עובד ועובדת בנמל שלנו, הרי שהוא חושף רק את קצה הקרחון של מורכבות המשימה הלאומית של הפעלת נמל ימי בישראל.

 

אם נוסיף לכך את משבר הקורונה, הרי שקיבלנו פוטנציאל לסערה המושלמת, שלמזלנו לא ארעה, ולא בכדי.

 

 

חשוב לציין, שהקורונה עדיין מתדפקת על שובר הגלים של הנמל שלנו ומאיימת לפגוע בנו כמו בשאר הנמלים: ארגון הסחר העולמי צופה ירידה של 32% בסחר העולמי; חברות הספנות ביטלו מאות קווים; נכון למאי 2020 11.5% מצי אניות המכולה הושבת; כ-45% מהנמלים מדווחים על ירידה בהיקפי האוניות הפוקדות אותם; חברת הקרוזים המובילה בעולם, הרויאל קריביאן, דיווחה על הפסד של קרוב ל-1.5 מיליארד דולר; אך הסיכון שלנו כישראלים גדול יותר.

 

בניגוד למדינות רבות, ישראל היא כלכלת אי שהמשק שלה נסמך ברובו על שינוע סחורות דרך הים. פגיעה בשער הכלכלי הימי, משמעותו פגיעה בצמיחתה של הכלכלה הישראלית, אם בהיבט של צריכה פרטית ואם בהיבט של תשומות לתעשייה ולייצור.

 

נתב ספינות בנמל אשדוד נתב ספינות בנמל אשדוד צילום: אוראל כהן

 

אם כן, נמלי הים ובהם נמל אשדוד אינם רק ״נמלים״ אלא שערים כלכליים מהותיים בעלי משמעות אסטרטגית למדינת ישראל. האם הציבור הישראלי חושב כך? לצערי ברובו לא, האם הוא מרגיש זאת? לשמחתי גם לא. כמו מים, חשמל או תקשורת סלולרית אנחנו מעריכים את קיומם רק כאשר יש כשל באספקתם. כך גם לגבי נמלי הים, כל עוד המכונית שרכשנו או הסלון לדירה החדשה או חומר הגלם למפעל המייצר תריסים מגיעים בזמן, זה באמת לא מעניין את רובנו איך הקסם הזה קרה וממשיך לקרות.

 

אבל כידוע, בתחום התשתיות והספנות אין קסמים, תשתית הנמלים היא קריטית ולכן ההשקעות הנדרשות להתאמתו המתמדת לצרכי העתיד הן עצומות ומסתכמות במיליארדי שקלים: לכן הקפדנו בנמל אשדוד, לפתח תשתיות מתקדמות, ציוד תפעולי ועורף תפעולי זמינים המותאמים לצרכי הלקוחות ולפוטנציאל הצמיחה הצפוי בשנים הבאות; שטחי אחסון נרחבים; שיפור רמת השירות, הגמישות והיעילות התפעולית.

 

עם זאת אנו נדרשים עדיין לתת מענה לאתגרים לא פשוטים נוכח פתיחת השוק לתחרות ודירקטוריון החברה בראשותה של אורנה הוזמן-בכור, מוביל תכנית אסטרטגית רחבה הכוללת: שמירה על התקשרויות ארוכות טווח עם לקוחות אסטרטגיים; בחינת שיתופי פעולה עם מספר שחקנים בעולם הלוגיסטיקה והנמלים שהינם מן המובילים בעולם; מתן מענה לסוגיית האיתנות הפיננסית באמצעות משקיע אסטרטגי; היערכות הנמל למרכז שטעון אזורי- HUB; פיתוח אפיקי רווח אלטרנטיביים ועוד.

 

במקביל לפיתוח והפעילות היום יומית, אנו כנמל מבקשים להיערך לפיתוח עתידי ויעילות גוברת, לכן פיתחנו תכנית מיוחדת לקליטת סטארט-אפים ומיזמים בעלי טכנולוגיות מתקדמות שיוטמעו בפעילותנו בתחומי הלוגיסטיקה והשינוע, הסייבר, ה-AI וההפעלה האוטונומית. במסגרת התוכנית מקבלים הסטרטאפים הנבחרים מערך תמיכה מלא מצוות הנמל, שטחי ניסוי ואפשרות להטמיע את המוצר הסופי במערכות הנמל (פיילוט). בין הטכנולוגיות הנבחנות כרגע בשטח הנמל ניתן למצוא רחפנים אוטונומיים; מערכת לניטור נזקים בפריקת כלי רכב; חיישני זיהום אוויר וים; מערכות הגנה בסייבר; רכבים תפעוליים אוטונומיים; מערכת לזיהוי פולשים על המזח; מערכת לייצור חשמל מגלי הים ועוד.

 

עם זאת, אחד האתגרים המורכבים הוא אתגר ניהול ההון האנושי וניהול השינוי בתרבות הארגונית שלנו. אנו נדרשים לשינוי מהיר, חד ומהותי באופן בו הנמל פועל נוכח הסביבה התחרותית החדשה. רמת שירות גבוהה, יעילות ומהירות בעבודה ולצד זה שמירה על רמת בטיחות, אלו הם סודות ההצלחה למול התחרות שבפתח.

 

משבר הקורונה שאנו עדין מתמודדים עמו, הוכיח שנמל אשדוד ידע ויודע לפעול באופן מעורר השראה, באחת התקופות המורכבות ביותר שחווה המשק הישראלי. הירתמות העובדים והאחריות האישית הייתה ה-x פקטור שלנו. אני מקווה שהשיא שקבענו בתנועת המכולות הוא רק נקודה אחת מיני רבות שנשבור בשנים הקרובות.

 

 

 

שיקו זאנה הוא מנכ"ל נמל אשדוד

x