החשמל שיאיר את השוק המקומי: הדגמים הבולטים בשנה הקרובה
התחזקות הרכב החשמלי והתרחבות היבוא המקביל צפויים לשרטט מחדש את מפת הביקושים בענף הרכב המקומי ב־2021. לטסלה כבר ממתין קהל שבוי עם מזומנים ביד. דאצ’יה ספרינג בדרך להתברג כחשמלית עירונית. סקודה אניאק תצויד במנוע חשמלי. ויונדאי טוסון עוברת להייבריד. לצד זאת היבואנים המקבילים ישמחו להביא את בשורת פורד ברונקו, שכולל אבזור לחובבי השטח
שנת 2021 צפויה להיות שנת מפנה עבור ענף הרכב הישראלי, והפעם הגורמים אינם כוחות השוק רגילים כמו ציי רכב ושערי מטבע, אלא עליית כוחו של הצרכן הפרטי, התחזקות היבוא של רכב חשמלי ושל יבוא מקביל וגם תקנות חדשות שמותירות את יבואני הרכב הישראלים עם מה שבאירופה לא רוצים, כלומר עם המכוניות המזהמות.
- עם ביצועים מרשימים: יצרניות הרכב הקטנות מייצרות מכוניות חשמליות עתירות הספק
- עד 2025 גם חניוני האוטובוסים יכללו עמדות טעינה למכוניות חשמליות
- לראשונה - צה"ל יצטייד ברכבים חשמליים
מלבד זאת ציי הרכב, כלומר חברות הליסינג, יצטרכו למצוא בשנה הבאה פתרון להפחתת הביקוש לליסינג עם מגמת המעבר לעבודה מהבית, שלא לדבר על העובדה שהדגמים המשפחתיים האפרוריים, שאפיינו את חברות הליסינג במשך שנים, נמצאים בדרך החוצה.
על רקע כל אלה מסתמן כי הדגמים שלהלן יהיו הבולטים ב־2021.
טסלה 3
קהל שבוי
אם נידרש לסמן אירוע אחד שיגדיר מחדש את שוק הרכב הישראלי, הרי הוא הגעתה של טסלה לישראל. עיכובים, קשיי מציאת מיקום לסוכנות, קשיים מול משרד התחבורה, כל אלה לא ישפיעו על הגעתה של טסלה לכאן ב־2021, שתגרום למהפכה. לוא דווקא בגלל המכוניות, יותר בגלל הלקוחות שהם סוג של קהל שבוי, שממתין עם מזומנים ביד כדי לקנות מכונית שרובם כנראה לא בילו אפילו דקה אחת בתא הנוסעים שלה, מה שרק מוכיח את חוזקו של המותג.
טסלה 3 היא הדגם החשוב ביותר, מכיוון שעד הגעת טסלה Y הקטנה היא תהיה הדגם הזול ביותר בהיצע. המחיר טרם פורסם, אך ככל הנראה לא יהיה נמוך מאוד. אחרי הכל, קהל שבוי לא צריך הנחות. הנתונים מרשימים ומוכיחים היטב את הבדלי התפיסה בין טסלה, אשר מוסיפה למכונית כוח ופונקציות בלחיצת סמארטפון, ובין מתחריה. בתפריט שלוש קיבולות חשמליות של סוללה; בחירה בין הנעה כפולה להנעה אחורית; וטווח אשר נע בין 350 ק”מ בגרסאות הבסיס ל־500 ק”מ ומעלה בגרסאות הבכירות. הביצועים לקוחים מעולמן של יצרניות־על עם זינוק ל־100 קמ"ש בתוך כשלוש שניות.
יונדאי טוסון
הלקוחות רוצים להיראות
יצרני הרכב הגדולים הבינו מזמן: בשוק רכבי הכביש־שטח מה שמוחצן מוכר. מדובר בשוק של לקוחות אשר רוצים להיראות, ולכן ככל שהעיצוב החיצוני קיצוני יותר, כך הרכב צפוי להימכר יותר טוב. יונדאי מדגימה את העיקרון הזה היטב עם טוסון החדשה, שמיועדת להגיע גם לישראל במהלך השנה הבאה. הגימיקים, כך ניכר, שופעים. עם זאת טוסון נאה למדי, וקשה לא לשים לב לדמיון מסוים לחרטומו של רכב השטח החשמלי של מרצדס, EQC.
היצע המנועים כולל שתי גרסאות שיהיו רלוונטיות לשוק הישראלי, שתיהן בנפח 1.6 ליטרים עם מגדש טורבו. הראשונה מפיקה 150 כוחות סוס, והשנייה 180 כוחות סוס. שתי המערכות מתוגברות במערכת מיילד הייברי, מנגנון שמפחית מעט את פליטת המזהמים.
גולת הכותרת היא הגרסה שמצוידת במערכת הנעת פלאג אין הייבריד, כלומר מנוע בנזין וגם מנוע חשמלי שמאפשר נסיעה של כמה עשרות קילומטרים בלי לפלוט זיהום. ההספק הגבוה, 265 כוחות סוס, והטכנולוגיה הרבה שמוטמעת ברכב, עשויים לרמוז על הפרשי מחיר ניכרים בין גרסת הפלאג אין לגרסה הרגילה, זאת בהנחה שגרסת הפלאג אין אכן תיובא לישראל.
דאצ'יה ספרינג
בדרך לחשמל זול
מאז השתלטותה של רנו על דאצ'יה זכתה היצרנית הרומנית לחיים חדשים. המיתוג היה פשוט: ממכוניות מאוד פשוטות מבוססות רנו, אשר יועדו לעם היושב ברומניה, למכוניות מאוד פשוטות מבוססות רנו אשר מיועדות לכולם. הנוסחה של דאצ'יה עבדה היטב. דאסטר, סנדרו, דגמים אלה זכו להצלחה ניכרת אך סובלים מבעיה אחת: המנועים אינם הכי נקיים, מה שדורש מדאצ'יה לייצר רכב חשמלי. כאן טמונה בעיה: טכנולוגיה חשמלית היא יקרה, במיוחד הסוללה, והדרך היחידה להוריד עלויות היא לקצץ טווח או כוח. דאצ'יה ספרינג, החשמלית הראשונה של דאצ'יה, עושה כמיטב יכולתה להתחמק מרוע הגזירה ומציגה "חשמלית עירונית", כלומר מכונית חשמלית שבמודע אינה מאוד מהירה או בעלת טווח של 300 ק”מ. עם זאת, הפוטנציאל להיות ככל הנראה החשמלית הזולה בישראל בהחלט קיים. המנוע מפיק 44 כוחות סוס צנועים, כלומר מעט פחות מפיאט אונו פייר הבסיסית של שנות השמונים, והמהירות המרבית היא 125 קמ"ש. אך בדאצ'יה מדגישים שלעיר זה מספיק, וכך גם טווח של כ־220 ק”מ. האורך, 3.734 מטר, מעיד שמדובר במכונית קטנה למדי.
סקודה אניאק
צג מגע אימתני
סקודה היא מותג הרכב האירופי הנמכר ביותר בישראל. בשוק בו רוב הצרכנים מעדיפים רכב שיוצר ממזרח להודו, מדובר בהישג. חלק ניכר מאותו הישג מיוחס לרכבי הכביש־שטח של סקודה, אך בסקודה עצמה יודעים היטב שהיצרנית היא עדיין רק חברה־בת בקונצרן פולקסווגן, כלומר צריך לבצע להטוטים כדי לא לייצר בטעות מכונית טובה יותר מפולקסווגן, לא לקלקל את חגיגת הצהרות הרכב החשמלי שפולקסווגן משחררת כבר חצי שנה, ועדיין לייצר רכב פרקטי אשר מייצג נאמנה את ערכי המותג.
על כן הסקודה החשמלית הראשונה, אניאק, תהיה רכב כביש־שטח מקביל בגודלו לקודיאק, אולי מכיוון שמדובר בלהיט מכירות בטוח. ההספקים של המנוע החשמלי נעים בין 150 ל־300 כוחות סוס, ויש גם כמה גרסאות שונות של קיבולות סוללה, כלומר הטווח נע בין 340 לכ־500 ק”מ. האבזור כולל את צג המגע המחייב, הפעם בקוטר אימתני של 13 אינץ', זיהוי מחוות ידיים וכמובן גם מה שהפך לסימן היכר של סקודה: מתקן לאחסון מטרייה בדלת.
פורד ברונקו
הסוד הוא באבזור
מלבד המכוניות החשמליות, שנת 2020 היתה גם שנת הפריצה רכבי השטח. מדובר ברכבים אשר מיועדים לשוק האמריקאי בעיקר, שם בעלי טסלה חיים בשלום מתוח לצד בעלי ג'יפ. לפורד יש פתרון מושלם לנסיעה בשטח, ורשימת ההמתנה ארוכה: ברונקו. הנשק העיקרי של ברונקו אינו מכלולי השטח החסונים - צמד מנועי טורבו, סרן חי מאחור והילוך כוח, שבהחלט מוסיפים - הוא האבזור.
כל מה שחובבי רכבי השטח נוהגים לרכוש בסדנאות לאחר שיצאו מהסוכנות, בונקו מציע כבר מהמפעל. צמיגי ענק: יש בחבילת הסאסקוואץ' הקרבית; גג מתפרק: יש; אוהל צמוד: יש בחבילת האוברלנד; מגינים לגחון שמא ייפגע מסלעים: יש.
שוק הרכב הישראלי הבהיר היטב בשנת 2020 שמה שיבואני הרכב הוותיקים לא מייבאים ארצה, למשל ג'יפ רנגלר עם מנוע בעל שש בוכנות, היבואנים המקבילים ישמחו להביא לכל המרבה במחיר. כך שגם אם יבואנית פורד תתמהמה עם ברונקו, סביר להניח שיהיה מי שימהר לקפוץ על המציאה.
ג'נסיס GV 80
ראש בראש עם הגרמנים
מבחינת מותגים חדשים, נותרו לשוק הישראלי רק שני כיוונים פוטנציאליים: תוצרת סינית, שרובה המכריע אינו מיובא לישראל, ותוצרת שמשווקת בעיקר לשוק האמריקאי. במפתיע יצרנים כמו אקורה (חטיבה אמריקאית של הונדה) אינם משווקים בארץ, וגם תוצרת ג'נסיס, חטיבת היוקרה של יונדאי, לא הגיעה עד כה לישראל. ג'נסיס עבור יונדאי היא מה שלקסוס עבור טויוטה או אינפיניטי עבור ניסאן: חטיבה יוקרתית בעלת מיתוג שונה לחלוטין.
אחד הדגמים הראשונים שיוצגו בעוד חודשים ספורים בסוכנות ג'נסיס החדשה בהרצליה יהיה 80GV, רכב הכביש־שטח המאוד מוחצן של ג'נסיס.
ה
חזית מזכירה משום בה בנטלי, אך מה שחשוב שוכן מאחורי הגריל: צמד מנועי טורבו בנפח 2.5 או 3.5 ליטרים, המפיקים 300 עד 375 כוחות סוס, ויש גם דיזל.
אך עיקר הדגש הוא על הפנים, אשר מיועד להילחם ראש בראש בגרמנים: החל במסך מגע בקוטר 14.5 אינץ', וכלה בכל מערכת בטיחות אקטיבית אפשרית.