$
שווקי חו"ל

בלעדי לכלכליסט

חברת REE במגעים למיזוג עם ספאק לפי שווי של 4-3 מיליארד דולר

מפתחת הפלטפורמה לרכב חשמלי ואוטונומי מתל אביב מנהלת כבר יותר מ־3 חודשים מו"מ למיזוגה לתוך שלד ספאק מארה"ב. אם המגעים שאמורים להסתיים בחודש הבא יבשילו, המשקיעים הישראלים ב־REE יוכלו לממש מאחזקותיהם במיליארדי שקלים

גולן חזני 06:5927.12.20

רשימת הישראליות המנהלות מגעים למיזוג עם חברות ספאק מתרחבת. לכלכליסט נודע כי חברת REE אוטומוטיב, שמפתחת פלטפורמה מהפכנית לרכב חשמלי ואוטונומי, מנהלת מו"מ למיזוג עם חברת ספאק (SPAC) אמריקאית, לפי שווי של 4-3 מיליארד דולר. המגעים, שמתנהלים כבר יותר משלושה חודשים, היו אמורים להסתיים בסוף 2020 אבל ככל הנראה יתארכו עד לינואר 2021. הצלחת המהלך תוליד שורה מכובדת של מיליארדרים שיוכלו לממש את אחזקתם בחברה במכירת המניות בנאסד"ק חצי שנה אחרי המיזוג והשלמת ההנפקה.

 

חברות ספאק הן מעין שלדים בורסאיים שמגייסים כסף במטרה לרכוש או למזג לתוכן בזמן קצוב פעילות של חברה פרטית קיימת. אם בתום הזמן לא הוכנסה פעילות החברה מחזירה למשקיעים את הכסף. מתחילת השנה הונפקו 243 חברות ספאק (יותר מחצי מהחברות המונפקות) שגייסו 81 מיליארד דולר - פי 6 בהשוואה ל־2019.

 

גישה מיידית לכספי הספאק

 

בתהליך מיזוג כזה REE צפויה לקבל גישה לכספי הספאק ולעוד מאות מיליוני דולרים בהשקעה פרטית (PIPE). בתוך 3 חודשים - עם אישור המיזוג על ידי בעלי המניות של חברת הספאק - REE תתחיל להיסחר מבלי שהגישה תשקיף מקדים לעיון הציבור, או העניקה לו הסברים לגבי ביצועיה, אסטרטגיית הצמיחה שלה או הנהלתה. השנה בוצעו עסקאות במניות REE לפי שווי חברה של 1.1 מיליארד דולר, כך שהשווי במיזוג צפוי להיות גבוה משמעותית. הבחירה בתהליך הספאק חוסכת ל־REE את עלויות החיתום ומעניקה לה וודאות לגבי השווי שנקבע כבר בשלב החתימה על המיזוג, לעומת שווי הנקבע בהנפקה המסורתית (IPO) לפי ביקושים.

 

 

 

תחום הרכב האוטונומי, שעליו מתמודדות עשרות חברות טכנולוגיה ויצרניות רכב, בהן טסלה, וויימו וג'נרל מוטורס, הוא אחד התחומים החמים בוול סטריט. רק בשבוע שעבר הודיעה אפל כי תשיק ב־2024 מכונית פרטית שתהיה חשמלית ואוטונומית. המטרה הסופית היא ייצור כלי רכב אוטונומי ברמה 5 - מכונית שיכולה לנהוג ללא נהג בכל מצב. שורה של חברות שמייצרות מערכות שאמורות להשתלב במכונית האוטונומית העתידית, נהנו מעליית חדה בשוויין השנה בעקבות ההתפתחויות בענף. אחת מהן, אינוויז הישראלית, תחל להיסחר בנאסד"ק בתחילת 2021, לאחר שלפני שבועיים הודיעה על מיזוג עם הספאק קולקטיב גרות' (Collective Growth). אינוויז פיתחה חיישן לייזר שסורק את סביבתו, מודד את המרחק מהעצמים השונים ויוצר מפה תלת־ממדית שמאפשרת לרכב לראות את סביבתו.

 

REE, שמחזיקה ביותר מ־60 פטנטים בתחום הרכב, נוסדה ב־2013 בידי דניאל בראל (41) ואבישי סרדס (39), ועבדה שנים מתחת לרדאר על הפיתוח העיקרי שלה: גלגל הכולל בתוכו בולמי זעזועים, מנוע חשמלי, תיבת הילוכים ממוזערת, בלמים, מערכת היגוי ותוכנה ויכולת שליטה אלחוטית, בדומה למטוסים. בכך הפכה REE את מערכת ההינע של כלי הרכב לפלטפורמה שטוחה עם ארבעה גלגלים, כאשר השטח הפנוי שנותר בה מיועד עבור נוסעים ומטען. פלטפורמת הגלגלים של REE מאפשרת לייצר מכוניות, רכבי שטח או משאיות עם ארבעה מנועים אוטונומיים. מבנה זה מרחיב את תוואי השטח שבו ניתן לנסוע, מפחית את משקל הרכב ומסייע בחיסכון באנרגיה. בנוסף, הוא מפנה ליצרנים שטח משמעותי בגוף הרכב, שבו הם יכולים להתקין מטענים, נוסעים וסוללות הנעה או לכל מטרה אחרת. הגלגל של REE מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־3 שניות כשהמהירות המקסימלית שלו היא 250 קמ"ש, עם טווח מקסימלי של 500 ק"מ.

 

השווי של REE זינק דרמטית אחרי שהחברה חשפה את הפלטפורמה שפיתחה ואת הסכמי שיתוף הפעולה שחתמה עם פיאט קרייזלר ועם הינו, חטיבת המשאיות של טויוטה, שישיקו רכבים מסחריים שיתבססו עליה. כך, REE, שבעבר גייסה הון לפי שווי של 86 מיליון דולר, גייסה בתחילת 2018 לפי שווי של 129 מיליון דולר, ובסוף 2019 לפי שווי של יותר מ־700 מיליון דולר. השנה, כאמור, כבר ביצעה עסקאות בין משקיעים קיימים לפי שווי 1.1 מיליארד דולר. פלטפורמות לרכב חשמלי זוכות לביקוש ער ביותר. ריוויאן מוטורס האמריקאית גייסה השנה 3.2 מיליארד דולר, בעיקר מאמזון ופורד, חלקם האחרון לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר; קאנו האמריקאית גייסה 200 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר, וכבר חתמה על הסכם למכירת הפלטפורמה שלה ליונדאי הקוריאנית; וארייוול הבריטית גייסה 100 מיליון דולר מיונדאי שאיתה היא משתפת פעולה. הזינוק בהשקעות הוא חלק מהראלי במחירי חברות התחבורה החשמלית, כמו טסלה, שהכפילה פי 8 את שוויה בשנה האחרונה ל־627 מיליארד דולר.

 

 

דניאל בראל דניאל בראל צילום: אייל קפלן - סופטוויל

 

שורת המשקיעים הישראלים

 

בין המשקיעים ב־REE יצרניות כמו מיצובישי, טויוטה ופיאט קרייזלר; ספקיות לענף הרכב כמו מוסאשי ו־NSK מיפן; טנקו ואמריקן אקסל מארה"ב; וגם ישראלים בהם זיו אבירם ממייסדי מובילאיי; אלייד של פרופ' איציק סוארי; היהלומן חיים ציזיק; בעל השליטה בדלק רכב, גיל אגמון; אריק שטיינברג יו"ר REE; ארי ראב"ד; ורד־בינת. בחברה גם משקיעים מוסדיים בראשות הפניקס, כלל ביטוח, הכשרה ביטוח ומיטב דש.

 

המשקיעות ב־REE מתעשיית הרכב, שלאף אחת מהן אין יותר מ־5% בחברה, יהיו גם ספקיות שלה והן ייצרו רכיבים ומכללים לפלטפורמה של החברה שיגיעו ישירות לפס הייצור. מלבד המשך פיתוח וגיוס כספים, בשנה האחרונה החברה מתקדמת לקראת ייצור סדרתי שיחל באנגליה ב־2022, ובהמשך גם בארה"ב. REE מעסיקה כיום 100 עובדים ממרכז הפיתוח בתל אביב.

x