בלעדי לכלכליסט
קרן ארבל של הסל מבקשת למנות כונס נכסים לפריץ
קרן החוב של אמיר הסל הלוותה ביוני לאבשלום נוריאל 150 מיליון שקל, כדי שיוכל לקנות מפורטיסימו 50% ממניות חברת השילוח - ארבל טוענת כי נוריאל הפר את ההסכם עמה ומשך עשרות מיליוני שקלים מהחברה; ונוריאל: "לא היו דברים מעולם, לא התקבל אצלנו שום מסמך"
סכסוך חריף פרץ בין קרן החוב ארבל לאבשלום נוריאל (אבוש), בעל השליטה בחברת השילוח והלוגיסטיקה פריץ. ל"כלכליסט" נודע כי הקרן, בניהולו של אמיר הסל, מבקשת בצעד לא שגרתי מבית המשפט למנות כונס נכסים למניות השליטה בפריץ.
- ארבל של אמיר הסל מנצלת את הקורונה לגיוס קרן חוב חדשה
- סאגת מינוי המנכ"ל לדלק ישראל מסתיימת - יורם איל חזר בו והסכים למינוי
- יורם איל הודיע במפתיע כי הוא מוותר על מינויו למנכ"ל דלק ישראל
לטענת ארבל, נוריאל הפר סעיפים שונים בהסכם עמה ובין היתר משך עשרות מיליוני שקלים מהחברה באופן בעייתי. ביוני האחרון העמידה ארבל את מלוא המימון לנוריאל, על מנת שיקנה 50% ממניות פריץ מידי קרן פורטיסימו ויעלה לאחזקה של 100% בחברה.
ארבל חשופה להלוואה בסכום של 150 מיליון שקל — סכום שתמורתו שיעבד נוריאל את מלוא מניות השליטה בפריץ. סכום זה אינו כולל תשלום עתידי, שנוריאל התחייב לשלם עבור המניות שרכש מפורטיסימו בחודש יוני האחרון. נוריאל מסר בתגובה: "לא היו דברים מעולם, לא התקבל אצלנו שום מסמך".
פורטיסימו, המנוהלת בידי יובל כהן, נכנסה להשקעה בפריץ במרץ 2018, כשרכשה 50% מהמניות מידי משפחת נוריאל, שעד אז החזיקה ב־100% מהמניות. באותה העת, פריץ נחשבה לחברת השילוח השנייה בגודלה בישראל. פורטיסימו ביצעה את ההשקעה בשל העלייה בהיקף המשלוחים בארץ, על רקע הזינוק של הרכישות באינטרנט.
אבל בין הקרן לנוריאל התגלע סכסוך, שמקורו במצגים שהציג נוריאל לפורטיסימו טרום ביצוע העסקה. הסכסוך הוביל לפרידה. נוריאל קיים מגעים עם מספר גופים על מנת לקבל מימון לצורך רכישת החלק של פורטיסימו, ולבסוף קיבל אותו מארבל.
במהלך ההיפרדות טענו מקורבים לפורטיסימו כי הסיבה לצעד החריג — מכירת מניות שנרכשו זמן קצר קודם לכן — נבע משיקולים פיננסיים ושיקולים אחרים הקשורים במשבר הקורונה. בזמנו, נוריאל דווקא טען שהפרידה נעשתה ברוח טובה.
עד לפרידה, פריץ נוהלה על ידי המנכ"ל שי בן־גרא ועל ידי היו"ר ראובן שפיגל, שכיהן בעבר כמנכ"ל בנק דיסקונט. בהמשך החליף יורם אייל, מנהל הפעילות הקמעונאית בחברת הדלק פז לשעבר, את בן־גרא בתפקיד. אולם אייל עזב לאחר ארבעה חודשים כדי לנהל את דלק ישראל שהחליפה בעלות.
העזיבה של אייל לא התרחשה באופן חלק. בתחילה הודיע על עזיבה, אולם התחרט במהרה והחליט להישאר בפריץ. שבועיים לאחר מכן הודיע סופית על עזיבה ומעבר לדלק ישראל.
פריץ פועלת בתחום השילוח הבינלאומי והלוגיסטיקה למעלה מ־29 שנים. לחברה שת"פ אסטרטגי עם ענקית השילוח הבינלאומית פדקס. כיום פריץ מעסיקה 1,000 עובדים בחמישה סניפים וארבעה מרכזים לוגיסטיים, שמתפרסים על שטח כולל של 40 אלף מ"ר.
ארבל, שהוקמה ע"י הסל, שכיהן בעבר כמנהל השקעות ראשי של חברת הביטוח הראל, גייסה ב־2017 קרן ראשונה בהיקף של 700 מיליון שקל, ובימים אלו מצויה בעיצומו של גיוס לקרן השנייה שלה, בהיקף של מיליארד שקל.
לצד הסל כולל הצוות שמוביל את הקרן את גבי לב, מייסד־שותף בקרן המנוף KCPS, שכיהן גם בתפקידים בכירים בקבוצת סיטי וניהל השקעות נוסטרו בתחום החובות המסופקים ואג"ח של חברות בקשיים; דייב גל, מהשותפים והמנהלים בקרן המנוף אוריגו; ורד קרין, בעבר מנהלת אשראי לא סחיר בבית ההשקעות פסגות, שכיהנה גם בעבר כקצינת האשראי של בית ההשקעות אלטשולר שחם; ואלעד חן, שהיה מנהל כספים בקרן אלטו ורואה חשבון ב־EY.