מה שלא הולך ברגל: מעצבת הנעליים רותם גור גלבוע עברה לבגדים
כשמעצבת הנעליים רותם גור גלבוע הבינה שהקורונה מעכבת קולקציה שהזמינה באיטליה למותג “Vas", היא החלה לעצב בגדים בדיוק באותה רוח
השבוע פתחה מעצבת הנעליים רותם גור גלבוע חנות קטנה בתל אביב שבה היא מציגה קולקציית בגדים ראשונה בצד הנעליים המשובחות שלה. משפחה וחברים התגייסו לעזור, לגהץ את הבגדים ערב הפתיחה, לסדר את הקופסאות והמתלים. בבוקר יום ראשון כבר התייצבה לקוחה ותיקה בחנות. מדדה בגדים ואספה עוד ועוד פריטים לרכישה. "את לא צריכה את הכל", אמרה לה גור גלבוע, "תקני קצת ותתרגשי, ותבואי עוד פעם", סיכמה והורידה מהערימה התופחת.
לא מזמן , ביולי, נפרדה אחרי כשלוש שנים מהחנות שלה בשיתוף עם המותג Tres ברחוב אחד העם בתל אביב ויצאה לדרך חדשה. המגפה השפיעה על החלטותיה: "בגלל הקשר שלי עם המפעלים באיטליה הרגשתי את השלכות הקורונה עוד לפני שהגיעה לארץ". היא בחרה להתמקד בחנות אונליין שבה יימכרו עיצוביה הייחודיים למותג “Vas&Craft”. "ידעתי שאין לי קולקציה ושאני לא הולכת למכור שום דבר, אבל גם ידעתי שאני צריכה לשמור על המותג שלי", היא אומרת. "עוד כשהכל התחיל באיטליה, הבנתי את המשמעויות: לא קיבלתי את הנעליים שהזמנתי שנה קודם, והבנתי שלא אקבל בזמן גם את הנעליים של העונה הבאה. שתי עונות התפקששו". בחנות האונליין הציעה למכירה דגמי קולקציית סנדלים ונעלי קיץ שיוצרו בתל אביב, אבל לדבריה, במקום לרכוש באתר, לקוחותיה המשיכו להתקשר אליה, להתייעץ ולהזמין פריטים בטלפון. "השקעתי באתר, והלקוחות העדיפו את הקשר הישיר איתי אחרי שראו באתר מה הן רוצות".
בינתיים, בוואקום שנוצר, החלה גור גלבוע לעצב גם בגדים, תחילה לעצמה, "כדי לא לעצור". היא אומרת ש"זה משהו שהיה אמור לקרות כבר לפני כמה שנים, אבל רציתי להיות במקום בטוח עם הנעליים, שאני שולטת בו, ואז להתקדם ללבוש".
מאז 2012 גור גלבוע, בוגרת המחלקה לצורפות ואופנה של בצלאל, מעצבת נעליים מוקפדות למותג ואס. כשמונה שנים אחרי שיצאה לדרך, היא מרגישה שאכן הגיע הזמן גם לעצב בגדים. "בכל פעם שצילמתי נעליים לקמפיין, חשבתי לעצמי שאתפור בגדים לצילומים —שיהיה טוטאל לוק, ולא הגעתי לזה". הקשר עם הלקוחות העניק לה ביטחון ודרבן אותה לפתוח חנות שבה תוכל להלביש אותן מכף רגל ועד ראש. יש לה שלוש תופרות והיא חידשה את הקשר עם תדמיתנית שליוותה אותה בימיה בבצלאל.
היא מספרת שמתמיד ידעה איך ייראו הבגדים בעיצובה, והדנ”א של ואס ניכר גם בקולקציית הבגדים שיצרה. כל פריט מ־28 הדגמים נתפר על ידי התופרות שלה, בדגש על דיטיילים בפנים הבגד והגימורים. הסגנון, קלאסי ונקי, מוקפד ונינוח. המלאי לא גדול, מה שמאפשר להתאים ללקוחה אישית את הפריט ולתפור אותו על פי מידותיה.
ההשראות מצויות בתחנות חייה: "אני מאוהבת באיטליה. הנעליים בקולקציה האחרונה שיוצרה שם, למשל, הם בהשראת נעלי גברים איטלקים". גם גזרות המכנסיים בקולקציה מרמזות לאיטליה בשיק שלהן. אבל לא רק איטליה מתבטאת בעיצוב, גם טורקיה, שגור גלבוע מרבה לבקר בה. כך, חולצת כפתורים שחורה מכותנה־משי־ויסקוזה, נינוחה אך מוקפדת, מקורה בחולצות שלובשים גברים טורקים. "לדגם קוראים ‘לילות איסטנבול’ כי הוא מזכיר לי את החיבור הזה של מזרח ומערב, את ההתרגשות שאוחזת בי בכל פעם שאני טסה לשם".
מעיל בצבע שמנת מושך את עיניי. "הוא סולד אאוט", מודיעה גור גלבוע, ולמראה הפתעתי, היא מסבירה שעוד לפני שהחנות נפתחה, הוא נמכר רק בעקבות תמונה שהעלתה בסטורי שלה באינסטגרם יומיים קודם לכן (בשחור ובחאקי עדיין נותרו מידות). הצווארון הגדול שלו וחגורת המותן , הניקיון שלו , השילוב של מראה אולד סקול והחומר שהוא עשוי ממנו (כותנה וניילון) משקפים את הסגנון הכה מזוהה עמה. כמו הנעליים, גם שאר עיצוביה של גור גלבוע אינם טרנדיים אלא על־זמניים.
“הסקיצות מקושקשות ועמוסות ובתהליך אני מורידה הכל ובסוף זה נהיה נקי”, מספרת גור גלבוע. “יש ניסיון ליצור דגמים שיחזיקו הרבה זמן”. כך גם בחירת הצבעים הרגועה, בלי פרינטים או לוגואים. היא מכירה את לקוחותיה ויודעת מה הן אוהבות, ניסיון שנצבר אחרי "דיאלוג של שנים".
Vas&Craft
טשרניחובסקי 9 תל אביב.
מחירים: 1,390-410שקל