בלעדי לכלכליסט
לוי יצחק נלחם במחירון של רגב: "מזכיר תקופה אפלה"
לוי, המזוהה עשרות שנים עם מחירוני הרכב, שיגר לשרת התחבורה מכתב בו הוא דורש ממשרדה לחדול לאלתר מהקמת המחירון החדש. הנימוק: שימוש פסול במשאבים ציבוריים והתערבות גסה בשוק. רגב ומשרדה לא מתכוונים להתקפל
לאחר חודשים של התעלמות מיוזמת מחירון הרכב של משרד התחבורה, לוי יצחק עולה להתקפה עם פנייה מצד עורך דינו שדורש מהמשרד להפסיק את השקת המחירון. הפנייה מגיעה בעקבות הודעתה של שרת התחבורה מירי רגב השנה על השקת "מחירון הרכב העממי" שיהווה חלופה למחירון הוותיק של לוי יצחק. מחירון משרד התחבורה מבוסס על הצהרות של מוכר וקונה הרכב שנמסרות בדואר בעת העברת הבעלות. הצהרות אלה משמשות להרכבת מחירון הרכב העממי. המחירון העממי עדיין נמצא בשלבי הפיילוט, כשמוכרים ורוכשים שמגיעים לסניפי הדואר מצהירים באופן וולונטארי על ערכי העסקה. יש לציין כי מבדיקת "כלכליסט" שנערכה במספר סניפי דואר עולה כי ההיענות ליוזמה חלקית בלבד. בדואר ישראל בחרו שלא לתת מידע אודות היקף הדיווח.
- למרות התחרות מצד מירי רגב: מחירון נובמבר של לוי יצחק - ללא ירידות מחירים
- הניסיון של מירי רגב לשבור את מונופול מחירון הרכב של לוי יצחק נתקל בקיר
- מוכרים רכב? תצטרכו לדווח על מחיר העסקה ועל הקילומטרז'
"מחירון לוי יצחק יוכחד"
עד כה הפגין לוי יצחק שאננות לנוכח היוזמתה של רגב אך כעת מאיים לנקוט בצעדים במטרה לשמור על הבכורה. בפנייה מוקדמת למשרד התחבורה, דורש עורך דינו, ירון אלון, לחדול תוך 14 ימים מהשקת המחירון החדש, "לרבות כל פרסום בנוגע לדבר ולרבות הפיילוט אשר עתה הונהג בעניין אשר השקתו לצד הפרסומים המכפישים אך מעצימה את הפגיעה במוניטין ובשמם הטוב של מרשיי".
המכתב מפרט שורה ארוכה של נימוקים מדוע יש להפסיק את המיזם. בין היתר נטען כי מחירון לוי יצחק "הוכפש ... ויוחסה לו קנוניה (ולו במשתמע) במסגרת כך פורסם ונרמז בין היתר כאילו מחירון לוי יצחק פועל מטעם גורמים בעלי עניין וכי הוא אינו מייצג נאמנה את מחיר השוק של כלי הרכב".
"אפילו השם פופוליסטי"
עוד נטען במכתב שנשלח כי "קיים פסול בכך שהמדינה בוחרת להשיק פעילות פרטית באופיה בתחום מסחרי לחלוטין, ולהתחרות במסגרת כך באופן בלתי הוגן ובאמצעות משאבים ציבוריים בגופים מסחריים אשר פועלים באותו תחום". שיאו של המכתב מגיע כשנכתב ש"הדבר מזכיר תקופות אפלות ומשטרים דיקטטוריים באופן שאינו מתיישב עם אופיה הדמוקרטי והחופשי של המדינה. אפילו השם שניתן למחירון שתקבע המדינה - מחירון העם - מדיף ניחוח פופוליסטי". לדברי עו"ד אלון, הקמת המחירון החדש תפגע אנושות בזה של לוי יצחק, לדבריו, "עד להכחדתו באופן סופי", וכי לוי יצחק עצמו לא זומן לכל שימוע בנושא.
מחירון הרכב של לוי יצחק נחשב שנים לדומיננטי בשוק הרכב המקומי, כאשר גופי הסחר הגדולים וחברות הליסינג מסתמכים עליו - וגם מפרסמים בו. גם חברות הביטוח מסתמכות על מחירון זה בכל נושא שיפוי בעלי מכוניות שניזוקו בתאונות והבנקים מעריכים את שווי כלי רכב לצורך מתן הלוואות בהסתמך על מחירון הוותיק. בפועל, הנפגעים הגדולים מפגיעה במחירון הרכב של לוי יצחק יהיו אותם גופי סחר שערכי המלאי שלהם עלולים לצנוח, במידה ויצא מחירון רכב מתחרה שערכי הרכבים בו יהיו זולים יותר.
לוי יצחק מסר: "תגובתנו מתומצתת במכתב עורכי דיננו".
מלשכתה של שרת התחבורה מירי רגב נמסר: "מדיניות השרה היא הגברת השקיפות והתחרות בשוק הרכבים והתחבורה. מחירון הרכב העממי מחויב המציאות. הקהל משתף פעולה והנתונים שזורמים למערכות הדואר ומשרד התחבורה מפתיעים, הישראלים... מבינים שזה יסייע בידם לנהל משא ומתן על מחיר הרכב".