הסינים ישדרגו את אימפריית התשתיות של איחוד האמירויות
ההתגייסות של המערב מול כוחה העולה של סין לא משחקת תפקיד בכלכלת הנסיכות המפרצית. מנכ"ל UAE HSBC לכלכליסט: "מתחים גיאופוליטיים לא גרעו מהאטרקטיביות של השוק הסיני". מלבד קשרי סחר הדוקים סין גם פורסת מסילות באמירויות
חברת פתרונות האריזה דביק משדה בוקר עשתה היסטוריה בסוף החודש שעבר, כאשר משלוח שלה לחברת קימוהא (Kimoha) האמירתית היה הראשון להגיע מנמל אשדוד לנמל ג'בל עלי בדובאי.
"אנחנו בטוחים שזו תהיה נקודת הפתיחה למסחר בעל השפעה משמעותית על שתי הכלכלות ועל עסקים באזור", אמר באותו מעמד סולטן אחמד בן סוליים, יו"ר ומנכ"ל DP World, מפעילת נמל ג'בל עלי ואחת השחקניות הגדולות בענף השילוח העולמי.
- אין קשר לכדורגל: הכירו את המשקיע הפוטנציאלי של בית"ר ירושלים
- בזכות האנרגיה הסולארית: החשמל והמים בדובאי יוזלו בכ-30%
- דובאי: פארק מוחמד בן ראשיד הסולארי יספק אנרגיה ל-320 אלף בתי אב
אף שמדבריו השתמע כי מדובר בנמלים שפעילותם המשותפת יכולה להועיל לשני הצדדים במידה דומה, בפועל, ממדי נמל ג'בל עלי עולים עשרות מונים על אלה של נמל אשדוד. מדובר בנמל הימי הגדול ביותר במזרח התיכון ואחד מעשרת נמלי התובלה העמוסים בעולם, עם תעבורת סחורות בהיקף של 14.8 מיליון TEU (יחידת קיבולת רווחת למטען — ע"ב) נכון ל־2019.
תרומה אדירה לתמ"ג
הנמל נמצא בתחומו של אזור הסחר החופשי Jafza, שנועד לעודד מעברי סחורות ואחראי ל־23.9% מהשקעות החוץ הישירות למדינה. תרומתו הישירה לתמ"ג של דובאי נאמדת ב־23.8% והוא תומך בפרנסתם של 135 אלף איש באיחוד האמירויות. לאורך השנים, הקלות המסחר משכו לאזור כ־8,000 חברות מ־140 מדינות.
הקמתו של הנמל הושלמה ב־1979 כחלק מתנופה אדירה של השקעות בלוגיסטיקה ובתחבורה באיחוד האמירויות. מאז, ובחסות המיקום הגיאוגרפי האסטרטגי, דובאי מיצבה את עצמה כאחד המרכזים הגדולים בעולם למעברי סחורות. לצד זאת, גם כיום ממשיכה איחוד האמירויות לשקוד במרץ על חיבוריות בין שדות התעופה שלה, מרכזי הייצור והנמלים, במטרה להגדיל את נפחי השילוח, לחזק את תעשיית הלוגיסטיקה ולמשוך משקיעים זרים.
אל חגיגת התשתיות המקומית הצטרפה בשנים האחרונות גם סין, שמפנה משאבי עתק למיזם החגורה והדרך. מדובר בפרויקט תשתיות אסטרטגי רב ממדים שנועד לחבר את המעצמה האסיאתית עם יותר מ־60 מדינות באסיה, אירופה, המזה"ת וצפון אפריקה באמצעות בניית נמלים, כבישים ומסילות רכבת. ב־2015 הצטרפה איחוד האמירויות ל־AIIB, בנק להשקעות בתשתיות אסיאתיות שהוקם על ידי סין במטרה לתמוך ביוזמה. בשנה שעברה חתמו שתי המדינות על שורת עסקאות בשווי מצרפי של 3.4 מיליארד דולר, כחלק משותפות זו.
השנה הזרים בנק HSBC סכום של 558 מיליון דולר למימון פרויקט תשתית אמירתי־סיני, שהוא חלק מיוזמת החגורה והדרך. "היינו גאים מאוד להיות מעורבים שוב באחד מפרויקטי תשתית התחבורה של איחוד האמירויות", סיפר בשיחה עם "כלכליסט" עבדול פאתח שרף, מנכ"ל HSBC באיחוד האמירויות ומנהל הפעילות הבינלאומית של HSBC Bank Middle East הכוללת את בחריין, כווית ואלג'יריה. "החודש ימלאו למדינה 50 שנה. אני מבוגר ממנה בשנתיים, כך שחזיתי בכל השינויים שבה".
הפרויקט המדובר כולל פריסת תשתיות רכבת על פני 145 ק"מ שיחברו בין הנמלים פוג'יירה וחור פקאן שבצפון מזרח המדינה לנמל שארג'ה שבצפון־מערב. על הביצוע אמונות בשותפות NPC המקומית ו־CRCC שבבעלות הממשל הסיני. לשם הנחת המסילות ייבנו 35 גשרים ו־32 מעברים תת־קרקעיים, ובנוסף ייחצבו בהרי חג'ר 15 מנהרות באורך כולל של 16 ק"מ.
דווקא בשעה שהמערב מתגייס כחזית אחת נגד סין, נראה שהיחסים בינה לבין האמירויות קרובים מאוד.
"לאיחוד האמירויות יש חיבור חזק מאוד לסין וחיבור חזק מאוד גם לארה"ב", טוען שרף. "היקפי המסחר עם סין נמצאים בעלייה בשנים האחרונות ומערכת היחסים בינינו מבוססת מאוד. אם תלכי לקניון תראי שילוט בערבית, אנגלית וסינית". ממחקר שערך הבנק לאחרונה, עולה כי 83% מהחברות שבסיסן באיחוד האמירויות צופות שב־12־24 החודשים הקרובים יצמחו היצוא והמכירות לסין. החברות האמירתיות ציינו את הצמיחה בביקוש הצרכני הסיני כאחת הסיבות העיקריות לאופטימיות שלהן.
200 אלף סינים במדינה
על פי נתוני הבנק העולמי, הכלכלה השניה בגודלה בעולם היא מקור היבוא הגדול ביותר לאיחוד האמירויות, עם שווי מצרפי של יותר מ־38 מיליארד דולר ב־2018. במחצית הראשונה של 2020 נותרה סין שותפת הסחר הגדולה של דובאי, עם סחר הדדי בהיקף 66.4 מיליארד דירהם (18.1 מיליארד דולר). 200 אלף אזרחים סינים חיים באיחוד האמירויות, שכ־88% מאוכלוסייתה הם מהגרים.
מה לגבי אתגרי שרשראות האספקה שמזמן מסחר עם הסינים?
"מתחים גיאופוליטיים לא גרעו מהאטרקטיביות של השוק הסיני כיעד, ומסין כשחקנית שרשראות אספקה גלובלית", אומר שרף. "חברות אמירתיות הן בין האופטימיות ביותר לגבי הגדלת המכירות לסין והרחבת הנתח שלה בשרשראות האספקה. אנחנו צופים כי המסחר הדו־צדדי וקשרי ההשקעות בין המדינות יתחזקו".
אף שלדברי שרף האמירתים לא יזדרזו לצנן את היחסים עם הסינים, מדו"ח שפרסם ביולי HSBC ובחן את השפעת הקורונה על עסקים באיחוד האמירויות, עולה כי חלק בלתי מבוטל מהמגזר העסקי המקומי יידרש לשינויים מבניים. "כמחצית מהחברות במדינה טענו כי היה עליהן לערוך מספר התאמות תפעוליות", הסביר שרף. "72% מהנסקרים השיבו כי במהלך השנתיים הקרובות יש בכוונתם להשקיע באבטחת שרשראות האספקה שלהם".