"הקורונה הוכיחה שאין חברה שחסינה מפני שינויים פתאומיים"
כך אמר רוהן קומאר בוועידת Mind the Tech של כלכליסט: "אחת התובנות המשמעותיות שעלו היא הצורך לקבל החלטות מבוססות מידע ואת זה חייבים לנהל על פלטפורמת דאטה מודרנית שארגונים חייבים להשקיע בה"
"דבר אחד מאד ברור שיצא מהשנה האחרונה וההתמודדות עם המגפה זה שאין חברה שחסינה בפני שינויים פתאומיים. בתקופה הזו, אחד הדברים הכי חשובים שחברות צריכות להתמודד איתם זה קבלת החלטות במה להשקיע, או במה לתת עדיפות ואיך הן צריכות להתנהל ברבעונים הקרובים שיאופיינו בחוסר ודאות. אחת התובנות המשמעותיות שעלו היא הצורך לקבל החלטות מבוססות מידע ואת זה חייבים לנהל על פלטפורמת דאטה מודרנית שארגונים חייבים להשקיע בה". את הדברים האלו אמר רוהן קומאר, סמנכ"ל הדאטה של מיקרוסופט אזור, בראיון מסיאטל וושינגטון במסגרת ועידת Mind the Tech של כלכליסט שנוגע לטרנפורמציה הדיגיטלית שעובר על העולם.
"ברחבי העולם כשמדברים עם לקוחות במגוון תעשיות, אחת השאלות החשובות ששואלים אותנו היא: איך אנחנו עושים את המעבר הזה לדיגיטל? איך אנחנו מעצימים את העובדים שלנו לקבל החלטות שמונעות על סמך התובנות שהם מקבלים מהנתונים שאספו שהם נכס אסטרטגי חשוב מאד?" שאל קומאר וענה שמציאת פתרונות בתחום הזה מניע הרבה מהרכישות שהארגון עושה.
קומאר אמר שעל אף שדאטה תמיד היה חלק אינטגרלי מקבלת החלטות, בסדר גודל שקיים היום, חברות וארגונים יכולים לרתום את המידע שלהם וללמוד הרבה יותר ובכך לשפר את המוצר או השירות שהם מציעים. "התקווה שלנו, או השאיפה היא להבטיח שאנחנו יכולים לשרת את הלקוחות כשהם עוברים את הטרנפורמציה הדיגיטלית".
קומאר, שעובד במיקרוסופט כבר למלעה מ-20 שנה וחווה על בשרו את הטרנפורמציה הזו לאורך התקופה ציין, "אחד הדברים הכי גדולים שלמדתי, אם אני רק מסתכל על הדרך שבה התחום עבר אבולוציה ב-20-25 שנים האחרונות, הוא שכל המעבר למחשוב ענן שינה את הדברים מהבסיס בהרבה היבטים של טכנולוגית המידע של החברה ונתונים (DATA) הפכו לנכס אסטרטגי משמעותי בהיבט של קבלת החלטות".
"אם מסתכלים על ה-10-15 השנים האחרונות, מה שהשתנה הוא כמות הדאטה שמתקבל — אם מסתכלים על מכשירי צרכנים, תמונות שאנשים מצלמים, סרטונים, מכשור IoT, מכוניות מחוברות— כמעט כל דבר סביבנו כיום מייצר נתונים וכשטבעו את המושג 'ביג דאטה' זה נבע מהבנה שעצם המהירות, הכמות והמגוון של הנתונים שחברות צריכות להתמודד איתם גדלו באופן משמעותי ממה שהיה בשנות ה-90 למשל. כדי לקלוט ולנהל כמות כזו של נתונים בצורה משתלמת מבחינת כדאיות כלכלית - יש צורך לבנות מערכות שונות מאד שיעשו את זה".
קומאר סיפר שכשמיקרוסופט באו לספק פתרונות בתחום, אחד הנכסים שהם נשענו עליו היה מרכז הפיתוח הישראלי. "אחד השירותים הבסיסיים שאנחנו מספקים בתיק הניתוח שלנו, למעשה פותח במרכז הפיתוח בישראל — מה שאנחנו מכנים שירות אזור דאטה אקספלורר שלמעשה נותן ללקוחות שלנו יכולת לנתח כמויות אדירות של נתונים, מאות טרה-בייטים של מידע שהם אוספים בדרך שיוצרות תובנות בזמן אמת.
"מיקרוסופט השקיעה במרכז הפיתוח בישראל בשלב מוקדם מאד", הוא הוסיף, "ובמיוחד כשזה נוגע לארגון הדאטה, שבראשו אני עומד, יש לנו השקעה אסטרטגית במרכז הישראלי, וספציפית בשירות אזור דאטה אקספלורר שלמעשה נהגה ע"י חבורה קטנה של אנשים, בישראל, לפני מספר שנים כשירות אנליטי שרצינו לבנות למהנדסים של מיקרוסופט שיוכלו לנתח את כל נתוני הטלמטריה מכל השירותים שלנו כשלא הצלחנו למצוא מוצר מדף למכירה עם יכולת לבצע את זה. הבשלות באה מתוך השימוש הפנימי שלנו כשהבנו שהרבה מהלקוחות שלנו זקוקים ליכולות ניתוח דומות".
כשזה מגיע לפעילות החדשנות של החברה קומאר אמר שחלק ניכר מהחידושים נעשים בתוך החברה אבל שהיא תמיד עם עין פתוחה על המצאי בשוק לרכישות אסטרטגיות, בעיקר שהמוצר שמוצא הוא משלים את תיק שמוצרים של החברה ומשתלב עם החזון של החברה.
"הדבר שבאמת מנחה אותנו בחדשנות הוא המשוב המתמיד שאנחנו מקבלים מהלקוחות שלנו. זה אחד הדברים שעיצוב הענן אפשר לנו, היכולת לא רק להקשיב ללקוחות שלנו מידי פעם, אלא כמעט על בסיס יומי ושעתי על בסיס הפעולות שהם נוקטים", הוא אמר.
בהסתכלות קדימה לעשור הקרוב, קומאר אמר שהוא מאמין שניתוחים ותובנות מנתונים יהפכו להיות קריטיים עוד יותר בכל הרמות כשזה נוגע בקבלת החלטות עסקיות, אך היכולות עדיין לא ממוצות וכ-75% מהנתונים לא עוברים ניתוח וזה תחום שהחברה תתמקד בלפתח, לפשט ולהתאים לתעשיות ותחומים ספציפיים עוד יותר בעתיד.