$
רכב

ניתוח כלכליסט

דילמת סוף השנה: האם להחזיר את מכונית הליסינג או לחדש חוזה?

עשרות אלפי בעלים של מכוניות ליסינג יידרשו בקרוב להתמודד עם השאלה; יש לשים לב ששווי השימוש ושווי המעסיק רק יעלו עם התייקרות הרכב; ובנוסף, מעבר של רבים לעבודה מהבית עשוי לגרום למעסיקים לבטל את הטבת הדלק החופשי ובכך גם את היתרון שבהחזקת מכונית ליסינג; וכאן נכנסים יבואני הרכב לתמונה

תומר הדר 17:0004.12.20

בימים אלה ממש מתפרסמים דו"חותיהן התקופתיים של חברות הליסינג הגדולות והתמונה העולה ברובם ברורה: הכל בסדר. יבואני הרכב תמכו, הכסף זרם ולמרות הקורונה הפעילות איתנה, לא מעט הודות לשלל פעולות שאינן בדיוק ביצוע עסקאות חכירה, למשל מכירת "יד ראשונה אפס קילומטר".

 

 

 

אלא שדו"חות אלה אינם מתייחסים בדרך כלל ללקוחות הקצה, כלומר למאות אלפי ישראלים אשר נוסעים בימים אלה ממש על מכונית ליסינג. מתוך אותם מאות אלפים, כמה עשרות אלפים זומנו במהלך השבועות האחרונים על ידי קציני הרכב או הגורמים הרלוונטיים האחרים כדי לדון בשאלה הבוערת: האם להחזיר את מכונית הליסינג ולקחת חדשה?

 

מכוניות ליסינג של אלבר מכוניות ליסינג של אלבר צילום: עמית שעל

 

השנה, בניגוד לרוב השנים הקודמות, השאלה האם להחליף את מכונית הליסינג הפכה רלוונטית מתמיד. מדוע כעת? התשובה טמונה במחזוריות של ענף הרכב הישראלי אשר פועל במעין "גלים" של שלוש שנים, זאת מכיוון שרוב חוזי הליסינג הם חוזים לשלוש שנים. שנת 2017 לא היתה השנה הטובה ביותר בתולדות ענף הרכב הישראלי – אך עדיין היתה מעולה, עם 281,563 מסירות של מכוניות חדשות שבערך חצי מתוכן היו מכוניות של חברות הליסינג. חוזי החכירה של המכוניות האלה בני שלוש השנים הסתיימו בהדרגה בחודשים האחרונים וכעת מגיע זמן ההחלפה.

 

מטבע הדברים, כדי להבין האם כדאי להחליף את המכונית יש להבין מהו שווי שימוש, כיצד הוא מחושב ומה המשמעות של הסכומים הכמעט אגביים שמאות אלפי ישראלים מרפרפים עליהם בתלוש השכר כמעט בלי לשים לב: עובד אשר מחזיק רכב צמוד משלם שני סכומים אשר מתווספים למשכורת הברוטו לשם חישוב המס. האחד הוא שווי השימוש, סכום אשר מחושב לפי 2.48% מערך הרכב , מתווסף לשכר הברוטו ומגלם את שווי ההטבה. סכום זה מגיע לידי המדינה. הסכום השני הוא שווי המעסיק, סכום אשר מתווסף לשכר הברוטו ומגלם את העלויות למעסיק, כלומר ירידת הערך של הרכב, הדלק ועוד.

 

העסקאות התייקרו כי המכוניות התייקרו

הבעיה היא שכיום מי שמעוניין לקחת מכונית ליסינג מגלה כי מחיר העסקאות התייקר ועוד צפוי להתייקר, וזאת מכמה סיבות. ראשית, המכוניות עצמן התייקרו מאז 2017. ניקח לדוגמה את מאזדה 3, מכונית משפחתית פופולארית. מחירה של בשנת 2017 היה 132 אלף שקל. מחירה של מאזדה 3 כיום הוא 138 אלף שקל. סקודה אוקטביה עלתה בשנת 2017 בגרסת ציי הרכב סכום של 128 אלף שקל. מחירה של אוקטביה מתחיל כיום ב-135 אלף שקל. מחיר המכונית כחדשה קובע את גובה שווי השימוש במשך כל שנות החוזה. כלומר שווי השימוש וגם שווי המעסיק גבוהים יותר בשנת 2020 משהיו בשנת 2017, כשהחוזים שכעת צריכים להתחדש נחתמו.

 

מאזדה 3 מאזדה 3 צילום: מאזדה

 

יש להדגיש כי זוהי רק ההתחלה: ב-1 בינואר ייכנס לתוקף עדכון של המס הירוק, כלומר מס הקנייה אשר מוטל על מכוניות חדשות שמשווקות בישראל. שיעורי ההתייקרות עדיין אינם ידועים אך על עובדה אחת קיימת תמימות דעים: המכוניות החדשות שישווקו בישראל מינואר הקרוב, כלומר עוד חודש בלבד, יהיו יקרות יותר ועמן יתייקר שווי השימוש ושווי המעסיק. מטבע הדברים, גם מחיריהן של מכוניות חדשות שהלקוחות יצטרכו לקנות בכסף שלהם מטפסים, אבל במקרה של מכוניות שבבעלות הלקוחות קיים הבדל משמעותי אחד: הדלק. בניגוד לשנים שעברו, שנת 2020 היא שנה בה רוב המכוניות בישראל נוסעות פחות מהסיבה הפשוטה שישראלים רבים למדו כיצד לעבוד מהבית. ארגונים גדולים אשר מבינים את היקף ההוצאות על חניונים, שכירויות על משרדים והוצאות שוטפות מעודדים את העובדים לעבוד כמה ימים בשבוע מהבית, מה שכנראה יתפוס בשנה הבאה באופן קבוע.

 

אין זה סוד שמכונית ליסינג נוסעת פי שנים ממכונית בבעלות פרטית. לפעמים מדובר בעובד אשר נוסע מדי יום מתל אביב לקריית גת או ליוקנעם, ולפעמים מדובר בעובד שנוסע מרמת גן לתל אביב אך אוהב לנסוע לטיולים ממושכים בסופי שבוע. בכל מקרה, המנטליות הארגונית החדשה של עבודה מהבית צפויה גם להשפיע על הנסועה מכיוון שלעובדים לא תהיה סיבה לנסוע לעבודה – מה שבהמשך הדרך יגרום כנראה ללא מעט ארגונים לשקול בכובד ראש את המדיניות הקיימת של "מכסת קילומטראז' סבירה לחלוטין של 50 אלף קילומטרים בשנה ודלקן חופשי". ובהיעדר הדלק הכמעט חופשי, שווי ההטבה הטמון בהחזקת מכונית ליסינג מתבטל.

 

היכן נקודת האיזון בה מומלץ לבחור בחלופה אחרת? התשובה משתנה מעובד לעובד, בהתאם למקום העבודה והמרחק שלו מהבית, וגם בהתאם לגורמים חדשים שבעבר לא היו על השולחן, כמו נכונות הארגון בשנים 2021 עד 2023 לאפשר לעובדים לעבוד מהבית ולהשאיר את מכונית הליסינג דוממת בחניה. בנוסף על כל זאת: יבואני הרכב מקיימים כיום מבצעי מכירות אגרסיביים שמטרתם מאחורי הקלעים היא "לגנוב" כמה שיותר לקוחות מחברות הליסינג לטובת מסלולי ליסינג פרטי. התוצאה היא מצב בו לקוחות אשר מחזיקים במכונית ליסינג מוצאים עצמם "מחוזרים" על ידי יבואני הרכב שבעבר לא היו בתמונה. ובניגוד לעבר הם לא מציעים ללקוח להגיע עם 100 אלף שקל, אלא פריסות תשלומים, שגרת טיפול על חשבון היבואן וכמובן את הבעלות על הרכב, שלא לדבר על טרייד אין.

 

 

יודגש כי ישנם מצבים בהם בחברות הליסינג מסכימים להאריך את החוזים הקיימים לארבע שנים כדי לשמר את הלקוחות - וישנם גם מצבים בהם בחברות הליסינג נאלצים לוותר על לקוחות.

 

בשורה התחתונה: החודשים הקרובים צפויים להיות קריטיים ליחסי יבואני הרכב וחברות הליסינג. מחזיקי רכב צמוד אשר ישכילו למנף את המאבק על כיסם יקבלו עסקה טובה יותר בין אם יבחרו במכונית ליסינג ובין אם יבחרו בעסקת ליסינג פרטי.

 

x