נבטים או רמת דוד? החברה להגנת הטבע ופירמת רו"ח BDO בעד שדה תעופה בנגב
לקראת ההכרעה בחלופה המתאימה להקמת שדה תעופה משלים, הציגה פירמת BDO למשרד האוצר דוח שמצביע על יתרון כלכלי ארוך טווח להקמת שדה תעופה בנגב ולא ברמת דוד. גם בחברה להגנת טבע דורשים משר הביטחון גנץ לשנות את עמדת המשרד ולהודיע על תמיכה בחלופת נבטים
המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפויה להציג בקרוב לממשלה את שתי התוכניות שהוכנו להקמת שדה תעופה בינלאומי משלים בנבטים וברמת דוד. שתי התוכניות מהוות חלופות אפשריות למיקום שדה התעופה והממשלה תתבקש להחליט מי מהן היא החלופה המועדפת.
- העליון דחה העתירות נגד הליך בחירת שדות התעופה ברמת דוד ובנבטים
- הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג: "נבטים פחות מתאים, מחפשים מתחמים אחרים"
- איפה יקום שדה תעופה חדש: אז מה אם הדרג המקצועי המליץ?
על רקע ההכרעה הקרבה, מתחזקים הקולות המתנגדים להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, ונגד עמדתו של חיל האוויר שמתנגד להקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, בשל מגבלות ביטחוניות קיימות.
במכתב ששיגרה השבוע מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן, לשר הביטחון בני גנץ והשר הממונה על הנושאים האזרחיים והחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון, ציינה האן את תמיכת החברה להגנת הטבע בהקמת שדה התעופה הבינלאומי בנבטים.
לדברי האן, "ההחלטה בנושא מיקום שדה התעופה הבינלאומי עומדת לקראת הכרעה. באתר נבטים מדובר על שדה במרחב של מתקן קיים המחובר לתשתיות, שערוך במידה רבה לקבל שדה בינלאומי, ולכן צפויה פגיעה פחותה בטבע. אתר רמת דוד, מנגד, אמנם מתבסס על הבסיס הצבאי, אך הוא יצריך פיתוח משמעותי ביחס לבסיס הקיים, ופריסת תשתיות תחבורה, על מנת לחבר את האתר למערכת הארצית. פיתוח זה ישפיע לרעה גם על החקלאות הענפה שמאפיינת את העמק". האן ציינה כי קיים חשש נוסף הנובע מהפעילות רבה של ציפורים באתר רמת דוד, כאשר הקמת שדה התעופה תוביל לפגיעה באתרים מושכי ציפורים בשל ייבוש מאגרים קיימים. "הפעילות הרבה של בעלי כנף אף מהווה סכנה לבטיחות טיסה בשל סכנת התנגשות".
גם מבחינה כלכלית חברתית ציינה האן כי בחלופת נבטים קיימת הזדמנות ל"קפיצת מדרגה בפיתוח הכלכלי של מרחב צפון הנגב והעיר באר שבע כמטרופולין שבו, ובכך להביא לתוספת תעסוקה באזור זה, המאופיין באחוזי אבטלה מהגבוהים בארץ". כמו כן גם מבחינת זמינות ועלויות הקמה, מציינת האן כי לחלופת נבטים יתרון, שכן מדובר על שדה קיים החולש על שטח גדול, אשר כולל מבנים ומסלול סלול שמתאימים לשימוש לטיסות בינלאומיות, שכן למטרה זו הוא נבנה, ונקבע ככזה בתמ"א 15. "זאת בעוד חלופת רמת דוד תדרוש התאמות רבות וככל הנראה גם חריגה מעבר לגדר הבסיס הקיים".
בהיבט הציבורי מציינת האן את התמיכה הנרחבת בחלופת נבטים בקרב רוב הרשויות בצפון, בקרב כלל הרשויות בדרום, ואת העמדה שהביעה באחרונה שרת התחבורה מירי רגב בעד חלופת נבטים.
האן הוסיפה כי להקמת שדה תעופה תהיה השלכה על המערכות הטבעיות הסובבות בשתי החלופות, אך בשל אופי המרחב והיקף התשתיות הקיימות, עולה בבירור ההעדפה לאתר נבטים. "לאור זאת אנו קוראים לכם לעשות את כל הנדרש על מנת לשנות את עמדת צה"ל ומשרד הביטחון ולהסיר את המגבלה והווטו, למעשה, שהוטלו על ידם לקידום אתר זה כשדה תעופה בינלאומי, זאת בכדי לקדם את הפרויקט הלאומי החשוב הזה, בנבטים בנגב", ציינה האן.
פירמת רו"ח BDO: המקום המתאים הוא בנגב
השבוע אף הציגה פירמת רו"ח BDO למשרד האוצר דוח מיוחד שערכה לבחינה כלכלית של שתי החלופות, על רקע השינויים המתהווים בזירה הבינלאומית, בו נמצא כי על מנת לענות על צורכי המשק העתידיים יש להקים נמל תעופה מרכזי נוסף באתר שיהיה בעל פוטנציאל גידול עתידי להיקף של 80 מיליון נוסעים בשנה, וכי תכנון שדה תעופה משלים הוא מהלך שגוי וחסר היגיון כלכלי.
"הסכמי השלום עם מדינות המפרץ פתיחת השמיים לכיוון מזרח מייצרות פוטנציאל להפיכת ישראל ל-HUB אזורי ומחזקות את הצורך בהקמת שדה תעופה בינלאומי מרכזי גדול, ולא שדה תעופה משלים ו'נכה', בעל יכולות חלקיות וללא יכולת התרחבות", נאמר בדוח.
עוד צוין, כי מאחר וברמת דוד כלל לא ניתן להקים נמל תעופה מרכזי שיכול לענות על צרכי המשק העתידיים, הרי שמיקום זה היה צריך להיפסל על הסף. "ביצוע תכנון מפורט עבור רמת דוד הינו מיותר ועלול להוביל לקבלת החלטה שגויה, בשל הנחת יסוד מוטעית כי למשק נדרש שדה תעופה משלים ולא שדה תעופה מרכזי".
עוד טוענים ב-BDO כי הקמת נמל תעופה משלים ברמת דוד, תביא לכך שכבר בשנת 2040 שנים ספורות לאחר הקמתו יהיה מחסור בקיבולת נוסעים בישראל ותידרש הקמת נמל תעופה נוסף. בדוח נאמר כי "ברור לחלוטין כי בחירה במיקום שלא מאפשר התרחבות עתידית הינה איוולת כלכלית" צוין בדוח "על פי אומדננו ההפסד למשק הלאומי מהקמת שני נמלי תעופה משלימים במקום נמל מרכזי אחד נוסף הינה 15.6 מיליארד שקל וזאת מעבר לעודף עלויות מהקמת נמל תעופה משלים ברמת דוד מעבר לעלות הקמתו בנבטים הנובעת מתנאי השטח ותשתית קיימת".
על כן המסקנה בדוח היא כי המקום המתאים להקמת נמל תעופה בינלאומי נוסף בישראל הוא בנגב, שבו שטחים פתוחים נרחבים ואוכלוסייה דלילה.
"הסכמי השלום עם מדינות המפרץ משנים את פוטנציאל הביקושים", אומר חן הרצוג הכלכלן הראשי של פירמת BDO בשיחה עם כלכליסט. "לפני ששואלים איפה בונים צריך לשאול מה בונים. שדה תעופה קטן שלא יכול לקלוט מטוסים רחבי גוף אלא צרי גוף, לא עונה על הצרכים המשתנים. נתב"ג הוקם בלוד כי זה מה שהבריטים החליטו. כשמסתכלים קדימה מבינים שצריך גדול. בכל העולם בונים שדות תעופה ענקיים שיכולים להכיל 120-80 מיליון נוסעים בשנה. לבנות שדה תעופה קטן ברמת דוד או בנבטים זאת טעות. צריך לבנות את השדה הגדול והמרכזי שישרת את מדינת ישראל, וברמת דוד אין מקום לשדה תעופה גדול. אנחנו לא צריכים שדה דב משודרג אלא את נתב"ג הבא".
ממשרד הביטחון נמסר: "שר הביטחון הנחה על השלמת ביצוע בדיקות הנוגעות למיקום שדה התעופה החלופי. לאחריהן ישלים המשרד את גיבוש עמדתו בנושא".