$
קולנוע וטלוויזיה

"גמביט המלכה" השתלטה על המשבצת

62 מיליון צופים ראו את “גמביט המלכה" של נטפליקס והפכו אותה לתופעה חברתית. יצרני לוחות השחמט מדווחים על זינוק היסטרי במכירות ולמועדוני המשחק נרשמו אלפי נשים שרוצות להיות בת’ הרמון הבאה

רותה קופפר 08:1030.11.20

“גמביט המלכה” נהפכה למיני־סדרה הנצפית ביותר בתולדות “נטפליקס”, עם 62 מיליון צופים ב־28 הימים הראשונים מאז עלתה. גם בישראל היא נמצאת בראש הרשימה, כמו בעוד 62 מדינות. אחרות את הצפייה המרובה אפשר לתלות בעובדה שבזמן השידור שלה רבות ממדינות אירופה נכנסו לסוג של סגר נוסף. בסגר הראשון, שרוב העולם היה נתון בו, מי שקבעה שיאי צפייה היתה המיני סדרה הדוקומנטרית “טייגר קינג”, על איש מפוקפק עם אספירציות פוליטיות המגדל בחצר האחורית חיות טרף בגן חיות פיראטי: בחודש הראשון לשידורה צפו בה 64 מיליון צופים, 2 מיליון יותר מ”גמביט”.

 

“לפני שלוש שנים כאשר סקוט פרנק פנה אלינו בהצעה לעבד את ספרו של וולטר טוויס מ־1983 ‘גמביט המלכה’ על שחמטאית מחוננת לסדרה, חשבנו שזה יהיה סיפור נוגע ללב”, סיפר סמנכ”ל התוכן של נטפליקס פיטר פרידלנדר בבלוג שלו. “אבל איש מאתנו לא יכול היה לנבא את ההצלחה של הסדרה ושל השחקנית אניה טיילור־ג’וי, שנהפכו לתופעה ולמיני סדרה הגדולה ביותר שלנו אי פעם”. הסדרה גם זכתה לביקורות אוהדות לרוב. באתר המשקלל את ציוני המבקרים “רוטן טומייטוז” היא זכתה לציון 100.

 

ההצלחה האדירה קשורה לכמה דברים: האסתטיקה המצטיינת של הסדרה, האפשרות לצפות בה בבינג’ והרצון של העולם כעת בדברים טובים, כמו למשל עולם שבו יתומה מחוננת, מכורה לכדורים, יכולה להצליח מאוד, לקבל תמיכה מעמיתיה הגברים ולהתגבר על כל המכשולים בדרך. אגדה. ב”גרדיאן” נכתב כי “’גמביט המלכה’ היא אסקפיזם במיטבו: סיפור ספורט של אנדרדוג הגדוש בכסף נטפליקסי, מסר לא מסובך, סטיילינג קפדני, ובריחה מרגיעה אל עולם המאמין כי כישרון הוא המטבע היחיד העובר לסוחר”.

 

מתוך הסדרה החדשה בנטפליקס "גמביט המלכה" מתוך הסדרה החדשה בנטפליקס "גמביט המלכה" צילום: Phil Bray/Netflix

 

אגב מטבעות. הסדרה הפכה את משחק השחמט לכל כך מושך שהתחום רושם שיאים של עניין וקנייה. יצרני לוחות שחמט מדווחים על עליות חדות במכירות שלהם: חלקם מדווחים על עלייה של 215% וחלקם אפילו של עלייה של 1,000%. בשבוע שהסדרה עלתה חלה גם עלייה חדה בחיפושים אחר המלה “שחמט” בגוגל. ובאי־ביי נרשמה עלייה של 273% בחיפושים אחר לוחות שחמט בעשרה ימים אחרי שהסדרה עלתה.

גם חברת פורלינג לונדון שמייצרת לוחות יוקרתיים באלפי דולרים רשמה עליות במכירות. אבל גם מועדוני שחמט פשוטים שלהם אתרים אינטרנטיים נהנו מהתגברות העניין בהן, למשל מועדונים כבאטרסי צ’ס קלאב ואתרים כ־Chess24.com.

 

גם בישראל נרשמה עלייה בקניית לוחות שחמט בחנויות צעצועים, חנויות מתנות לגבר ואפילו פיצוציות שהחלה עם הסגר אך הסדרה נתנה עוד דחיפה.

 

גם לספרי שחמט יש כעת ביקוש גבוה בעולם ו“בובי פישר מלמד שחמט”, מאת בובי פישר; “יסודות השחמט” מאת חוסה קפבלנקה; “שחמט לילדים” מאת מייקל באסמן נמכרים במספרים גבוהים.

 

התלהבות מהמשחק מורגשת בעיקר בקרב נשים. לפי דייוויד לאדה, מנהל השיווק של FIDE פדרציית השחמט הבינלאומית, נשים הן לרוב 16% מהשחקנים הרשומים, ובמשך שנים חיפשו דרך לשנות את המצב. אך כעת לפי מועדון באטרסי “יש לנו יותר פניות מנשים בשבועיים האחרונים משהיו לנו בחמש השנים האחרונות”.

 

גם העניין בסיפורי שחמט נשיים גובר, לאחר שהובן שבת’ הרמון, גיבורת הסדרה, היא דמות לגמרי פיקטיבית: בסוף השבוע הקדיש ה“וושינגטון פוסט” כתבה לסיפורה של ורה מנצ’יק, שחמטאית שהדהימה את העולם בשנות ה־20 וה־30, כאשר הביסה אלופי שחמט גברים 90 שנים לפני “גמביט המלכה”.

x