$
אמנות ועיצוב

המעצבת אורנה ליפשיץ בקמן מציעה: צמידים ותיקי קלאץ’

ליפשיץ בקמן מייצרת תיקי קלאץ’ וגם צמידים בשילוב חומרים מפתיע בין בד של חליפות צלילה לבין מתכות, ומחברת ייצור תעשייתי לתפירה ביד

עילית מינמר 08:0526.11.20

אחרי חודשים של עבודה השיקה באחרונה המעצבת אורנה ליפשיץ בקמן, בעלת המותג Orna Fine Dedsign, אתר אינטרנט שבו היא מציעה למכירה את התכשיטים ותיקי הקלאץ' שלה. לדבריה, הקורונה האיצה את הקמת האתר. "כשהכל היה סגור ונתיבי מכירה הצטמצמו אם לא נעלמו כליל, זו נהייתה הפלטפורמה שמאפשרת לי מכירה. בוודאי אם קהל גדול שלי מצוי באירופה ובארה”ב".

 

ליפשיץ בקמן, מעצבת תעשייתית בהכשרתה בעלת תואר שני בתולדות האמנות, למדה גם צורפות בסטודיו פרטי. היא ירושלמית במקור ובילדותה התגוררה מאחורי מוזיאון ישראל. המוזיאון, היא מספרת, היה לה לבית שני, והשהות בו השפיעה על החלטותיה המקצועיות. את המותג שלה הקימה לפני כשלוש שנים כשהמטרה היא ליצור עיצוב נקי, אלגנטי אך גם צבעוני.

 

תהליכי הייצור שלה משרתים את המטרה. למשל, בחומרים שהיא משתמשת: התכשיטים והתיקים משלבים בין מתכת מצופה בצבע כסף או זהב לבין בד ניאופרן המשמש בדרך כלל בעיקר לחליפות צלילה, ומורכב מגומי המצופה ניילון, לייקרה או פוליאסטר.

 

השילוב בין החומרים יוצר מראה גיאומטרי ונקי אך בעל נוכחות. בין שני החומרים השונים היא מחברת באמצעות תפירה כאמצעי חיבור של שני החומרים, ובכלל כמקור ההשראה שלה. "רציתי לתפור בד עם מתכת וחיפשתי איזה בד עם תכונות ומבנה שיכולים לשאת גם את המתכת. רעיון התפירה מתבטא במגוון דרכים, לאו דווקא באופן ישיר", היא אומרת.

 

 

צמיד ותיק קלאץ’ של אורנה ליפשיץ בקמן צמיד ותיק קלאץ’ של אורנה ליפשיץ בקמן צילום: רוני כנעני

 

לפעמים המתכת משמשת חוט ממש, למשל בצמיד שבו היא אוספת את הבד ויוצרת קפלים גליים, ממש כמו חוט תפירה בבד עדין יותר. לפעמים, כמו בתיק קלאץ' המכונה Rings, המתכת משמשת חוט שמחבר יחד שני קפלים או יותר, ובכך יוצר מבנה תלת־ממדי מן הבד. כך גם בשרשרת Cyclic, התנועה משחזרת את התפירה, גם אם לא רואים אותה בפועל ולמעשה יש רק זיכרון של תהליך התפירה. בתיקי הקלאץ' היא תופרת הלכה למעשה, אבל החוט, לדבריה, הוא משני יחסית לרעיונות שקיימים בחומרים עצמם.

 

בתקופת הקורונה, מספרת ליפשיץ בקמן, לאור העובדה שהיא ומשפחתה מתגוררים בנווה אילן, ממש בתוך היער, השפיעה על העיצוב שלה הקרבה לטבע. "היער הציל אותנו בסגר", היא מספרת, "העניק לנו חופש ואוויר לנשימה ובכל טיול נתקלנו בצמחים חדשים. כל יום הוליד צורות, טקסטורות ומערך צבעים חדש”.

 

אז גם נוצרה סיכת הדש הראשונה שלה בקולקציה הקרויה Floral Brooch. כמעצבת תעשייתית הפריטים של ליפשיץ בקמן מתוכננים מראש מתוך מחשבה על כך שהייצור שלהם יתבצע בחלקו בצורה תעשייתית. הקולקציה כולה היא למעשה שילוב של עבודת יד ותהליכים תעשייתיים. כך, אמנם הסקיצות הראשוניות נעשות בצורפות מסורתית של חיתוך והלחמה, אבל בסופו של דבר החיתוכים נעשים על ידי מכונות. חיתוך החומרים בלייזר, למשל, מעניק לתכשיטים את המראה המדויק והאלגנטי.

 

ליפשיץ בקמן חותרת כל הזמן לשכלל את תהליך הייצור. כך, אם בדגמים הראשונים שעשתה היה לא מעט דבק שאיחד בין שכבות בד ומתכת, הרי שהיום יש פריטים שאין בהם דבק, מה שמקל את תהליך הייצור וגם אסתטי וירוק יותר.

 

בנוסף על הקולקציה הזאת, ליפשיץ בקמן גם מציעה קולקציה המשלבת עץ ומתכת, עם שאיפה ליצור בחומרים טבעיים, כשהעץ נחתך אף הוא בחיתוך לייזר מדויק. 850-240 שקל

www.orna.design

 

x