בלעדי לכלכליסט
גיוס ענק להיפו מקרב את שווייה ל־3 מיליארד דולר
מיצואי סומיטומו היפנית משקיעה 350 מיליון דולר בחברה של היזמים הישראלים אסף ונד ואייל נבון. ההשקעה נעשית לפי שווי כפול מהגיוס האחרון ביולי שבו השקיעו שלושה מוסדיים מישראל כ־60 מיליון דולר
חברת הביטוח הדיגיטלי היפו הודיעה אתמול על גיוס של 350 מיליון דולר. הגיוס שמגיע ארבעה חודשים בלבד לאחר הגיוס הקודם – מגיע הפעם מחברת הביטוח היפנית מיצואי סומיטומו (Mitsui Somitomo). הנתון המדהים שנחשף כאן הוא כי שווי היפו בגיוס הוא 3 מיליארד דולר אחרי הכסף.
החברה היפנית היא חברה בת של התאגיד היפני MS&AD Insurance Group Holdings, החברה היפנית שרק לפני שבועיים רכשה 4% מביטוח ישיר בארץ, עם אופציה להגיע ל־20% ממנייותיה. טאקאשי סאטו, מנהל בחברת הביטוח והשותף המנהל של קרן הון הסיכון של התאגיד היפני, MS&AD Ventures יצטרף לדירקטוריון היפו כמשקיף.
ההשקעה נעשית כאמור לפי שווי של כ־3 מיליארד דולר. זאת לאחר שהגיוס הקודם השנה, ביולי, שאותו הובילה קרן פינ־טי אל וי (FinTLV), המנוהלת בידי גיל ארזי, היה של 150 מיליון דולר לפי שווי 1.5 מיליארד דולר אחרי הכסף.
באותו גיוס השתתפו גם המוסדיים הישראליים פסגות, כלל ביטוח ופועלים שוקי הון, שהשקיעו כ־60 מיליון דולר יחד בחברה, וכן היפנים שהשתתפו בהשקעה קטנה יחסית.
ההשקעה היפנית בחברה מיועדת לפיתוחה של היפו וכניסתה למדינות נוספות בארה"ב. החברה חוזה כי תהיה נגישה ל־95% מבעלי הבתים בארה"ב בשנה הבאה. בנוסף מיועדת ההשקעה לחזק את ההון של היפו ושל חברת ביטוח המשנה שלה. היפו ומיצואי חתמו גם על הסכם ביטוחי משנה חדש בו ענק הביטוח היפני ייקח חלק מהסיכון של היפו, על מנת לתמוך בצמיחה שלה.
היפו, שהוקמה ב־2015 על ידי אסף ונד ואייל נבון, גייסה 14 מיליון דולר בגיוס הראשון, ערכה מאז עוד ארבעה גיוסים, והיא מנצלת בגיוס הנוכחי את השוויים הגבוהים אליהם הגיעו חברות הביטוח הדיגיטלי האמריקאיות, ביניהן למונייד הישראלית שנסחרת בשווי 3.5 מיליארד דולר, וחברות נוספות, כמו Root שנסחרת בשווי 4.5 מיליארד דולר.
הכנסות של 400 מיליון דולר
היפו מספקת פתרון טכנולוגי לביטוח בתים עבור בעלי בתים בארה"ב, מוצר שכולל ביטוח תכולת דירה וביטוח מבנה. זאת בניגוד ללמונייד שמספקת פתרון טכנולוגי של ביטוח תכולה לשוכרי דירות. הפרמיה הממוצעת לשוכר היא פחות מחמישית מהפרמיה לבעל דירה. ההכנסות של היפו צפויות לעמוד ב־2020 על 400 מיליון דולר — כפול מאלו הצפויות של למונייד.
עם זאת למונייד בנתה מותג שונה שמבוסס על מנגנון רווחיות בו היא לוקחת 25% מכל פרמיה לתפעול החברה, שאר הכסף משמש לתשלום תביעות — והיתרה נתרמת לעמותות.
היפו מבצעת חיתום מדויק ומהיר לנכס באמצעות מאגרי מידע פתוחים ולמידת מכונה, ובחברה טוענים כי המידע שלהם רב יותר אף משל שמאי שמגיע מחברת ביטוח מסורתית הביתה לאמוד את שווי הנכס והתכולה.
להיפו אין משרדים בישראל ו־150 העובדים של החברה פועלים מארה"ב. היא מחזיקה ברשיונות ביטוח בכל 50 מדינות ארה"ב אבל פעילה כיום ב־35 מהן, ואמורה בעזרת כספי ההשקעה היפנית להתחיל פעילות ביתר המדינות. המטה של היפו פועל מפאלו אלטו קליפורניה. כיום מוצרי החברה נגישים ל־70% מבעלי הבתים בארה"ב ולאחר ההשקעה היא תגיע בשנה הבאה לנגישות ל־95% מבתי האב.
"מובילה בניהול סיכונים"
היפו מוגדרת Managing General Agent - סוג רישיון שאינו קיים בישראל. הפוליסה, ובכלל זה חישובי האקטואריה, החיתום והטפסים, הם מוצרים של היפו, וכלל ההתקשורת והתביעות מבוצע מולה ישירות. ואולם כדי לכסות את עלויות התביעות, היא משלמת למבטחי המשנה כמו מוניק־רה וסוויס־רה, והם מעניקים את תוקף הכיסוי הביטוחי לפוליסה. החברה מספקת ללקוח אמצעים חכמים לגילויי עשן, דליפות ותנועה בתוך הבית, כדי למנוע נזקים ולא להידרש לתקן אותם.
"מיצואי סומיטומו היא אחת מחברות הביטוח המובילות בעולם בכל מה שקשור לניהול סיכונים וחולקת את רצוננו למנף מידע ודאטה כדי ליצור מוצרים טובים יותר עבור בעלי בתים", אמר אסף ונד, מנכ"ל ומייסד היפו. "אנו שמחים להעמיק את השותפות שלנו ולצבור מומחיות נוספת בנושא catasrophe risk modeling מאחד המבטחים הגדולים בעולם".
התאגיד היפני שמחזיק במיצואי סומיטומו הוא בעל נתח השוק הגדול ביפן בתחום הביטוח ומהווה את קבוצת אחזקות הביטוח החמישית בגודלה בעולם. מיצואי היא חברת הליבה של התאגיד בביטוח כללי.