עתירה נגד היתר הבנייה לקמפוס מובילאיי בהר חוצבים בירושלים
עמותת "ירושלים שקופה", לא מוותרת ועותרת נגד היתר הבנייה שניתנו לחברת מובילאיי לאחר שטענותיה נדחו על הסף בוועדת הערר. לטענתה ההיתר סותר את המותר בתוכנית והוועדה המקומית "מתרפסת" בפני החברה; הוועדה המקומית בתגובה: "נגיב בבית המשפט"
"אמור נא את מילת הקסם מובילאיי -ותאושר לך תוכנית כבקשתך לאלתר", כך נפתחה עתירה שהגישה עמותת "ירושלים שקופה" בראשות הרב נתן קרמר, המבקשת לבטל את חוקיות היתר הבנייה שהונפק לחברת מובילאיי, שכבר החלה בהקמת קמפוס המשרדים באזור התעסוקה הר חוצבים בירושלים. זאת בטענה כי ההיתר שהונפק סותר את התוכנית שחלה במקום.
- אחרי ההקלה למובילאיי: עוד יזמים בירושלים יבקשו הטבות
- ועדת הערר דחתה ללא דיון את ההתנגדויות לתוכנית מובילאיי בקמפוס הר חוצבים בירושלים
- מובילאיי חותכת 20 קומות מהמגדל שלה בירושלים אחרי שהעבודות החלו
בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, הוועדה המקומית וחברת מובילאיי, מציינת העמותה, כי מובילאיי הגישה במהלך 2017 תוכנית על קרקע בת 12 דונם, שהציעה בינוי של קמפוס משרדים בשטח בנוי של 60 אלף מ"ר וחניון תת-קרקעי בן 7 קומות.
באוקטובר 2017 הופקדה התוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שכללה 3 בניינים בני 8 קומות ומגדל בן 30 קומות. לאחר שקיבלה היתר חפירה והחלה בעבודות, הגישה מובילאיי בנובמבר 2019 בקשה להיתר בנייה להקמת 4 בניינים בני 10 קומות ללא המגדל. הבקשה אושרה על ידי הוועדה המקומית תוך הליך של "יידוע הציבור" ולא בהליך מקובל של "הקלה" המאפשר לציבור להתנגד לשינוי המבוקש.
"להקל על מובילאי כדי שלא תברח לעיר אחרת"
בעתירה נטען כי בבקשה להיתר, ביקשה מובילאיי למעשה לבטל את המגדל המתוכנן, ובדצמבר 2019 הגישה העמותה התנגדות לוועדה המקומית, בה טענה כי הבקשה להיתר אינה תואמת את התוכנית ומהווה סטייה ניכרת ממנה, הדורשת שינוי בתוכנית עצמה, דבר שלא בוצע.
לטענת העמותה, ההתנגדות נדחתה מטעמים פסולים, לאחר שחברי הוועדה סברו שיש להקל על מובילאי כדי "שלא תברח לעיר אחרת". כמו כן נטען כי הוועדה הסתמכה על חוות דעתו של יועץ משפטי חיצוני שקבע כי הבקשה אינה סותרת את התוכנית, ועל כן ניתן להסתפק בידוע הציבור, ולא קיבלה את עמדתה של היועצת המשפטית של העירייה שסברה כי היה על העירייה לפרסם הקלה להתנגדויות הציבור, על מנת לאשר את השינויים המבוקשים בהיתר.
הערר נדחה על הסף
בפברואר 2020 הגישה העמותה ערר לוועדת הערר המחוזית כנגד החלטת הוועדה המקומית לאשר את הבקשה ולדחות את התנגדות העמותה. בערר טענה "ירושלים שקופה" כי הבקשה אינה תואמת תוכנית סוטה ממנה סטייה ניכרת ודורשת הליך של הקלה. עוד נטען כי מובילאיי ביצעה חישוב שטחים שגוי, כאשר חישבה שטחים עיקריים כשטחי שירות, וזאת כדי שתוכל לטעון שנותרו לה שטחים עיקריים לבניית המגדל בעתיד, אלא שבפועל השטחים שסווגו כשטחי שירות, הם שטחים עיקריים, ובכך הבקשה חורגת מהשטחים העיקריים המאושרים בתוכנית בלמעלה מ-5,500 מ"ר.
במרץ 2020 דחתה יו"ר ועדת הערר שרית אריאלי-בן שמחון את הערר על הסף, בנימוק כי מובילאיי תוכל כפי שהצהירה להקים את המגדל בשלב מאוחר יותר, מאחר ואין חובה בתוכנית להקים את כלל השטחים יחד, וכי נותרו לה די שטחים לא מנוצלים כדי להקים את המגדל.
בנוסף , דחתה אריאלי-בן שמחון על הסף את הערר בשל העדר זכות עמידה של העותר, ולאחר שלא השתכנעה כי הטענות מקנות לקרמר מעמד של עותר ציבורי. העמותה לא ויתרה והגישה בקשה להשלמת טיעון בעניין זכות העמידה, שנדחתה אף היא בספטמבר 2020 על ידי ועדת הערר. שלושה ימים אחר כך קיבלה מובילאיי את ההיתר המבוקש.
"חשד לשת"פ חריג עם מובילאיי"
בעתירה טוענת העמותה כי וועדת הערר שגתה בהחלטתה, ומבקשת לבטל את חוקיות היתר הבנייה שהונפק לה, ולהורות למובילאיי לפרסם הקלות לגבי השינויים המבוקשים בתוכנית. לטענתה, בניגוד לקביעת ועדת הערר, מובילאי ביטלה את תוכניתה להקים מגדל, וגם ניצלה את כל זכויות הבנייה שניתנו לה באופן שלא נותרו שטחים נוספים להקמת המגדל בעתיד. זאת בנוסף לעובדה כי גם התשתיות שמוקמות במסגרת החפירות לבניינים בני 10 קומות, לא מאפשרות מבחינה הנדסית להקים מגדל בעתיד.
לטענת העמותה, בעבר הצהירה מובילאי כי המועד האחרון שהציבה לעצמה לקבל את היתר הבנייה הוא בסוף הרבעון הראשון של 2020 וזאת מסיבות פיננסיות. "עובדה זו מעלה חשד חמור וכבד כי מוסדות התכנון שיתפו פעולה באופן חריג עם מובילאיי בצורך שלה בקבלת היתר באופן דחוף". מציינת העמותה בעתירה, וזאת מטעמים של "עצימת עין, אפליה חמורה ופגיעה אנושה בעיקרון השוויון". עוד צוין בעתירה כי "לאור כל התקופה וההליכים, מובילאיי מתקדמת, ומקבלת את כל מבוקשה בפני כל מוסד תכנון שהוא, תוך ניצול מעמדה וניצול ההתרפסות בפניה על ידי הרשויות".
עוד הבהירה העמותה בעתירה כי "לעותרים אין כל אינטרס אישי כנגד או בעד מובילאיי, המניע היחיד העומד לעיני העותרים הינו עידוד השקיפות ומניעת השחיתות במינהל הציבורי בירושלים. העותרים ישובו ויבהירו כי אף הם רואים במובילאיי חברה חשובה התורמת למשק הישראלי, הן בייבוא כספי חוץ והם בהעסקת עובדים, ובהחלט מבינים לליבה של הרשות המתרפסת בפני מובילאיי ומבקשת את חסדה- אולם לדידם של העותרים, אין בכך בכדי להצדיק פגיעה בעיקרון השיוון ובשלטון החוק". העותרים מבקשים לבטל את החלטת וועדת הערר, ולבטל את חוקיות היתר הבנייה שהונפק למובילאיי.
מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר: "העתירה טרם התקבלה בעירייה ונגיב עליה כמקובל בבית המשפט. יצוין כי לאחרונה דחתה ועדת הערר המחוזית הליך שננקט בעניין החלטת הוועדה המקומית, לאשר בקשה להיתר של חברת מובילאיי, ואף חייבה את מגישי ההליך בתשלום הוצאות לוועדה המקומית ולחברת מובילאיי".