ראשי ערים: "פרויקט המטרו נעשה ללא שיתוף עם הרשויות"
הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה בפרויקט המטרו. ראש עיריית רעננה: "לא נעשתה הסברה לפרויקט ועדיין לא ברור מה המשמעות של מעבר מטרו מתחת לבנייני מגורים"
מספר ראשי ערים טענו היום (ג') בדיון מיוחד שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה בכנסת כי פרויקט המטרו, מתבצע ללא שיתופם.
- מירי רגב ניסתה לעכב את הקמת הקטע הצפוני של המטרו
- קושי לתכנן תשתיות תחבורה בלב גוש דן
- מהרס חנויות ועד בריחה מהכלא: מחסומי המטרו
פרויקט המטרו, שכבר הספיק לעורר את התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב , כולל 140 ק"מ של קווים תת-קרקעיים שיחלפו תחת מספר ערים.
מ"מ מקום ראש עיריית רמת גן, ליעד אילני, אמר בדיון כי "העירייה מתמודדת עם מאות תושבים שלא מבינים מהן המשמעויות של הפרויקט במקביל לחששות בהקשר לעמידות המבנים, כאשר מתוכנן לעבור קו מטרו מתחת למבני מגורים. קיימים אזורים שבהם לא חשבו להקים תחנות עצירה כאשר כיום מתוכננות רק 2 תחנות בעיר של 170 אלף תושבים".
נושא חוסר המידע לתושבי הערים הועלה גם ע"י ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא: "המטרו הוא פרויקט מתבקש, חיוני וחשוב מאין כמותו למדינת ישראל. אבל לא נעשתה הסברה לפרויקט ועדיין לא ברור מה המשמעות של מעבר מטרו מתחת לבנייני מגורים. עיריית רעננה מתמודדת עם חוסר ודאות ותלונות רבות של תושבים שלא יודעים מה המשמעות של הפרויקט. התוואי המוצע כבר שונה ללא עדכון עיריית רעננה".
טענות דומות נשמעו מצד סגן ראש עיריית כפר סבא, עילאי הרסגור-הנדין, לפיו "אין שיתוף אמיתי של הציבור ומידע חיוני לא מועבר לציבור. התושבים מוחים. אילו הייתה הסברה, היה אפשר להפיג חששות".
רפי סער, ראש עיריית כפר סבא בוועדה: "בנת״ע ובות״ל קובעים קודם כל את הדרך מראש ללא שום שיתוף אמיתי של הציבור וראשי הרשויות. אנחנו נילחם בכל הכח בהחלטה להפקיד את הדפו בצמוד לשכונות הירוקות בעיר בשטח אימתני של 400 דונם על שטחה של המועצה האזורית דרום השרון והמושבים גן חיים ושדה ורבורג. המקום הראוי הוא בסמוך לטירה או באזור התעשייה בנימין. מקום שיועד להיות אזור תעשייה ולא על שטחים חקלאיים וירוקים״.
יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר בדיון כי "מדובר בפרויקט לאומי חשוב ורחב היקף. לכן, יש צורך בהקמת ועדה מיוחדת בכנסת לנושא. הכנסת חייבת לדחוף את הדבר הזה ולא יכול להיות שידונו אחת לתקופה בנושא מההיבט הצר של ועדה כזו או אחרת בכנסת".
עפר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה, אמר כי עלות פרויקט המטרו צפויה לעמוד על כ-200 מיליארד שקל שמחצית מהם ימומנו על ידי המדינה, זאת לצד פרויקטים נוספים הנוגעים לנתיבי תחבורה ציבורית והפעלת הרכבת הקלה.
סמנכ"ל תכנון בחברת נת"ע, קרן כץ: "נת"ע תטפל בתכנון המוקדם. העבודה התכנונית החלה בשנת 2018 ומיד החלו לתכנן את שלושת הפרוזדורים שהוגדרו בתוכנית האסטרטגית ועל כן נעשתה בחינה היכן תוואים אלה יכולים לעבור. נעשתה עבודה עם ראשי ערים ותיאום בין גופים שונים כאשר המבט על הפרויקט הוא לא על עיר מסוימת אלא מבט כלל מטרופוליני. תכנון קווי מטרו נקבעו לפי מספר מאפיינים כמו נגישות למוקדי תעסוקה ומוסדות ציבור. נערכו מעל 270 פגישות עם 14 רשויות מקומיות על מנת להקשיב לרצונות הרשויות המקומיות במקביל למפגשי שיתוף עם הציבור".