ההצעה שתזעזע את השוק: מס הקנייה על רכב לא יעלה על מחצית ממחירו הסיטונאי
לפי הצעה לתיקון החוק שהגישו 3 ח"כים ביניהם אחמד טיבי, שיעור המס שהאוצר יהיה רשאי להטיל על רכב, לא יעלה על 50% ממחירו הסיטונאי. יישומה ידרוש חשיפה, לפחות חלקית, של אחד המרכיבים ה"נעלמים" החשאיים ביותר בענף הרכב הישראלי: כמה מס קנייה משולם על כל רכב
הצעת חוק חדשה ומעניינת מציעה מנגנון חדש לויסות של היקף מס הקנייה על רכב חדש בישראל. הצעת החוק אשר הונחה השבוע על ידי חברי הכנסת אחמד טיבי, אוסאמה סעדי וסונדוס סאלח עשויה לפתוח בעת הקרובה דיון מחודש בנושא מתווה המיסוי אשר מוטל על רכבים חדשים המשווקים בישראל.
- אחרי עשור: ישראל חוזרת למיסוי רכב גורף של 83%
- רשות המסים: יופחת מס הקנייה על מוניות חשמליות
- סופית: מס הקניה על מכוניות ההיברידיות יעלה בינואר מ-30% ל-45%
כיום על מכוניות חדשות אשר משווקות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 83% מערך הרכב. ממס זה מנוכים סכומים של עד 17 אלף שקל שנקבעים בהתאם לרמת פליטת המזהמים. במקרה של רכב היברידי מדובר ב-45% מס קנייה ואילו על רכב חשמלי מוטל מס קנייה בגובה 10%.
שיעורי מס הקנייה על הרכב ההיברידי יעלו כבר בינואר הקרוב ל-50% ואילו הנוסחה לחישוב הזיהום - שלפיה נקבעים זיכויי המס מאותם 83% מס קנייה תשתנה גם היא ב-1 בינואר, כך שתהיה מחמירה יותר. כלומר - בינואר הקרוב ניתן לצפות להתייקרות של מחירי רוב המכוניות אשר נמכרות בישראל.
לפי הצעת החוק החדשה שהגישו חברי הכנסת, מוצע תיקון בודד לחוק מס הקנייה על טובין ושירותים - לפיו שיעור מס הקנייה ששר האוצר רשאי להטיל על רכב, כהגדרתו בפקודת התעבורה, לא יעלה על 50% ממחירו הסיטונאי.
כלומר - לפי לשון הצעת החוק אם מכונית עולה 100 אלף שקל, מחיר מחירון רשמי, אזי שיעור מס הקנייה עליה לא יוכל להיות מעל 50 אלף שקל. יש לציין כי בפועל שיעור מס הקנייה על מכוניות אשר עולות כמאה אלף שקל לדוגמה, עשויים שלא להגיע כלל ל-50 אלף שקל - אך עם זאת, הצעת חוק כזו, אם תתקבל, תדרוש חשיפה, לפחות חלקית, של אחד המרכיבים ה"נעלמים" החשאיים ביותר בענף הרכב הישראלי: כמה מס קנייה משולם על כל רכב.
כיום בישראל יבואני הרכב משמשים, שלא בהכרח מרצונם, כזרוע הגבייה של רשות המיסים: כאשר הלקוח רוכש מכונית, הוא משלם ליבואן הרכב את מחירה כולל מס קנייה. הטלת מגבלה כזו על שיעור מס הקנייה כך שאף פעם לא יוכל להגיע ל-50% ממחיר הרכב, עשויה לייצר מצב בו או שמדינת ישראל תידרש להתפשר על גובה המס (תרחיש שאינו הגיוני) או לסירוגין, יבואן הרכב, בין אם ישיר, בין אם מקביל ובין אם ביבוא אישי, יהיה חייב להתפשר על המחיר כדי לא להגיע למכפלת מס הקנייה.
"נטל המס על רכב בישראל - מהגבוהים בעולם"
לפי לשון הצעת החוק שהגישו חברי הכנסת: "נטל המס על רכב במדינת ישראל הוא מהגבוהים בעולם. מנתונים שפרסם משרד האוצר, ניתן לראות כי דנמרק המדינה היחידה שגובה מסים יותר גבוהים על רכב מאשר ישראל (כ-175% מול כ-120% בהתאמה), כאשר לאחר ישראל מופיעות יוון, פורטוגל, אירלנד ומדינות אחרות.
שיעור המס המצטבר על רכב פרטי בישראל מורכב ממכס (7%), מס קנייה (95%) ומס ערך מוסף (15.5%) ומהווה נטל כלכלי כבד על האזרח. בהשוואה, מדינות כגון צרפת, איטליה, גרמניה ולוקסמבורג, גובות רק מס ערך מוסף ללא מיסים אחרים על רכב, וירדן גובה מס קנייה בשיעור שלא עולה על 50%.
לפיכך, מוצע להוריד את שיעורי מס הקניה על רכב ובאמצעות כך להשוות את שיעור המס המצטבר על רכב פרטי בישראל לזה המיושם באירלנד (כ-50%), מדינה שרמת השכר בה דומה לזו הקיימת בישראל ולעתים אף גבוהה ממנה. הדבר יסייע בידי שכבות סוציו-אקונומיות נמוכות שאין בידן לקנות רכב חדש".