ניתוח כלכליסט
אלקטריאון מקווה שהכביש החכם יתדלק את שווייה
סטארט־אפ הכביש החכם של אלקטריאון, שמטעין מכוניות חשמליות, כבר מתומחר בתור הבטחה גדולה ⋅ אם ההבטחה תמומש והחברה תצליח להגיע למכירות מהותיות במודל כלכלי ראוי, היא תעלה על מסלול הצלחה ⋅ אבל הדרך להגשמת החזון של אלקטריאון עדיין ארוכה, והתרבות השחקנים בתחום מציבה בפניה סיכונים מהותיים. כתבה שביעית בסדרה
המעבר ההדרגתי של שוק הרכב העולמי ממכוניות שממונעות בבנזין למכוניות חשמליות כרוך באתגרים טכנולוגיים רבים. האתגר הראשון שעומד בפני החברות שמתחרות על השוק החדש הוא פיתוח של סוללות זולות, קלות, נטענות במהירות, עם יכולת נסיעה ארוכה ומשך חיים ארוך. המובילה בקידום אתגר זה היא חברת טסלה, שמובילה את מהפכת הרכב החשמלי.
- אלקטריאון נכנסת לשוק כבישי האגרה: תחל פיילוט לסלילת כביש חכם באיטליה
- אלקטריאון דיווחה על הצלחה בניסוי טעינת משאית חשמלית בשבדיה
- אלקטריאון מרחיבה את פרויקט הכביש החשמלי לצרפת, גרמניה ובלגיה
נתח השוק של המכוניות הפרטיות החשמליות מכלל המכוניות הפרטיות עדיין נמוך, אך ההערכות הן שהוא יעלה ל־30% בתוך 20 שנה, נתון שמציף את הבעיה של טעינת הרכבים שתופסת מקום רב ודורשת זמן רב. כיוון אחד של פיתוח שמתבצע היום מאפשר טעינה מהירה יותר באמצעות חיבור חשמלי. כיוון נוסף הוא טעינה אלחוטית סטטית שמאפשרת טעינה של הרכב שנמצא בסמוך למקור האנרגיה החשמלית, ובכך נחסך הצורך לבצע חיבור פיזי. החיסרון של שני פיתוחים אלו הוא הצורך בעמדות טעינה מרובות, שמיקומן צריך להיות מותאם למקומות החניה של הרכבים.
חברת הסטארט־אפ הטכנולוגית אלקטריאון לוקחת את האתגר צעד אחד קדימה ומפתחת מוצר ייחודי, כביש חכם, שמאפשר טעינה של כלי רכב חשמליים שנוסעים עליו. לפיתוח חדשני מסוג זה פוטנציאל גבוה מאוד, אך גם סיכון גבוה. הפוטנציאל נובע מהמוצר שמכוון לשוק עתידי של מיליארדי דולרים. מנגד קיים סיכון שהפיתוח לא ישיג את כל היעדים שלו, וסיכון נוסף שנובע מחוסר ודאות האם שהשוק יבחר את הפתרון שאלקטריאון מפתחת.
הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על שנאי אוויר שמאפשר מעבר אנרגיה אלחוטי בין תשתית סלילים שממוקמת מתחת לכביש לבין מקלט ברכב שקולט את האנרגיה וטוען באמצעותה את הסוללה של הרכב החשמלי. כל אחד מהסלילים מחובר לרשת החשמל הארצית, שמומרת באמצעות המערכת של אלקטריאון לאנרגיה משתנה בתדר 85 KWz שמאפשר את העברת האנרגיה מהסליל אל המקלט ברכב. תשתית הסלילים מופעלת רק כאשר עובר מעליה רכב ייעודי המזוהה על ידי המערכת, והאנרגיה החשמלית שנוצרת על ידי המקלט מאפשרת טעינה של סוללת הרכב תוך כדי נסיעה או אף הפעלה ישירה של המנוע. אלקטריאון מתמקדת בשלב הנוכחי בבניית כביש חכם שמיועד לכלי רכב עם מסלול קבוע, בעיקר אוטובוסים, משאיות ורכבי שירות נוספים.
האוטובוסים החשמליים שעולים לכביש מהווים כיום 25% מכלל האוטובוסים החדשים מדי שנה, והנתח שלהם צפוי לצמוח בעתיד. עם זאת, מרביתם מיוצרים ופעילים בסין, ונתח השוק שלהם באירופה, שבה מתמקדת הפעילות של אלקטריאון, עדיין נמוך. אבל הצפי הוא שעם הרחבת התשתית של עמדות טעינה, ועם סובסידיה או רגולציה תומכת, תהיה צמיחה מהירה בנתח השוק של אוטובוסים חשמליים באירופה בעשור הנוכחי. נתח השוק של משאיות חשמליות, בשלב זה, נמוך מאוד, בין היתר בגלל העלות הגבוהה יחסית של סוללות להנעת משאיות כבדות. במקביל לפיתוח הטכנולוגיה החדשה, אלקטריאון משתלבת בפיילוטים להדגמתה, העיקריים שבהם במימון חיצוני, כך שאם הטכנולוגיה תבשיל, יהיו לחברה כמה מוקדי הדגמה בעולם והיא תוכל לעבור מהר יחסית לשלב המכירות. ההתקדמות בפיילוטים היא שאפשרה לאלקטריאון ביצוע גיוסי הון משמעותיים בחודשים יוני ויולי, שמבטיחים לה משאבים להמשך פיתוח הטכנולוגיה.
מהמתחם בבית ינאי ועד לאי שבים הבלטי
אלקטריאון מפעילה מתחם ניסויים קטן בבית ינאי, שבו נבחנה מערכת הכביש החכם לצורך טעינה של מכונית רנו חשמלית שנסעה במהירות של 55 קמ"ש. החברה הצליחה בטעינה והגיעה לרמת יעילות אנרגטית של 91%, כאשר מגבלת המהירות של הרכב נבעה מהכביש המעגלי הקטן במתחם. אבל הפיילוט העיקרי של אלקטריאון מתבצע בשבדיה, שם זכתה החברה באפריל 2019 במכרז להקמת כביש חכם עם טעינה אלחוטית באי גוטלנד שבים הבלטי. במסגרת הפיילוט תותקן תשתית הכביש החכם לאורך 1.55 ק"מ מתוך מסלול כולל של 4.1 ק"מ משדה התעופה לעיר וישבי, והפיילוט יבחן את יעילות המערכת לטעינתם של אוטובוס חשמלי ומשאית חשמלית במהירות נסיעה שתוגבל ל־60 קמ"ש, שזו מגבלת המהירות במתחם לפי החוק השבדי.
עלות הפרויקט מוערכת ב־45 מיליון שקל, כאשר 35 מיליון שקל מתוכם ימומנו על ידי ממשלת שבדיה, והיתר על ידי שותפים שצפויים להשתתף עם אלקטריאון בפרויקט, כאשר מדובר בעיקר בקבלת שירותים ללא תשלום או בהנחה משמעותית מספקים שיש להם אינטרס לקחת חלק בפרויקטים עתידיים של אלקטריאון. בשלב הראשון של הפיילוט נבחנה טעינה של משאית חשמלית שנסעה במהירות של 30 קמ"ש וניסוי הטעינה הסתיים בהצלחה, כאשר נכון לאמצע אוקטובר, אלקטריאון בנתה 500 מטר מתוך מקטע הכביש החכם באי.
אלקטריאון מבצעת פיילוט נוסף לכביש החכם בתל אביב, כאשר בפרויקט זה תיבחן יעילות המערכת לטעינת אוטובוס חשמלי בנתיב הנסיעה שבין תחנת הרכבת של האוניברסיטה בתל אביב לבין קמפוס האוניברסיטה. עלות הפיילוט, ש־75% ממנו ימומנו על ידי רשות החדשנות, מוערכת ב־9.3 מיליון שקל, ובמסגרתו ייבנה כביש חכם באורך של 600 מטר מתוך מסלול נסיעה של 2 ק"מ. גם בכביש חכם זה, שבנייתו צפויה להיות מושלמת עד סוף השנה, מגבלת המהירות תעמוד על 60 קמ"ש, ולאחר השלמת בנייתו צפוי פיילוט של שנה שבו תפעיל חברת התחבורה הציבורית דן אוטובוס חשמלי שנרכש על ידי אלקטריאון. אלקטריאון לא דיווחה מה יהיה מנגנון התשלום של דן, שהיא שותף אסטרטגי של אלקטריאון ובעלת מניות (10.45%) בה, על השירותים שהיא תספק במסגרת הפיילוט. בשנים 2018 ו־2019 השקיעה דן 13 מיליון שקל תמורת 17% מהון המניות של אלקטריאון, אך מימשה חלק מהמניות ביולי תמורת 40 מיליון שקל, והיא נמצאת ברווח עצום על יתרת אחזקתה בחברה.
פיילוט שלישי של אלקטריאון מתבצע בגרמניה, שם היא חתמה על הסכם עם חברת חשמל גרמנית, EnBW, שלפיו היא תקים פיילוט במימון מלא של EnBW. בשלב הראשון אלקטריאון סיפקה ל־EnBW אוטובוס חשמלי ומערכת טעינה סטטית, שיעילותה נבחנת כאשר הרכב עומד במקום. בשלב השני אלקטריאון תספק קטע כביש חכם באורך של 100 מטר במתקן של EnBW לצורך טעינת האוטובוס החשמלי בנסיעה, והשלב השלישי צפוי להיות בנייה של קטע כביש חכם לטעינת האוטובוס וכלי רכב נוספים בכביש ציבורי בגרמניה. בניגוד לפיילוטים בשבדיה ובישראל, שבהם כלי הרכב מונע באמצעות קבל־על, בניסוי בגרמניה האוטובוס מונע על ידי סוללות, כאשר מטרת הפיילוט היא בחינת הטכנולוגיה הן על ידי חברת החשמל הגרמנית והן על ידי גורמים מסחריים נוספים.
פיילוט רביעי של אלקטריאון צפוי להתבצע בשיתוף פעולה ובמימון מלא של חברת Brebmini האיטלקית, כאשר במסגרתו ייבנה כביש חכם באורך של קילומטר בסמוך לכביש אגרה בצפון איטליה, כשמטרת הפיילוט, שהוא חלק ממזכר הבנות לשיתוף פעולה בין Brebmini לאלקטריאון, היא בחינת יישום הטכנולוגיה בהקשר של כבישי אגרה. במסגרת החשיבה על העתיד חתמה אלקטריאון על הסכם אסטרטגי עם Eurovia, אחת מחברות בניית הכבישים הגדולות בעולם, לשיתוף פעולה בתחום הכביש החכם. Eurovia תנסה לקדם הסכמים לבניית כביש חכם שיבוצע על ידי אלקטריאון, ושני הצדדים ייגשו במשותף למכרזים של כבישים חכמים, אם יהיו כאלו, בגרמניה, צרפת ובלגיה.
שלושת האתגרים המצפים לאלקטריאון
בשנה הקרובה צפויה אלקטריאון להשלים את הפיילוטים בישראל ובשבדיה, ולהגיע לשלב מתקדם של הפיילוט בגרמניה, וסביר להניח שבשנה הקרובה היא תתחיל פיילוטים אחרים במדינות נוספות, זאת מכיוון שממשלות וחברות גדולות מוכנות לבחון את הטכנולוגיה, בהשקעה כספית שהיא לא גדולה עבורן, כך שאם היא תהיה ישימה, הן יוכלו להטמיע אותה במהירות יחסית. אך האתגר הגדול של אלקטריאון יהיה במעבר מהפיילוטים לשלב המכירות המסחריות בהיקף גדול. בכל פיילוט של אלקטריאון אורך מסלול הנסיעה שתחתיו תותקן תשתית הטעינה החשמלית נקבע כך שבהינתן מהירות הנסיעה הצפויה של הרכב, טעינה זו תוכל לספק את צורכי החשמל שלו.
בכל הפיילוטים, עד עתה, מהירות הנסיעה היתה איטית יחסית, אך ככל שמהירות הרכב גבוהה יותר, הזמן שהוא יהיה חשוף למטען החשמלי יפחת, ולכן יידרש שיעור גבוה יותר של כביש חכם מתוך המסלול כדי להבטיח טעינה מלאה. בנוסף, הפיילוט בגרמניה יהיה הראשון שבו אלקטריאון תשתמש באוטובוס שמונע באמצעות סוללות נטענות ולא באמצעות קבל־על. טכנולוגיית ההנעה באמצעות קבל־על לא נפוצה היום הן בגלל העלות הגבוהה שלה והן בגלל מגבלות טווח הנסיעה באמצעותה, ורק עם השלמת הפיילוט בגרמניה המשקיעים של אלקטריאון יקבלו מידע לגבי יעילות הפעילות של הכביש החכם לצורך טעינת אוטובוסים חשמליים עם סוללות. האתגר הראשון של אלקטריאון יהיה להוכיח שהטכנולוגיה שלה אכן עומדת בכל הצרכים של הלקוחות הפוטנציאליים.
סיכון נוסף שאלקטריאון חשופה אליו הוא תחרות. מספר לא גדול של חברות - שהבולטות בהן היא Halo (שנרכשה על ידי WiTricity) ו־OLEV - מצויות בשלבי פיתוח טכנולוגיה של "כביש חכם" שיכיל טעינה אלחוטית לכלי רכב שנוסעים מעליו, וגם הן, בדומה לאלקטריאון, עדיין מצויות בשלבי פיתוח בלבד. אך תחרות בעייתית יותר יכולה להגיע מפיתוחים אלטרנטיביים שיהוו תחליף לפתרון של אלקטריאון. טעינה אלחוטית סטטית מהירה, או אף טעינה מהירה באמצעות חיבור לחשמל, עלולות לצמצם את היתרון שנובע מהכביש החכם, ובכך לצמצם את התמריץ הכלכלי בהשקעה בפתרון זה. סביר להניח שחלק מיצרניות כלי הרכב החשמליים ייכנסו לתחום שיפור הטעינה של הרכבים, כדי לזרז את חדירת המכוניות שלהן לשוק, אם באמצעות כביש חכם ואם באמצעים טכנולוגיים אחרים, וזאת על ידי הסרת המגבלות הנובעות מנושא הטעינה והגדלת היתרון הטכנולוגי של המכוניות החשמליות שהן מייצרות. אלקטריאון מקדימה היום את מרבית המתחרות מבחינת ביצוע הפיילוטים לפתרון הטכנולוגי שהיא מציגה, אך ניתן לצפות להתרחבות הזירה התחרותית בתחום טעינת כלי הרכב החשמליים, זאת מכיוון שמדובר בשוק שצפוי לצמוח במהירות בעשור הנוכחי.
אם הפיילוטים של אלקטריאון יסתיימו בהצלחה, המבחן העיקרי שלה יהיה בהשגת הסכמים מסחריים לבניית כבישים חכמים. כבר כעת יש היתכנות כלכלית לפרויקטים שמבוססים על הכביש החכם של אלקטריאון בתנאים מאוד מסוימים. לפי הדו"חות של אלקטריאון, עלות ההטמנה של הטכנולוגיה שלה ליצירת כביש חכם באורך של קילומטר היא 650-500 אלף דולר. לעלות סוללות של אוטובוס חשמלי טווח מחירים רחב, של 100-60 אלף דולר לסוללות באיכות נמוכה ושל 250-100 אלף דולר לסוללות באיכות גבוהה. כביש חכם יאפשר לחברת האוטובוסים לרכוש סוללות קטנות יותר וזולות יותר, ובכך לצמצם את עלות האוטובוסים החשמליים.
בנוסף, הכביש החכם, יחד עם פתרונות נוספים של אלקטריאון לטעינה סטטית של האוטובוס, יקנו לחברת האוטובוסים גמישות במיקום ובמשך השהייה של האוטובוסים לצורך הטעינה שלהם בשעות הלילה. לכן, בערים שבהן ייתכן כביש חכם של כמה קילומטרים בלבד, שעליו ייסעו אוטובוסים חשמליים רבים, יש היתכנות כלכלית להזמנת הכביש החכם. מכיוון שהמדיניות של ממשלות ועיריות רבות באירופה תומכת בסבסוד של מעבר לרכבים חשמליים, ייתכן שהן יסבסדו את הפרויקט, ואז הכדאיות של הקמת מערך כבישים חכמים בתוך הערים לצורך תחבורה ציבורית חשמלית תגדל. עם זאת, חשוב לציין שמחירי הסוללות של האוטובוסים החשמליים צפויים לרדת באופן חד במהלך העשור הנוכחי, ובכך הרווח הכלכלי שינבע למפעיל התחבורה הציבורית מהקמת הכביש החכם של אלקטריאון צפוי לרדת בהדרגה.
מכרז לכביש באורך של מאות קילומטרים
פוטנציאל נוסף למכירות הכביש החכם של אלקטריאון נובע ממכרזים ממשלתיים, שייתכן שכמה ממשלות אירופיות יבצעו להצגת פתרונות טעינה שיעודדו כלי רכב חשמליים. שבדיה היא המדינה המובילה בתחום זה, וסביר להניח שהיא תבצע בעתיד הקרוב מכרז להצגת פתרונות כביש חכם או אלטרנטיבות אחרות שיאפשרו נסיעה של אוטובוסים ומשאיות חשמליות לאורך כביש של מאות קילומטרים. כאשר מכרז כזה יתקיים, סביר להניח שאלקטריאון תשתתף בו, ותיהנה מהיתרון שנובע מהפיילוט שהיא כבר מבצעת בשבדיה. האתגר השני של אלקטריאון יהיה זכייה בחוזים ובמכרזים, והתמודדות מול האלטרנטיבות הטכנולוגיות הן מבחינת הפתרון הטכנולוגי של הכביש החכם והשירותים הנלווים שאלקטריאון תספק, והן מבחינת הכדאיות הכלכלית של יישום הטכנולוגיה.
האתגר השלישי של אלקטריאון יהיה בדמות בניית מודל עסקי שיציג רווחיות גבוהה, זאת בעוד הרווחיות מהקמת פרויקטים של כביש חכם צפויה להיות מוגבלת. לכן, בתרחיש החיובי שלפיו אלקטריאון תצליח במכירות הטכנולוגיה, היא תצטרך לבנות מודל עסקי שבו תקבל הכנסה שוטפת מהשירותים שהיא תספק ללקוח שירכוש את הכביש החכם. ביוני גייסה אלקטריאון 172 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות, כאשר ההנפקה בוצעה לפי מחיר של 157 שקל למניה, ובנוסף על כל מניה התקבלה ללא תמורה נוספת מחצית כתב אופציה עם תוספת מימוש של 210 שקל למניה, וביולי היא הרחיבה את ההנפקה ב־10 מיליון שקל נוספים לפי אותם תנאים - וקופת המזומנים שלה תפחה ל־194 מיליון שקל. קצב ההוצאות הנמוך של אלקטריאון, שנובע מכך שחלק ניכר מהפיילוטים ממומן על ידי המזמינים, גרם לכך שההפסד התפעולי שלה בינואר־יוני 2020 עמד על 5 מיליון שקל בלבד, ולכן יש לה מספיק משאבים כספיים כדי להשלים את הפיתוחים והפיילוטים שהיא מבצעת. מחיר מניית אלקטריאון הכפיל את עצמו פי 14 מסוף 2018, וכעת הוא עומד על 290 שקל.
שווי השוק הנוכחי של אלקטריאון (כולל כתבי האופציה הסחירים מסדרה 2) הוא 2.83 מיליארד שקל, אך לחברה עוד 1.9 מיליון כתבי אופציה לא סחירים, מתוכם 1.15 מיליון כתבי אופציה שהונפקו במהלך 2018 ולהם תוספת מימוש נמוכה ביותר. לכן שווי השוק האפקטיבי של החברה (מניות פלוס אופציות, פחות תוספת מימוש של האופציות) הוא של 3.25 מיליארד שקל, כמעט מיליארד דולר. בסוף נובמבר תיכנס אלקטריאון למדדי MSCI, וקרנות הסל המבוססות על מדדים אלו יזרימו למניה ביקוש של 23 מיליון שקל. במילים אחרות, הסטארט־אפ של אלקטריאון כבר מתומחר בתור הבטחה גדולה, ואם זו תתממש, והחברה תשלים בהצלחה את פיתוח הכביש החכם והמוצרים הנלווים ותגיע למכירות מהותיות של הטכנולוגיה, שווי המניה ימשיך לטפס. מנגד, הדרך להשלמת החזון עדיין ארוכה, והסיכונים הטכנולוגיים והעסקיים שעומדים בפני אלקטריאון מהותיים.
הכותב הוא כלכלן בחברת הייטק