ברקע הסערה סביב בחירת המנכ"ל: התעשייה האווירית פירסמה דוחות שיא
היצרנית הביטחונית רשמה זינוק של 37% ברווח ברבעון השלישי, למרות משבר הקורונה שהעביר את חטיבת התעופה להפסד; היו"ר לוקר לכלכליסט: "שברנו שיאי הכנסות, אבל המנכ"ל החדש שייבחר מחר יצטרך להתמודד עם פגיעה אפשרית בתקציבי ביטחון בעולם"
למרות המשבר הכלכלי העולמי בעקבות מגפת הקורונה, התעשייה האווירית לישראל רשמה תוצאות שיא ברבעון השלישי של 2020. ברקע לפרסום הדוחות, מחר צפויה החברה לבחור מנכ"ל חדש, והבוקר הודיע אלוף (מיל') חגי טופולנסקי על פרישתו מהמירוץ לתפקיד.
- תע"א: "הופעלו לחצים חיצוניים פסולים למנות את טופולנסקי למנכ"ל"
- טופולנסקי פורש מהמירוץ לתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית ומאשים: "התהליך לא תקין"
- בנק אגוד הפסיד 93 מיליון שקל ברבעון, בנק יהב פירסם דוחות טובים
הרווח הנקי עלה ב-37% ל-112 מיליון דולר והמכירות בתשעת החודשים הראשונים של השנה עברו לראשונה את הרף של 3 מיליארד דולר, כאשר בשני המקרים מדובר בתוצאות הטובות ביותר של החברה אי פעם.
אולם לא הכל נוצץ: מכירות חטיבת התעופה נפלו ב-20%, כיוון שרוב הלקוחות צמצמו את פעילותם במהלך המשבר, וקיזזו צמיחה של 15% במכירות החטיבות הצבאיות. המכירות של החברה ברבעון נחלשו ב-2.3%, וצבר ההזמנות שלה ירד ב-5% ל-12.7 מיליארד דולר.
גם חוסר הוודאות הפוליטי השפיע על תוצאות החברה. משרד הביטחון, הלקוח הגדול ביותר שלה, חייב לה מאות מיליוני שקלים, חוב שהיה הגורם המרכזי לתזרים מזומנים שלילי בסך 188 מיליון דולר מתחילת השנה, אם כי מדובר בשיפור לעומת תזרים שלילי של 263 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי עמד התזרים השלילי על 125 מיליון דולר לעומת 245 מיליון דולר.
המשבר השנה דווקא הגדיל את חלקו של המשרד בהזמנות החברה, כאשר סך הייצוא מתחילת השנה ירד מ-74% בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ל-71% בתשעת החודשים הראשונים של 2020.
בחברה מגבשים כעת אסטרגיה חדשה לחטיבת התעופה, שרשמה הפסד נקי של 36 מיליון דולר מתחילת השנה, לעומת הפסד של 7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. אם אכן ייכנס בקרוב לייצור חיסון לקורונה, הוא צפוי להתניע מחדש את תעשיית התעופה העולמית, מה שישפיע על פעילות אחזקת המטוסים וייצור חלקי מטוסים עבור בואינג ואירבאס, שני קווי פעילות של חטיבת התעופה שספגו מכה קשה השנה.
"מחר ייבחר מנכ"ל חדש לתעשייה האווירית, כאשר ועדת האיתור של הדירקטוריון מבצעת עבודה יסודית וקפדנית, על מנת לבחור מנכ"ל שימשיך להוביל את החברה להישגים", אמר לכלכליסט יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר. "חילופי המנכ"ל יתקיימו על רקע פרסום התוצאות הכספיות הטובות ביותר בתשעת החודשים הראשונים של שנה כלשהי בתולדות התעשייה האווירית, ורבעון שביעי ברציפות של רווחיות. בחטיבות הצבאיות הרווח הנקי מגיע לסביבות 8%, בדומה לחברות מתחרות שלנו. בחטיבת התעופה יש נסיגה מסויימת בשל המשבר בענף התעופה העולמי. ועדיין, על אף הקורונה שברנו שיאי הכנסות. המנכ"ל שייבחר יצטרך להמשיך את השינוי בחברה, על אף שיתמודד עם משבר הקורונה ופגיעה אפשרית בתקציבי הביטחון בעולם".