$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

תומקאר הישראלית תקים מפעל רכב בדובאי, מרחיבה את הייצור בארה"ב

יצרנית רכב השטח הייחודי מרחיבה את הפעילות יחד עם שותפים חדשים: אריק פרינס, מייסד בלאקווטר ולשעבר לוחם ומפקד ביחידת הקומנדו של הצי האמריקאי, והיזמית ליטל לשם; "המטרה שלנו היא להיות הפרארי של השטח, לא טויוטה"

אודי עציון 08:1715.11.20

תומקאר הישראלית עומדת להקים את מפעל הרכב הראשון באיחוד האמירויות: החברה הישראלית מנהלת מו"מ מתקדם להקמת מפעל הרכבה בדובאי, יחד עם שותפים מקומיים, עבור השוק האזרחי והביטחוני. ההסכם להקמת המפעל, שייצר רכבי שטח על בסיס ערכות שיגיעו מהמפעל החדש של החברה בארה"ב, צפוי עד סוף השנה.

 

פס ההרכבה החדש הוא חלק משיתוף פעולה חדש של תומקאר עם שתי חברות אמריקאיות, חברת הייעוץ קומפריים סרוויסז, ופרינס מניופקצ'רינג, קבלנית משנה של תעשיית הרכב הצבאית והאזרחית בארה"ב, שתשלב את ייצור רכבי תומקאר במפעליה באשוויל, צפון קרוליינה, אל פאסו, טקסס, וסיודד חוארז, מקסיקו, עם כושר ייצור של אלפי יחידות בשנה.

 

קומפריים סרוויסז היא בבעלות לשם, והיא משתפת פעולה עם איש העסקים האמריקאי אריק פרינס, לשעבר לוחם ומפקד ביחידת הקומנדו של הצי האמריקאי, ה-SEALS. פרינס הוא מייסד בלאקווטר האמריקאית, חברת ייעוץ ביטחוני וקבלנית אבטחה המתמחה בגיוס יוצאי כוחות מיוחדים, שבשנת 2007 ספגה ביקורת קשה, לאחר שכמה מעובדיה רצחו 14 אזרחים עיראקים חפים מפשע בבגדד.

 

תומקאר הוקמה בשנות ה-80 על ידי יורם זרחי, שהחזיק במפעל צינורות בקיבוץ גבעת השלושה, וביקש לבנות באגי לבנו תום. זרחי, שאינו מהנדס רכב, אבל צבר ניסיון רב בתחום הניוד בצה"ל, בנה סדרה של רכבי מירוץ ופנאי, וייצר מאז יותר מ-3,000 כלי רכב. אלה נרכשו בידי חברות טיולים, בני 16 שניצלו את הרישוי שלהם בארץ כטרקטורים, ציידים וטיילים בארה"ב, וגופים בשוק המוסדי, החל מחברות כרייה, ועד צה"ל, מג"ב, וכוחות מיוחדים ברחבי בעולם.

 

כושר הנשיאה והיציבות העניקו לתומקאר בשנים האחרונות תפקיד ייחודי: כמה כלים נרכשו בידי אולפני הסרטים הגדולים בארה"ב לנשיאת מצלמות, והיו בין השאר חלק מצילומי סרטי מארוול.

 

רכב של תומקאר רכב של תומקאר צילום: יח"צ

 

כיום יש לתומקאר כושר ייצור של מאות בודדות של כלי רכב בשנה, במרכז הפיתוח שלה בגבעת השלושה, ובמפעל בפיניקס אריזונה, שימשיכו שניהם לפעול ולייצר עבור הזמנות מיוחדות. לפני שנתיים השיקה תומקאר סדרה חדש של דגמים, ה-TX, לראשונה עם הנעה כפולה, ששיפרה עוד יותר את יכולות השטח שלהם.

 

תומקאר חתמה באחרונה על עסקה ראשונה עם חיל הנחתים האמריקאי, המארינס, בין השאר בזכות החיבור לקומפריים, שמייצגת כמה חברות ביטחוניות ישראליות, ולפרינס, שנהנה מקשרים חזקים בקהילה הביטחונית בארה"ב. הייצור בארה"ב אמור לסייע גם לצה"ל להגביר את רכש הכלים שכעת יוכל להתבצע בדולר סיוע. גם רפאל, שהדגימה תומקאר נושא טילי ספייק, והתעשייה האווירית, צפויות לרכוש כלים מהייצור האמריקאי, כחלק מעסקאות למכירת חימוש ומערכות ללקוחותיהן.

 

תומקאר תשיק בקרוב את ה-TX עם מנועי בנזין ודיזל 1,500 סמ"ק מתוצרת ג'נרל מוטורס, שישודכו לתיבה האוטומטית הרציפה הקיימת, בנוסף לגרסה החשמלית של הכלי. המנועים האמריקאיים יחליפו מנועים חלשים יותר מתוצרת סינית שבהם משתמשת החברה כעת, וישודכו לתיבה האוטומטית הרציפה שלה, ששופרה באחרונה.

 

ליטל לשם ליטל לשם צילום: סלי בן אריה

 

 

"אנחנו משיקים גם גרסה עם קבינה רחבה יותר שמתאימה לממדי הגוף האמריקאים, וטנדר שהופך בקלות לרכב שטח 4 מושבים", אמר ל"כלכליסט" רם זרחי, בנו של יורם, המשמש מנכ"ל תומקאר ארה"ב. "ה-TX מסוגל לשאת טון מטען, יותר מכל כלי אחר בגודל שלו. מלבד השוק הביטחוני, יש ביקוש בשוק האזרחי לגרסת כיבוי אש של הכלי, ומצד חובבי שטח שמחפשים כלי קשוח באמת, בגישת 'בלי בולשיט'. אנחנו עובדים עבורם על תא נוסעים סגור וממוזג. המטרה שלנו היא להיות הפרארי של השטח, לא טויוטה".

 

ליטל לשם, שהקימה את קומפריים יחד עם פרינס, מסרה כי "היתרונות של תומקאר מוכרים היטב ביחידות המיוחדות של צה"ל שהשתמשו בכלים הייחודיים האלו ב-20 השנים האחרונות. לאחר היכרות וליווי אישי אני שמחה להוביל את תומקאר בדרך סלולה לתוך השוק הביטחוני הגדול ביותר בעולם. העסקה עם המארינס היא רק ההתחלה".

 

פרינס מסר כי "פרינס מתרגשת להביא לעולם את בשורת התומקאר. אנחנו מביאים איתנו מעל 55 שנות ניסיון ומורשת משפחתית מפוארת".

 

יצוין כי ניסיונות התרחבות בעבר של תומקאר, באמצעות מכירתה לקרן מרקסטון, ושיתוף פעולה עם מייני ההודית, לא עלו יפה. הפעם תשמור משפחת זרחי על השליטה בחברה. 

x