אף אחד לא חסין מפני טקאטה: הרוג ראשון במכונית ב.מ.וו עם כרית אוויר פגומה
מדובר במקרה ה-18 של הרוג בתאונה בארה"ב בה מעורבת כרית האוויר, בפרשה שמלווה את עולם הרכב כבר יותר מעשור
אף יצרן רכב אינו חסין מפני פגיעתן המתמשכת של כריות האוויר של טקאטה. השבוע, כך מפרסמים אמצעי תקשורת בארה"ב, התגלה מספר המוות ה-18 במדינה כתוצאה מהתפוצצות של כרית אוויר של החברה היפנית אשר פגעה אנושות בנהג רכב במקום לחצוץ בינו ובין מוות בטוח. במקרה זה מדובר בהרוג ראשון במכונית ב.מ.וו בה הותקנה הכרית.
- הריקול הגדול ביותר שנערך בישראל לפרארי: 33 מכוניות - למוסך
- שוב: ריקול למיליוני כלי רכב להחלפת כריות אוויר של טקאטה
- גם הונדה בטקאטה: אלפי מכוניות יזומנו למוסכים בישראל להחלפת כרית האוויר
ריקול כריות האוויר של טקאטה היפנית הפך לאחת הפרשות הבעייתיות ביותר בשנים האחרונות מבחינת שרשרת האספקה של יצרני הרכב.
כזכור, כבר לפני מעל עשור התגלו מקרים בהם כריות אוויר של רכבים, במיוחד כאלה שנוסעים באקלים חם ולח, התפוצצו בזמן תאונת דרכים באופן שלא הציל את חיי הנהג או הנוסע, אלא דווקא הדף חלקיקי מתכת במהירות גבוהה אל תוך פניו של מי שישב לפני הכרית. האשמה טמונה ברכיב במנגנון הפתיחה של נפץ כרית האוויר, אשר סופח לחות עם השנים, מה שהופך את פיצוץ הפתיחה הזעיר אשר מפעיל את כרית האוויר למשמעותי ולכזה אשר מסוגל להרוג.
הממצאים שפורמו השבוע על ידי NHTSA, ארגון הבטיחות האמריקאי, מעלים כי ההרוג ה-18 מפגיעת כרית אוויר של טקאטה נהג בב.מ.וו. עד כה התגלו בארה"ב על ידי NHTSA מקרים בהם נרשמו הרוגי טקאטה במכוניות פורד וגם במכוניות הונדה. יש להדגיש כי גם בישראל נרשם לכאורה מקרה בו נהרג צעיר מפגיעת כרית אוויר במכונית טויוטה, והדבר נבדק על ידי משטרת ישראל.
עצם התיעוד של התאונה במכונית ב מ וו מראה כי לא כל הריקולים בנושא טופלו, או שטרם התגלו. בסך הכל עד כה זומנו ברחבי העולם כ-100 מיליון מכוניות, מאות אלפים מהן בישראל, להחלפת מנפחי כריות אוויר של טקאטה. ההסתמכות הרחבה על טקאטה כאחד הספקים הבודדים של מנגנוני ניפוח של כריות אוויר לרכב חושפת את אחת מנקודות התורפה הבעייתיות ביותר של ענף הרכב: מיעוט ספקים בתחומים מסוימים הדורשים התמחות. מצב כזה מוכיח היטב כי ההסתמכות על יצרן אחד של רכיבים עשויה להיות בעייתית מאוד במקרה פגם, ריקול או מגיפה עולמית אשר משתקת את הספק.
בהיבט זה, דווקא מקרה טקאטה, אשר התגלה כאמור לראשונה בעשור הקודם, אפשר לתעשיית הרכב העולמית לצלוח יותר טוב את הקורונה בהיבט זה. הסיבה היא שיצרני הרכב הרחיבו את היצע הספקים שלהם לכל מוצר בודד, כדי להימנע ממצב שבו קריסת של ספק עלולה להשבית קווי יצור שלמים.