הטוענות לכתר: סדרת הדגל של נטפליקס שבה בעונה רביעית
במרכזה של “הכתר" בעונה החדשה, לצד המלכה אליזבת, שתי דמויות נשיות שעיצבו ושינו את בית המלוכה ואת בריטניה כולה: הנסיכה דיאנה וראש הממשלה מרגרט תאצ’ר. שלוש הנשים הכריזמטיות האלה הופכות את העונה הזאת לעוצמתית במיוחד
העונה החדשה והרביעית של "הכתר" סדרת הדגל של נטפליקס — על בית המלוכה הבריטי בשנותיה של אליזבת השנייה — עולה בראשון הקרוב. אם עד עכשיו הסדרה הציגה את בית המלוכה והמלכה במלוא תפארתן והדרן — והכוונה היא לא רק לכך שזאת הסדרה היקרה ביותר של השירות, שיוצרה, פיטר מורגן, אישר כי משקיעים בה בין 6.5־13 מיליון דולר לפרק (ובכל עונה יש עשרה פרקים) — הרי שבעונה הרביעית המשפחה נתפסת כנלעגת, מסוגרת ובעיקר מנותקת מתמיד ואת ארמונות הפאר שלה חוצה מפעם לפעם חולדה אקראית וסמלית.
זה מתחזק בזכות נקודת המבט של הנשים החדשות, החזקות והמשמעותיות, שמופיעות בסדרה. אמנם במרכזה עדיין ניצבת מלכת אנגליה אליזבת השנייה בגילומה של זוכת האוסקר, אוליביה קולמן הנהדרת, אך עכשיו נכנסות לזירה כמה טוענות לכתר, שטוענות את העלילה באנרגיה חדשה: האחת היא הנסיכה דיאנה. דיאנה ספנסר שנישאה ב־1981 לנסיך צ'ארלס, בנה של המלכה. זו שינתה את דימוי בית המלוכה מהקצה לקצה, הפכה אותו לזוהר, צעיר, אופנתי, עדכני, פתוח יותר וממלכתי פחות. וכפי שמציאות עוררה עניין חסר תקדים בבית המלוכה כך העונה החדשה שעוסקת בה צפויה לעורר עניין עצום.
במקביל, באותן שנים, אנגליה בחרה לראשונה באשה שתעמוד בראש הממשלה שלה, מרגרט תאצ'ר, שהיתה באותן שנים בת גילה של המלכה: אשה חזקה, דעתנית, שעמדה בראש הממלכה.
דיאנה ותאצ'ר, שתיהן אאוטסיידריות בדרכן, שלא באו ממשפחות מלוכה ולא הכירו את החוקים של המשפחה המסוגרת בארמון, ואף שבני שושלת וינדזור בזו להן על כך דווקא הן שיוו לבריטניה באותן שנים פן פתוח, אוניברסלי ומתקדם יותר (בלי קשר לעמדות הפוליטיות השמרניות של תאצ'ר) .
העונה הזאת היא בגדר פלישת הנשים הגדולות, בגלל מי שהן, ההשפעה שלהן על אנגליה ולכן על הסדרה הזאת, ומי שמגלמות אותן, במיוחד השחקנית ג'יליאן אנדרסון (בת הזוג של פיטר מורגן, יוצר הסדרה) בתפקיד המלחששת במבטא בריטי סנובי של אשת הברזל.
נסיכת ההמונים, שנואת המלכה
דיאנה ספנסר, מי שכונתה ליידי דיי, התגוררה בדירת שותפות והיתה גננת צעירה מאוד כאשר הוחלט שהיא תהיה אשתו של הנסיך צ'ארלס (ג'וש אוקונר), שלפי הסדרה עוד היה מאוהב מעל לראש בקמילה פארקר.
התפקיד שדיאנה מגלמת בסדרה משמעותי כבר בתחילה. "יש לה פרספקטיבה היסטורית", אמר בראיון פיטר מורגן, יוצר הסדרה. "היה חשוב לי שאם מספרים את הסיפור של דיאנה תהיה לו משמעות מטאפורית". לראיה: השחקנית אמה קורין, דמות חדשה על המסך, סיפרה בראיון לתוכנית האירוח של גרהם נורטון, כי הרגישה ש"לחץ אדיר מופעל עלי מכל כיוון, כשנודע כי אגלם את דיאנה".
דיאנה היתה חלק ממשפחת המלוכה רק 11 שנים, עד גירושיה מצ'ארלס ב־1997, אבל היא שינתה את משפחת המלוכה לתמיד. בגלל הקשר הטוב שלה עם אנשי צוותה ועם התקשורת, ואהבתה לבגדי מעצבים, שהלמו את המראה שלה, היא נהפכה לאשה המצולמת ביותר בעולם, מעמד שלא התאים למלכה, שנודע כי פיתחה אליה תיעוב. אבל השינויים שהכניסה היו גם משמעותיים לחייהן של עוד נשים: כבר ביום הנישואים סירבה לומר ש"תציית" לבעלה כפי שנכתב במשך מאות שנים בנדרים. היא התעקשה שילדיה ילמדו בבית ספר רגיל עם בני גילם, ולא בשיעורים פרטיים בארמון, כדי לחשוף אותם לאנשים אחרים. היא הלכה לחדר כושר מחוץ לארמון, ולקחה את בניה הארי וויליאם אתה לביקורים במקלטים של חסרי דיור, שבהם ביקרה כחלק מתפקידה. חלק מהפילנתרופיה שלה הוקדשה לנושאים שאחרים התרחקו מהם, כמו המאבק באיידס. בניה המשיכו את פעילותה בנושאים אלה גם אחרי מותה בתאונת דרכים בפריז.
לפי "הכתר", כניסתה לארמון, לוותה בקשיים. בתחילה כולם היו בעדה אבל כאשר במפגש הראשון לא ידעה למי צריך לקוד קודם, הוחלט שהמלכה בכבודה ובעצמה תערוך לה מחנה אימונים בנימוסים והליכות. עם המעבר הקשה לארמון היא מתמודדת בדרכים שונות לא כולן בריאות. אחת הקשות שבהן, שהולכת ומחמירה, ועל כן יש אזהרה בתחילת הפרקים מהסצינות הקשות הצפויות להיראות בפרק, היא בולמיה. "הנישואים של צ'ארלס ודיאנה", מסכם היוצר. "היו שלושה ברקזיטים וקורונה אחת גדולה גם יחד".
אשת הברזל נגד שליטת הפלדה
הבחירה בג'יליאן אנדרסון, שחקנית זוהרת, לגילום אשת הברזל מרגרט תאצ’ר, מי שהיתה לראש הממשלה האשה הראשונה של בריטניה, בין 1979־1990 לא ברורה מאליה. בן הזוג שלה, יוצר הסדרה פיטר מורגן, סמך על יכולת המשחק שלה. ואכן בשיערה הנפוח, קולה המאנפף, חליפותיה הדודתיות והטיית ראשה מצליחה אנדרסון להיכנס לנעליה. את מורגן עניין המפגש בין תאצ'ר למלכה. "הן נשים מאוד דומות, נולדו בהפרש של כמה חודשים. הושפעו ממלחמת העולם השנייה, ומחויבות לעבודה קשה ולנצרות ועם זאת הן היו כל כך שונות, בכל היבט. ידוע שהן לא חיבבו זו את זו, אבל אני חושב ששרר ביניהן כבוד הדדי. היתה לי הזדמנות להתייחס אל הפן האמהי שלהן. זווית שקודם לכן לא בחנו ובזכותה נוצר אחד הפרקים האהובים עלי בעונה".
במפגש בין ראשת הממשלה ומשפחת המלוכה באחד מארמונות הנופש שלהם, המתואר בפרק הראשון, מתברר שתאצ'ר לא מכירה את החוקים מספיק טוב. היא מתמודדת עם התנשאות עליה בפרלמנט מצד "גברים בעלי נכסים" ובביקור בארמון גם מצד משפחת המלוכה. המפגש בין המלכה לבינה בפרטיות טעון ומביך (אך מבחינת הצופים מהנה ממש). היא לא מבינה את הכללים של בני המלוכה. מה פתאום שהמשרתת תוציא את הבגדים מהמזוודה של בעלה ותתלה בארון, "זאת עבודה של רעיה!", היא מזועזעת. היא גם לא מבינה את שיחות הסלון שלהם על ציד ושאר דברים של עשירים, והיא בזה למשחקי החברה הנלעגים שלהם. בתחילת הדרך הזלזול הוא הדדי.